見出し画像

20080201 スケッチとは?


タイムトンネルにて、とある建築家の方と、とある音楽家の方と、ひょんな事から3者会談が行われた。全く違う仕事でありながら、会談を進めていく内に、ある共通した悩みを抱えている事に気がついた。それは「完成予想として提出したパース画やデモ音楽、スケッチなどが、完成された状態よりも高く評価されるケースが増えている」という事だ。他の例でも、とあるデザイナーなどは、家庭用プリンタの出力状態の鮮やかさが、最終的に印刷された状態よりも「美しい」と捉えられるケースがあるので、敢えて色を抑えた状態でカンプを提出するという。
言いたいことはこうだ。「お手軽な状態が、魂を込めて作った状態よりも気に入られてしまう。」制作者側としては全く納得がいかない話なのだが、こういう価値観が今、世の中全体を覆いつつある。観る目や聴く耳、時代と共に変化していくのかも知れないが、セミプロやハイアマチュア(って何?)という様な中途半端な位置に属する人が増殖している事の証でもある。「これなら自分にも出来るかも知れない」と思ってモノを作っている人と「全てを注ぎ込んで」モノを作っている人は全く違うと思うんですけどね。

20210222 追記

興味深い投稿です。この悩みって、実は今でも全く変わっていないんですよね。逆に、こうしたムードってどんどん加速していってて・・・「一億総クリエイター」という言われ方も何度か聞きました。全ての価値基準が、再生回数やフォロワー数などで推し測られるようになってきて、逆に昔気質(むかしカタギ)のプロフェッショナルを苦しめていると思います。勿論、世界中に名を轟かせるような超一流であれば、そんな悩みはないのかも知れませんけど。「ものづくり」の質が明らかに変わってきていて、昔のように(昔っていうのは、自分が思春期に一番影響を受けた1970年代後半から1980年代の終わり)クリエイターが時代を牽引するような感覚はかなり減ってきていると思う。その代わりに何が訪れているのかといえば、みんなで考える、みんなに寄り添う、そういう感覚。これは、時代の変わり目だし、誰にも、どうすることも出来ない流れの中にあるんだけれども・・・自分は、ものすごく完成度の高い、計画された、洗練されたものを作り出す方向性を諦めたくない。まだまだ、影響を受けた作家たちのように立脚できていない、目標には程遠いけれども、そういう先人が見えていることは幸福だと感じている。

そういえば、自分のサイトがリニューアルされました。

www.ohtematic.com



In the Time Tunnel, I had a chance meeting with an architect and a musician. Although they had completely different jobs, as the meeting progressed, I realized that they had a common problem. There was an increase in the number of cases where the perspective drawings, demo music, sketches, etc. that we had submitted as completion projections were evaluated more highly than the finished product. In another example, a designer said that he dares to submit a comp with the colors suppressed because the vividness of the output from a home printer is sometimes considered more "beautiful" than the final printed state.
The point is this. I'm not convinced at all. As a creator, I don't agree with this at all, but this kind of value system is now covering the entire world. The eyes of viewers and ears of listeners may change with the times, but there is no such thing as a semi-professional or high amateur (what is that?). It is also a sign that the number of people who belong to the halfway position of "semi-professional" or "high amateur" (what is that?) is increasing. I think there's a big difference between people who think, "I could do this," and people who put everything they have into making something.


20210222 Postscript

This is an interesting post. This concern hasn't actually changed at all even now. On the contrary, this kind of mood is getting faster and faster... I've heard it referred to as "100 million creators" several times. I think this is hurting the old-fashioned professionals, as they are now being judged by the number of views and followers they have. Of course, if you're a top-notch professional with a worldwide reputation, you may not have such problems. The quality of "manufacturing" is clearly changing, and the sense that creators are driving the times as in the past (and I mean the past, from the late 1970s to the end of the 1980s, when I was most influenced in my adolescence) is decreasing considerably. Instead, what is coming is a sense of thinking together and being close to everyone. This is the turn of the times, and there is nothing anyone can do about it, but... I don't want to give up the direction of creating highly finished, planned, and sophisticated things. Although I haven't achieved the same level of success as the artists who have influenced me, and I'm still far from my goal, I feel fortunate to be able to see such predecessors.

By the way, my website has been renewed.

www.ohtematic.com

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?