見出し画像

【文献紹介】やっぱり教える側の能力も大事だよと言う研究論文

自己調整学習とは,動機付けと学習方略,そしてメタ認知を学習者が能動的に行う学習である.つまり,学習者自身が自分の現状を客観的に把握し,学習の動機付けや学習方法の選択,実行,改善を行うような学びのスタイルである.

渡辺秀治, et al. 自己調整学習を支援する学習システムの提案. 第 82 回全国大会講演論文集, 2020, 2020.1: 247-248.

はじめに

自己調整学習について,その構成要素の一つであるメタ認知を促進するためには教育を行う教師の能力についてのレビュー.

文献

https://doi.org/10.1016/j.tate.2023.104055

KARLEN, Yves, et al. Teachers as learners and agents of self-regulated learning: The importance of different teachers competence aspects for promoting metacognition. Teaching and Teacher Education, 2023, 125: 104055.


以下,キーワードを抜粋.

RESULT<結果>の引用

SRL における教師の専門的能力の側面とメタ認知の促進との関係を調べるために、構造方程式分析が行われました。 メタ認知の促進を直接予測するために、知識、自己効力感、および本質的な興味の価値を仮定しました。 さらに、教師自身の SRL スキルと SRL に関する考え方が、教師の知識、自己効力感、および本質的な興味の価値を介してメタ認知の促進に間接的に関連していると予想しました。 ただし、調査された構成に関する証拠により、いくつかの理論的仮定が可能になったため、表 2 にまとめたように、さまざまなモデルをテストし、モデルの適合指数を比較しました。モデル 4 と 5 を比較すると、カイ二乗差検定は有意ではありませんでした。 ただし、モデル 5 (図 1 を参照) は、モデル 4 よりもわずかに優れた適合指数を示しました。図 1 に示すように、分析では、教師自身の SRL スキルと自己効力感の間に正の関連があることが示されました (b = 0.51、SE = 1)。 0.092、p < .001)とその本質的関心価値(b = 0.15、SE = 0.082、p = .038)ではありましたが、PCK-SRL ではそうではありませんでした。 予想通り、分析により、SRL に関する教師の考え方と教師自身の SRL スキルとの間に正の相関があることが明らかになりました (b = 0.35、SE = 0.092、p < .001)。 さらに、SRL に対する教師の考え方は、PCK-SRL (b = 0.27、SE = 0.090、p = 0.003) および本質的な興味の価値 (b = 0.36、SE = 0.088、p < 0.001) と正の相関がありました。
Structural equation analysis was conducted to examine the relationship between aspects of teachers' professional competence and promotion of metacognition in SRL. We hypothesized the value of knowledge, self-efficacy, and intrinsic interest to directly predict facilitation of metacognition. Furthermore, we expected that teachers' own SRL skills and their beliefs about SRL would be indirectly related to promoting metacognition through teachers' knowledge, self-efficacy, and intrinsic interest values. did. However, the evidence regarding the investigated constructs allowed for several theoretical assumptions, so we tested different models and compared the model fit indices, as summarized in Table 2 . When comparing models 4 and 5, the chi-square difference test was not significant. However, Model 5 (see Figure 1) showed slightly better fit indices than Model 4. As shown in Figure 1, the analysis showed a positive association between teachers' own SRL skills and self-efficacy (b = 0.51, SE = 1). 0.092, p < .001) and its intrinsic interest value (b = 0.15, SE = 0.082, p = .038), but not PCK-SRL. As expected, the analysis revealed a positive correlation between teachers' beliefs about SRL and teachers' own SRL skills (b = 0.35, SE = 0.092, p < .001). Furthermore, teachers' attitudes toward SRL were positively correlated with PCK-SRL (b = 0.27, SE = 0.090, p = 0.003) and intrinsic interest value (b = 0.36, SE = 0.088, p < 0.001). there was.

DISSCUSSION<考察>の引用

ここ数年、SRL における教師の専門的能力に関する研究における重要な進歩は、自己調整学習者としての教師の能力と SRL の主体としての教師の能力との区別である。 しかし、これまでの研究では主に SRL のエージェントとしての教師の能力の重要性が検討されてきました。 これまでのところ、自己調整学習者としての教師の能力はほとんど考慮されていません。 この研究の結果は、自己調整学習者としての教師とSRLの主体としての教師の二重の役割の重要性を強調しており、SRLにおける教師の専門的能力の理論モデルを裏付けている(Karlen et al., 2020; Kramarski & Heaysman, 2021)メタ認知を効果的に教えるためには、教師自身も自己調整学習者として成功する必要があります。 自己調整学習者としての彼らの経験とスキルは、SRL のエージェントとしての将来の専門的能力を導き、それらを通じて教室での SRL の指導に影響を与える可能性があります

In the last few years, an essential advancement in research on teachers' professional competences in SRL has been the distinction between teachers' competences as self-regulated learners and as agents of SRL. However, previous studies have mainly examined the importance of teachers' competences as agents of SRL. So far, teachers' competences as self-regulated learners have rarely been considered. The results of this study emphasize the importance of teachers' dual roles as self-regulated learners and as agents of SRL, which confirms theoretical models of teachers' professional competences in SRL (Karlen et al., 2020; Kramarski & Heaysman, 2021). To become effective in teaching metacognition teachers should also become successful self-regulated learners themselves. Their experiences and skills as self-regulated learners might guide their future professional competences as agents of SRL and, through them, influence their SRL instruction in classrooms.

まとめ

教師によってクラス運営は明確に差があります.学習においてもや.

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?