見出し画像

13年後の答え合わせ

先日私の古巣である宮城県石巻市に行って参りました。大変有難いことに在住時に所属していたNPO法人にじいろクレヨン代表柴田さんに研修へ呼んでいただき、6年ぶりに戻ってくることが出来ました。

長く住んだ町でも、6年空いてしまうと分からなくなるもんですね~。原付生活で知った抜け道もほとんど忘れてしまっていました。

でも、久しぶりに会った人たち、匂い、風景は「私はここにいたんだ」という何とも言えない懐かしい気持ちにさせてくれました。また戻ってきたくなる場所があるって素敵ですね。

今回の滞在で当時仮設住宅での遊び場に来ていた2人の子ども(今じゃほぼ大人)に再会する機会がありました。

当時新卒の21歳の私と5、6歳だった彼らとは、毎週たかが2時間ほどの小さな集会所での遊び場でしたが沢山の時間を一緒に過ごしました。

11年前 仮設住宅にて

仮設住宅から復興公営住宅と居住の復興に合わせて活動場所も変わっていき、彼らも引っ越しをしたりしましたが、大きくなってからも顔を見せてくれました。

当時は制限された仮設住宅でいかに子どもたちの遊ぶ環境を作るか、仮設住宅に住む大人たちを尊重しながらどうやって子どもの遊びも守っていくかを試行錯誤しながらやっていました。

実際当時は無意識のうちにがむしゃらにやっていたのですが、今となって振り返ってみるとこういうことだったんだと思います。

そんな遊び場に来ていた2人に再会し、「覚えてる?」と聞くと「覚えている。」と言ってくれて謎の安心。

当たり前だけど、時間が経って立派に成長している姿にびっくり。

11年後 同じポーズで

そして当時の話をしていく中で2人共共通して言っていたのが、「当時の記憶はあまりないけど、楽しかったのは覚えている」と。

その内の1人の保護者の方からは当時仮設住宅内でその子にとって辛いことが一時期あったことを何十年越しに話してくださいました。そして、「そんな中あの場所があったことは、この子にとって大きかったんだと思うよ。」と。

私たちの想像以上に大変でしんどいことが当時仮設住宅に住んでいた当事者の皆さんにはあったでしょう。

果たして自分たちがやっていることは正しいことなのか?これは子どもたちのためになっているのか?

私たちの活動はビジネス成功→お金が生まれるといった成果が見えやすいものではないため、子どもを取り巻く現状に合わせて試行錯誤→軌道修正→また進むの繰り返しでした。

今回の再会ではそんな活動への答え合わせをもらったような気がしました。

石巻での活動を美談にしたいわけではないけれど、当時の日々は将来の子どもたちへの種まきで、それがいつか芽吹いても、芽吹かなくてもいいけど、どこかでプラスに芽吹いてくれるといいなと思いながら石巻を去った頃のことを思い出しました。いや、これも私のエゴなんだけど。でも、危機的状況化の中で子どもたちへやれることはきっと少しはやれたはず、と思わせてくれた再会でした。

子どもにとって何がいいんだろう?はもう子どもじゃないので正確な答えは分からないけれど、想像して考えて耳を傾けることはできる。一生のテーマとして、今後もプレイワーカーとして何が出来るかを考えて生きていこう。

English below
Check answers after 13 years

The other day, I visited Ishinomaki City, Miyagi Prefecture, where I used to live for 5 years after a huge earthquake in 2011. I was very grateful that Mr. Shibata, the director of Nijiiro Crayon, to which I belonged when I was living there, invited me to attend training as a trainer, and I was able to come back for the first time in six years.

Even if I've lived there for a long time, I lost track of it after you've been away for six years. I had forgotten most of the loopholes I learned when I used to ride a motorbike.

However, the people, smells, and views for the first time in a while gave me an indescribable nostalgic feeling of ``I was here.'' It's nice to have a place you want to go back to.

During this stay, I had the opportunity to reunite with two children (now almost adults) who had come to the pop-up playground at the temporary housing at the time.

At the time, I was a 21-year-old just graduated from uni, and the children, who were 5 or 6 years old, spent a lot of time together every week, just for about two hours at a small pop-up playground.

The location of our activities changed from temporary housing to council housing, children also moved, but they sometimes popped in even after they grew older.

At that time, we were trying through trial and error to figure out how to create an environment for children to play in the restricted temporary housing, and how to protect the children's play while respecting the adults living in the temporary housing.

In fact, at the time, I was unconsciously working on it, but looking back on it now, I realize that's what we were trying.

I met the two of them again at the playground, and when I asked them, ``Do you remember?'', they said, ``I remember,'' which relieved me.

It's obvious, but I was surprised to see how fast they have grown.

As we talked about those days, both of them said, ``I don't remember much from that time, but I remember that it was fun.''

One of the parents told us, decades later, that there were challenging days for her child in the temporary housing at that time. And she said, ``I think it was very important for my kid that that place existed during that time.''

It must have been much more difficult and tiring for those living in temporary housing at the time than we could have imagined.

Are we doing the right thing? Is this for the benefit of the children?

Our activities do not have easy-to-see results such as business success and money generation, so we have had to repeat trial and error, stop, look back, and then move forward in response to the current situation surrounding children.

At this reunion, I felt like I received answers to our work.

I don't mean to turn it into a beautiful story, but those days were sowing seeds for future children, and it doesn't matter if they sprout someday or not, but I hoped they would sprout somewhere positive. Well, it might be my ego. However, the reunion made me think that we must have done our best to support the children during this crisis.

What is the best for children? I'm not a child anymore, so I don't know the exact answer, but I can imagine, think, and listen to them. As a lifelong theme, let's continue to think about what I can do as a playworker in the future.

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?