見出し画像

ポーランド・クラクフ編4:ユダヤ文化祭 pt.2

English follows Japanese.

2022年6月30日、熱波が続くポーランドのクラクフで、僕はこの日も「Jewish Culture Festival(ユダヤ文化祭、以下「JCF」と表記)を堪能した。

この日のメインプログラムはテンペル・シナゴーグにて行われた「Jeremiah Lockwood’s Golden Ages – Hassidic Revival of Cantorial Music in Brooklyn(ブルックリンのカントール音楽における超正統派の復興)」。ユダヤ系アメリカ人音楽家/プロデューサーのジェレマイア・ロクウッドが現代のブルックリンで活躍する若手のカントール(ユダヤ教の典礼歌手)3人を招いたコンサートだった。

JCFのメイン会場となったテンペル・シナゴーグ

カントールとは?

近世のヨーロッパやアメリカではユダヤ教徒の世俗化が進み、一般の信徒たちは宗教的知識を失ってしまい、イディッシュ語で書かれた教えや祈りを正しく読み上げることは難しくなった。そこで信徒たちに代わってカントールがユダヤ教の教えを読み上げ、祈りを先導するようになった。

彼らはユダヤ教の典礼歌だけでなく、西洋クラシックやオペラも学んでいた。そのため、19世紀末に蝋管レコード録音が広まると、彼らもいち早く録音を開始し、レコードを通じてファンを増やし、活動の場を広げた。ユダヤ教会のシナゴーグだけに留まらず、オペラハウスやホールでも美声を披露するようになった一部のカントールは現代のポップスターのような存在だったという。

僕はカントールについて20世紀初頭の古い録音物で聞き、知ってはいたが、あくまで自分には無関係の信仰のため歌であり、博物館や資料館に収められた骨董品の音楽だと思っていた。今も歌われ続けていることすら想像することもできなかったくらいだ。

夜のカジミエシュ地区

21世紀のカントール音楽

午後7時半、恒例のJCF主催者のヤヌシュ氏の挨拶に続き、細身のスーツに中折れ帽のいかにもロックンローラー然としたジェレマイア・ロクウッドが三人のカントールとともにステージに登場した。3人のうち2人は黒いフロックコートにもみあげを長く伸ばしたユダヤ教超正統派の姿である。そして、ジェレマイアの合図で3人がオペラを思わせるベルカント唱法で歌い始めた。しかし、アカペラで歌われるそのメロディーはオペラや西洋音楽とは異なり、半音の移動が印象的で、どちらかというと東ヨーロッパのユダヤの音楽であるクレズマーや、またイスラーム教のスーフィー音楽やキリスト教東方正教会の聖歌にも近い。そして、初めて生で耳にしたカントーリの歌声はヒリヒリするほど迫ってくる。3人がオペラ歌手並に上手いのだ。

ジェレマイアと三人のカントールたち

4人揃ったアカペラの後、一旦カントール2人がステージからはけ、一番若く見えるカントールがジェレマイアが弾くローファイな電子オルガンを伴奏に圧倒的な喉でコブシを回し始めた。そして、更に次の曲では一人だけ超正統派の衣装を着ず、もみあげを伸ばしていないダークスーツ姿のカントールがステージに戻り、やはりオペラ歌手のような美声で、ジェレマイアが弾くブルージーなエレキギターと即興的に掛け合いを披露した。

これは一体なんなんだ!? これまでカントールなんて骨董品だと思っていたけれど、芸術性も表現力も世界のどの古典声楽にも負けてない。歌詞が全くわからないのに、圧倒的に心に沁みる歌なのだ。

しかもブルージーでローファイなバッキング。これはユダヤ教の宗教音楽であると同時に、ジョン・フェイヒーからベックまで通過した21世紀アメリカのオルタナティブ音楽に仕上がっているじゃないか!

ジェレマイア・ロックウッド

この公演の中心人物ジェレマイア・ロックウッドについて調べた。彼は祖父が有名なカントール、父親も現代音楽の作曲家というユダヤ系アメリカ人の音楽一家に生まれた。そして、アメリカの虐げられた人々が作り出した音楽であるブルースに惹かれ、ギターを学び、同時に祖父からユダヤ教の典礼音楽を学び、後にイスラエルや東ヨーロッパに渡り、研鑽を深めた。

そしてユダヤの音楽を取り入れたロックバンド、The Sway Machineryを結成し、2000年代にはニューヨーク在住のイスラエル人によるバンド、バルカン・ビート・ボックスにもギタリストとして参加し、世界ツアーを回った。

Jeremiah Lockwood

近年、彼は大学に戻り、自らのルーツであるカントールの研究を始めた。その過程でブルックリンで活躍する新しい世代のカントールたちと出会い、研究の一環として旧約聖書からの詩篇や祈りを、ブルースやジャズ、ロックンロールなどの現代アメリカの音楽スタイルを取り入れて演奏し始めた。そして、2022年に彼らとともにアルバム「Golden Ages- Brooklyn Chassidic Cantorial Revival Today」を完成させた。今回のJCFはそのアルバムのお披露目公演だったのだ。

JCF素晴らしすぎる!

4曲目には地元ポーランドのクラシック音楽出身のAiris Strings Quartetがステージに呼び込まれ、華やかな弦楽四重奏をバックにして、一番太って貫禄のあるカントールが美声を披露した。初めての共演にも関わらず、音楽家たちはステージ上で調和ある音を生み出し、観客も一体となり、それを楽しみ始めた。

その後は四人のアカペラ歌唱に戻り、濃厚な音楽表現が90分にわたって繰り広げられた。

長い間、世界中の音楽フェスを回ってきた僕だが、彼らがその場で生み出す音にただただ酔いしれるだけだった。冷房設備がなく、夜になっても室内温度が30℃から下がらないテンペル・シナゴーグに、最後まで残っていた観客も僕と同じ気分だったはずだ。

前日に続き、2日連続でこれほど音楽的強度の高い公演が観れるなんて! これはクラクフでJCFを30年以上も休まずに続けてきた主催者ヤヌシュさんのキュレーション力と、彼を信じて出演するアーティストたちや通い続けるファンたちの力に依っている。JCFは通常の音楽フェスティバルのような派手さとわかりやすさこそないが、芸術性の高さに関してはダントツだ。

夕飯はポーランドの味噌汁とジビエ料理

この後、深夜には地下のライブハウスAlchemiaに場所を移し、イスラエルのクレズマー・パンク・バンドMALOX & Friendsの公演も行われる。その前に軽く夕飯を済まそう。

多数のゲストを迎えつつ5日間連続で開催されたMALOX & Friends!

カジミエシュ地区にある観光客向けの地元料理レストランに入り、中庭の席に腰掛けた。そして頼んだのは「ポーランドの味噌汁」こと発酵ライ麦粉のスープ「ジュレック」。ライ麦粉を数日間乳酸発酵させた酸っぱい液体「ザクファス」を元に、ソーセージやニンニク、玉ねぎ、ジャガイモと煮込み、サワークリームとマジョラムをかけたスープ。味噌汁同様に飲むと胃が休まるので、飲んべえには欠かせない。

帰国時にはスーパーマーケットでインスタントのジュレックを買い占めて帰ろう!

更にメインはガチョウの腿肉のコンフィ、ビーツとブルーベリーのソース煮込み、マッシュポテトとホースラディッシュ添え。これも森の国ポーランドの典型的な野禽料理。ビーツとブルーベリーの甘酸っぱいソースがガチョウの濃厚な肉によく合うのだ!

3日目にして初めてタタンカ=シャルロッカ、ズブロッカのリンゴジュース割りをいただいた。
深夜の会場Alchemia は真夜中過ぎてもこの熱気

Jewish Culture Fesitval pt.2

On June 30th, 2022, while a heat wave continued in Krakow, Poland, I enjoyed the Jewish Culture Festival (JCF). The main program of the day was "Jeremiah Lockwood's Golden Ages - Hassidic Revival of Cantorial Music in Brooklyn," held at the Tempel Synagogue. It was a concert where Jeremiah Lockwood, a Jewish American musician/producer, invited three young cantors (Jewish liturgical singers) who are active in contemporary Brooklyn and performed the revival of the ultra-orthodox cantorial music in Brooklyn.

What is Cantor?

In modern Europe and America, secularization of Jewish people progressed, and ordinary believers lost religious knowledge, making it difficult to correctly read and recite the teachings and prayers written in Yiddish. As a result, cantors began to recite and lead the prayers of Judaism on behalf of the believers. They not only learned the liturgical songs of Judaism but also Western classical music and opera. Therefore, when wax cylinder recording became popular at the end of the 19th century, they quickly began recording and increased their fans through records, expanding their activities. Some cantors who not only sang in the synagogues but also performed their beautiful voices in opera houses and concert halls were like pop stars of today. I had heard about cantors from old recordings from the early 20th century, but I had always thought of them as music from antique pieces stored in museums and archives because it was related to a faith that was irrelevant to me. I couldn't even imagine that the music was still being sung.

Cantor music in the 21st century

At 7:30 pm, after a speech by Janusz, the organizer of the JCF, the skinny-suit-and-fedora-wearing rock-and-roller-like Jeremiah Lockwood appeared on stage with three cantors. Two of the three cantors were in the attire of ultra-orthodox Judaism with black frock coats and long side locks. At Jeremiah's signal, the three began singing with an opera-like bel canto technique. However, the melody sung a cappella was different from opera or Western music, with impressive half-tone shifts, resembling the music of klezmer, Eastern European Jewish music, as well as Sufi music of Islam and Orthodox Christian chants of the Eastern Churches. The cantorial singing that I heard for the first time live was intense enough to make my hair stand on end. All three were as good as opera singers.

After the four of them came together for an a cappella performance, two of the cantors left the stage, and the youngest looking cantor began to belt out the song with overwhelming vocals, accompanied by Jeremiah's lo-fi electronic organ. Then, in the next song, a cantor dressed in a dark suit without traditional Orthodox clothing and with untrimmed sideburns returned to the stage, and with a beautiful voice like an opera singer, he improvised with Jeremiah's bluesy electric guitar.

What is going on here!? I used to think cantors were antiques, but they have artistic and expressive abilities that are not inferior to any classical vocal music in the world. Even though I don't understand the lyrics, it's a song that deeply resonates with me. Moreover, the bluesy and lo-fi backing is not only Jewish religious music, but also 21st century American alternative music that has passed through John Fahey to Beck!

Jeremiah Lockwood

I researched the main figure of this performance, Jeremiah Lockwood. He was born into a Jewish American musical family; his grandfather was a famous cantor and his father was a contemporary music composer. Lockwood was drawn to blues, a music created by oppressed people in America, learned to play the guitar, and also learned Jewish liturgical music from his grandfather. Later, he went to Israel and Eastern Europe to deepen his studies. He formed a rock band, The Sway Machinery, incorporating Jewish music and also played as a guitarist for the Israeli band, Balkan Beat Box, comprised of Israeli residents in New York, and toured the world in the 2000s.

Recently, he returned to university to begin researching his roots as a cantor. During the process, he met a new generation of cantors who were active in Brooklyn, and started performing psalms and prayers from the Old Testament, incorporating contemporary American music styles such as blues, jazz, and rock and roll as part of his research. He completed an album called "Golden Ages - Brooklyn Chassidic Cantorial Revival Today" with them in 2022. This JCF was a presentation of that album.

Amazing JCF!

For the fourth song, Airis Strings Quartet, a local Polish classical music group, was called to the stage, providing a brilliant string quartet as a backdrop for the cantor with the most imposing presence, who showed off his beautiful voice. Despite it being their first performance together, the musicians created harmonious sounds on stage, and the audience became one with them, starting to enjoy the music.

Afterwards, the four of them returned to acapella singing, and a rich musical expression unfolded for 90 minutes.

I have traveled to music festivals around the world for a long time, but I was just ecstatic by the sound they created on the spot. The audience who remained until the end in the Temple Synagogue, where there was no air conditioning and the indoor temperature did not drop below 30°C even at night, must have felt the same way as I did.

To be able to watch such a high-intensity musical performance for two consecutive days is thanks to Janusz, the organizer who has continued JCF in Krakow for more than 30 years without interruption, and the power of the artists who trust him and the fans who continue to attend. JCF may not have the flashiness and ease of understanding of a normal music festival, but in terms of artistic quality, it is unmatched.

Polish miso soup and a game dish for dinner

Later on, we moved to the underground live house Alchemia for a performance by the Israeli klezmer punk band MALOX & Friends in the late night. But before that, we decided to grab a quick dinner.

We went to a local cuisine restaurant in the Kazimierz district, popular among tourists, and sat in the courtyard. We ordered "Polish miso soup," which is a soup made from fermented rye flour called "żurek." The soup is made by cooking sausage, garlic, onion, potatoes, and the sour liquid "zakwas," which is made by lacto-fermenting rye flour for several days, then adding sour cream and marjoram. Similar to miso soup, it is said to be good for the stomach, making it a must-have for heavy drinkers.

Furthermore, our main dish was confit of goose thigh with a sauce made from beets and blueberries, served with mashed potatoes and horseradish. This is also a typical game dish from the forested country of Poland. The sweet and sour sauce made from beets and blueberries goes well with the rich meat of the goose thigh.

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?