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イランでSRSと戸籍変更は全然OK。異性装やゲイはNG。半強制SRS問題も?【WikipediaのTransgender rights in Iranの紹介】

1.SRSと戸籍変更はOKだけど、異性装はNG。(wikipediaや元記事よりまとめ)

イランとトランスジェンダーについて、制度面・歴史面から知るには、wikipediaの下記の3記事を読めば分かりやすいです。このうち、一番上の「Transgender rights in Iran」の紹介と疑問点です。

※MtFのマリアム・ハトゥーン・モルカラとホメイニ師の物語は超重要ですので、別の機会で詳しく紹介したいと思います。なお、エジプトでも同時期1988年にアズハルのムハンマド・タンターウィーによって同様のファトワーが出されたのも興味深いです。そこでもサリー・ムルシー(Sally Mursi)というMtFが関わっており、「人物史」というか、どうやらこれは人間味のある分野のようです。

1.1.SRSはイラン政府により支援の対象とさえされている。

・イラン革命後、1980年代半ばからイラン政府によってトランスジェンダーの個人が正式に認知され、SRSが許可された。

・2008年にBBCはイランはタイの次に性転換手術が実施された国だと報じた。

・イラン政府は最大半額の財政的支援を提供する。出生証明書にも性別変更が記載される。(疑問:SRSの費用の半額?出生証明書とは??)

・2017年来、イラン政府はトランスジェンダーの人に対して最大500万トマン($400~ USD)の助成金を支給してきた。

1.2.医療レベルは低い?戸籍変更も可能。

・トランスジェンダーであることを認定されるには、処女検査、恥辱的な心理カウンセリング、法廷への出廷など、長くきつい試練がある。(疑問:具体的なプロセス)

・イランのSRS・ホルモン療法の医療レベルは低い(疑問:2021年現在も?)

・イランはトランスジェンダーのアイデンティティをいまだに精神障害とみなしている。(疑問:Gender Dysphoriaだから「性別適合手術」を認める、というロジック?だとしたら、精神障害であることは残しておいた方がよさそうですが。。イスラーム法との兼ね合いで。)

・トランスジェンダーの人がSRSを受けると、法的に新たな性別になることができる。出生証明書やパスポートを含むすべての法的証明書の性別も変更される。

1.3.「フィルタリング」と「半強制SRS(??)」

・「トランスジェンダー」の人はまず、「フィルタリング」と呼ばれるプロセスにおいて、4~6か月間のホルモンテスト、染色体検査などを受ける。「フィルタリング」は、「違反」とされるホモセクシュアルを、「外科的手術により治療可能」とされるトランスセクシュアルを分けるために行われる。

・自身のセクシュアリティ(=性的志向)に疑問を持つ人は心理学者に行くことがすすめられ、性別二元論(=ジェンダーバイナリー)に厳密なイランではSRSを実施することが進められる。

・結果、ゲイや異性装(=昔の言葉でいうトランスヴェスタイトなど)が性別適合手術せざるをえなくなるという問題も生じているようである。

・すなわち、「性別適合手術(SRS)をしないトランスジェンダー」を認めていないようであり、また、すぐに性別適合手術を実施すべきと考えられている。

・「異性装」は禁止のため、警察がトランスの人を暴行することがある。

1.4.イスラーム法(シーア派)とSRS

・イランの法律には世俗法と宗教法があり、世俗法はトランスジェンダーについては何も言っていない。すなわち、イラン民法では適法とはされていないものの、宗教法とホメイニのファトワーのもとで、SRSが行われているというわけである。

・1963年時点ではホメイニ師は自著の中で「インターセックスの人に外科的手術を施すのに宗教的な制限はない」としたが、身体的にインターセックスでない人についてはとくに言明せず。

・1979年イラン革命時点では、トランスジェンダーは異性装やゲイなどと同様に禁止されるものと解釈されていた。

・マリアム・ハトゥーン・モルカラは1975年亡命当時のホメイニ師と文通。1987年にホメイニ師が出したファトワーにより、トランスジェンダー女性はSRSが受けられるようになり、希望する性別で出生証明書や公的証明書が発行され、男性とも結婚できるようになった。これによりマリアム・ハトゥーンは1997年にタイでSRSを受けた。

・ホメイニ師のファトワーは現在のイランの宗教指導者ハメネイ師によっても追認されており、ほかの多くの宗教指導者も支持している。

・中堅宗教指導者のHojatoleslam Kariminiaはとりわけトランスジェンダーの人権擁護に熱心であり、SRSの機会は提供されるべきだし、様々な差別やスティグマを除去したい、と述べている。

1.5.イランのトランスジェンダーと映画

・Mitra Farahaniによる2002年の『Juste une femme (Just a Woman) 』という映画で、イランのトランスジェンダーコミュニティに注目が集まった。

・Saman ArastooというFtM俳優も活躍している。

・Tanaz Eshaghianの「Be Like Others (Transsexual in Iran) 」(2008)やNegar Azarbayjaniの「Facing Mirrors」(2011)といったイランのトランスジェンダーを扱った映画がある。


2.感想

ゲイや異性装が禁止のため、生き延びるために性別適合手術をする人もいるようです。国家によってどのように、精神障害としてのトランスジェンダーが認定されるのか、興味があります。

また、SRSや戸籍変更できるのはありがたいですが、これは「性別二元論(ジェンダーバイナリー)」に抵触しない限りでの、温情的なもの、のようです。日本で「性同一性障害」が受け入れられた経緯となんとなく似ているような気がしますね。

その点で、ゲイや異性装者やSRSを望まないトランスジェンダーは「温情」から漏れてしまっているようです。

ただ、「性別二元論に従っていれば、医学を前提に、性別移行も可能」というのは、一筋の活路のようにも見えますので、少なくともこの路だけは残してほしいと思いますね。

生物学的な性を重視するファンダメンタリスト(→この場合の「原理」は、宗教的な「原理」とは異なります)による攻撃だけでなく、LGBT運動・人権派からも批判にさらされそうな路のようにも思われます。

なんとか持ちこたえてほしいと、個人的には思います。


3.参照箇所

Before the Islamic Revolution in 1979, the issue of transgender identity in Iran had never been officially addressed by the government. Beginning in the mid-1980s, however, transgender individuals were officially recognized by the government and allowed to undergo sex reassignment surgery. In 2008, the BBC reported that Iran carries out more sex change operations than any other nation in the world except Thailand. The government provides up to half the cost for those needing financial assistance, and a sex change is recognized on the birth certificate.[1] Since 2017, the government has provided transgender persons financial assistance in the form of grants of up to 5 million tomans ($400~ USD).[2]

1. Barford, Vanessa (February 25, 2008). "BBC News: Iran's 'diagnosed transsexuals'". British Broadcasting Corporation. Retrieved March 12, 2012.

2. "Country Reports on Human Rights Practices for 2017".

However, substantial legal and societal barriers still exist in Iran. Transgender individuals are submitted to a long and invasive process to have their identity recognized, including virginity tests, psychological counseling that reinforces feelings of shame, and appearances before the court. In addition, non-binary genders are not recognized in Iran and the quality of trans healthcare in the country, including hormone therapy and reconstruction surgeries, is often very low. Iran still considers transgender identity to be a mental disorder and has no laws protecting trans people against stigmatization, hate crimes, or domestic violence.

3. Welle (www.dw.com), Deutsche. "How Iran's anti-LGBT policies put transgender people at risk | DW | 28.04.2020". DW.COM. Retrieved 2021-06-11.

History
Pre-1979
There is evidence of third genders existing in civilisations in the region that is now Iran dating back thousands of years. A 2018 study of burial sites at Teppe Hasanlu found that around 20% of the tombs did not conform to a binary gender-divided distribution of artifacts or showed signs of the buried having performed masculine roles while wearing feminine dressing (or vice-versa). A bowl at the site was also discovered depicting a bearded man wearing female clothing shown sitting on the floor, a position that was usually reserved for women in the local iconography.[9]

Surgery for intersex conditions have been practiced in Iran since the 1930s.[10]:252[11]:25[12] In 1963, Ayatollah Ruhollah Khomeini wrote a book in which he stated that there was no religious restriction on corrective surgery for intersex individuals, though this did not apply to those without physical ambiguity in sex organs. At the time Khomeini was a radical, anti-Shah revolutionary and his fatwas did not carry any weight with the Imperial government, which did not have any specific policies regarding transgender individuals.[1]

After the Revolution
The new religious government that came to be established after the 1979 Iranian Revolution classed transgender people and crossdressers with gays and lesbians, who were condemned in shah's era and faced the punishment of lashing or even death under Iran's penal code.

One early campaigner for transgender rights was Maryam Hatoon Molkara, a transgender woman. Before the revolution, she had longed to become physically female but could not afford surgery and wanted religious authorization. In 1975, she began to write letters to Khomeini, who was to become the leader of the revolution and was in exile. After the revolution, she was fired, forcibly injected with male hormones, and institutionalized. She was later released with help from her connections and continued to lobby many other leaders. Later she went to see Khomeini, who had returned to Iran. During this visit, she was subjected to beatings from his guards because she was wearing a binder and they suspected she could be armed. Khomeini, however, did give her a letter to authorize her sex reassignment operation, which she later did in 1997.[13] Due to this fatwa, issued in 1987, transgender women in Iran have been able to live as women until they can afford surgery, have surgical reassignment, have their birth certificates and all official documents issued to them in their new gender, and marry men.[14]

Present day
Khomeini's original fatwa has since been reconfirmed by the current leader of Iran, Ali Khamenei, and is also supported by many other Iranian clerics.[1] Hojatoleslam Kariminia, a mid-level cleric who is in favor of transgender rights, has stated that he wishes "to suggest that the right of transsexuals to change their gender is a human right" and that he is attempting to "introduce transsexuals to the people through my work and in fact remove the stigma or the insults that sometimes attach to these people."[2]

9. "Ancient civilization in Iran recognized transgender people 3,000 years ago, study suggests". Haaretz.com. Retrieved 2021-06-11.
10. Saeidzadeh, Zara (November 2016). "Transsexuality in Contemporary Iran: Legal and Social Misrecognition". Fem Leg Stud (thesis). 24 (3): 249–272. doi:10.1007/s10691-016-9332-x. ISSN 0966-3622.
11. Najmabadi, Afsaneh (2008). "Transing and Transpassing across Sex-Gender Walls in Iran". Women's Studies Quarterly. 36 (3/4): 23–42. doi:10.1353/wsq.0.0117. JSTOR 27649782. S2CID 154350645. Surgeries to alter congenital intersex conditions were reported in the Iranian press as early as 1930. Ittila'at, October 27, 1930.
12. Terman, Rochelle (2014-03-01). "Trans[ition] in Iran". World Policy Journal. 31 (1): 28–38. doi:10.1177/0740277514529714. ISSN 0740-2775.
13. The Ayatollah and the transsexual,That Maryam Khatoon Molkara can live a normal life is due to a compassionate decision by one man: the leader of the Islamic revolution himself. By Angus McDowall in Tehran and Stephen Khan, The Independent Thursday, 25 November 2004
14. "A fatwa for transsexuals,One woman's courage in appealing to the late Ayatollah Khomeini has made Tehran the unlikely sex change capital of the world. By Robert Tait". Archived from the original on 2011-06-07.

Police would also frequently target trans people for flogging under anti-cross-dressing rules.[17]

17. https://outrightinternational.org/sites/default/files/OutRightTransReport.pdf

People who so much as question their sexuality are encouraged to see a psychologist, and they are usually recommended to undergo sex reassignment surgery in order to fit in with the strict gender binary that is present in Iran.  The individual goes through four to six months of therapy, hormone tests, and chromosomal tests to undergo a process known as "filtering". Filtering is the separation of homosexuals, who are deemed "deviant", from transsexuals, who are deemed "curable" by undergoing surgery.[12] Once a transgender individual has undergone sex reassignment, that person legally becomes the new sex. All legal documents, such as birth certificates and passports, are also changed accordingly.[1]

12. Terman, Rochelle (2014-03-01). "Trans[ition] in Iran". World Policy Journal. 31 (1): 28–38. doi:10.1177/0740277514529714. ISSN 0740-2775.

Transsexual surgery is not actually legal under Iranian civil law, although the operations are carried out. Iranian law has both secular and religious components, and secular jurisprudence says nothing about transgender issues. In this case, Sharia and fatwas take up the slack until it does, and it is under the religious law and Khomeini’s fatwa during the interlude that surgery can be carried out.[10]:250, 258


※トップ画像は、2013年9月13日のイランです。(わたくし撮影)

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