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Virtues

ループを多用して音の素材をカットアップしたりリミックスしたり、このような方法の曲作りに向いているDAW(Digital Audio Workstation)は、Ableton Liveであろう。Liveはもともとが音声データを切り貼りしていく発想でデザインされたソフトウェアであった。たしか最初はMIDIさえ搭載されていなかったような気がする。DAWには、MIDIシーケンサーが進化したものと、HDレコーディングが発祥のものと、似ているが系統が異なるものがある。前者はApple Logic ProやSteinberg Cubaseなど、後者ProToolsなどである。前者の仲間であるMOTU Digital Performer(DP)というソフトウェアがある。実はDPは、音楽制作ソフトの歴史の中では最も古いものの一つで、Apple Macintosh専用として発表されたのは、約40年も前の1985年である。その時はPerformerという名前で、MIDIシーケンスのためのソフトウェアであった。1992年にDigital Performerとなり、着実な進化を遂げている。Ableton LiveはMax for Liveを搭載し、実験的な音作りに親和性がある。これによって、ダンスミュージックなどの最先端の音楽制作に多く使われている現状であるが、DPも負けてはいない。もともとがテープレコーダーのインターフェイスを用いていたというデザインも温存、MIDIデータの扱いや精度、音質に関しては、他の追随を許さない。細かいことを積み上げて数多く作るのには向いていて、今も熱狂的なファンに支えられている。

この曲はDPによって作成されている。ドローン的なシーケンス音はModularSynthsizerの素材をDPに取り込んで構成、他はソフトシンセ、Arturia Jup-8, Korg TRITON, wavestate native, Softube Model 80, などを使用している。


Ableton Live is a DAW (Digital Audio Workstation) that is suitable for cutting up and remixing sound materials using a lot of loops. Live was originally designed as software for cutting and pasting audio data. I think it didn't even have MIDI at first. There are two types of DAWs: those that have evolved from MIDI sequencers and those that originated from HD recording. The former are Apple Logic Pro and Steinberg Cubase, and the latter ProTools. There is a software called MOTU Digital Performer (DP) that is a member of the former. In fact, DP is one of the oldest in the history of music production software, and was released in 1985, about 40 years ago, for Apple Macintosh. At that time, it was called Performer and was software for MIDI sequencing. It became Digital Performer in 1992 and has been steadily evolving. Ableton Live is equipped with Max for Live and has an affinity for experimental sound creation. As a result, it is now widely used in cutting-edge music production, including dance music, but DP is no slouch either. It retains its original design, which used a tape recorder interface, and is unrivaled in its handling of MIDI data, precision, and sound quality. It is well-suited to creating many small things at once, and is still supported by enthusiastic fans.


This song was created using DP. The drone-like sequence sounds were created by importing ModularSynthsizer material into DP, and the rest were created using software synths such as the Arturia Jup-8, Korg TRITON, wavestate native, and Softube Model 80.

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