見出し画像

貴方は本当にレオナルド・ダ・ヴィンチを知っているのか?番外編

ジネーヴラ・デ・ベンチの肖像



消失したジネーヴラ・デ・ベンチの両腕
 
ジネーブラの肖像画は正方形に近い板の画面に描かれている。絵は正方形だがおそらく損傷で絵画の底部が切断され、ジネブラの両腕はなくなっていると思われている。 
Portrait of Ginevra de Benchi
Missing arms of Ginevra de Benchi 
Ginevra's portrait is painted on a nearly square panel. The painting is square, but the damage probably cut off the bottom of the painting, and Ginevra's arms are thought to be missing.
オーストラリアの画家のスーザン・ドロセア・ホワイトは、黄金比を頼りに彼女のオリジナルの両腕がどのように描かれていたかを想像した作品を描いている。

スーザン・ドロセア・ホワイト《Surgery Reattaching Ginevra de 'Benci's Arms and Hands》

Australian painter Susan Dorothea White draws on the golden ratio to imagine what her original arms would look like.
 
さて、ここからが私の解析です。この絵の下方が切り取られていたと言う事を聞いて俄然興味が湧いてきたわけですが、以前はさほどこの絵を好きという訳ではありませんでした。何か機嫌悪そうな、そっけない表情。まぁあえてこの絵に興味を持ったのは向かって左の眼(彼女の右目)は完璧センターに描かれていることくらいでした。反転させて貼り合わせて50%透過すれば分かります。
これはこれでスゴイ発見だと自負していたわけですが、今回この絵が切り取られていたと聞いて興味津々でした。
この絵を観てお気づきの方もいると思いますが、これはこのデッサンではないでしょうか?



Well, here is my analysis. I was curious because I heard that the bottom of this painting had been cropped. I didn't like this painting. She has a grumpy expression. The only thing that interested me about this picture was that her left eye (her right eye) was perfectly centered. You can tell by inverting and pasting them together so that they are 50% transparent.
貴方はこの絵を観て気が付きましたか?
下に描かれた左腕の上に上方に描かれた右腕と相似形の線描があります。
Did you notice this picture?
On top of the left arm drawn below, there is a line drawing similar to the right arm drawn above.


私はこの腕を重ねました。こんな感じになりました。これを私たちはどう考えるかです。この描写だけにすればこんな感じになります。


I folded this arm. It turned out to be something like this. How do we think about this? If you only use this drawing, it will look like this.

話を戻します。この原画を始めて観た時、私はお腹の膨らみを感じたのです。


Return the story. When I first saw this original painting, I felt a person with a swollen stomach from this painting.


私の考えすぎかもしれません。
しかし、この線描はお腹を押さえている事をカモフラージュしているのではないかと思うのです。
I may be thinking too much.
However, I think that this drawing is camouflaging the fact that he is holding his stomach.
私が紹介したオーストラリアの画家のスーザン・ドロセア・ホワイトのこの絵ですが、いつ頃書かれたかは定かではないです。しかしこの絵が描かれたのは今の様に容易に画像処理ができる時代ではなかったと私は感じます。
This painting by Susan Dorothea White, an Australian painter I introduced, is not certain when it was painted. However, I feel that this picture was drawn at a time when image processing was not as easy as it is today.ここの画家に失礼ですが、あまりに稚拙な想像画にすぎません。私は簡単に合成することが出来ます。
Excuse the painters here, but it's nothing more than a childish imagination. I can easily synthesize.
私が合成するとこの様になります。何気なく引かれたように見える線が油彩画の淡いラインに一致します。というかこれは、私が以前投稿した「最後の晩餐の位置合わせ」の応用問題なのです。



When I synthesize it, it looks like this. Lines that seem to be drawn casually match the pale lines of the oil painting. Or rather, this is an application problem of "Alignment of the Last Supper" that I posted before.
この画像から貴方は何を想像しますか?
What do you imagine from this image?
私は「身籠った女性」に見えるのです。
I look like a 'laden woman'.
この絵が「ジネーヴラ・デ・ベンチの肖像」だと言う事を忘れてみた時、私はこの女性の表情から強い意志というか、覚悟を感じるのです。
仮説ですがもしかしたらこれは受胎告知から出産までの妊娠数か月のマリヤではないかと思うのです。そう考えれば、この表情は不機嫌な顔には見えなくなります。運命を受け入れ神の子の母として生き抜こうとする緊張感漂う表情でなないかと思うのです。
When I forget that this painting is a "portrait of Ginevra de' Benci", I feel a strong will or determination from the expression of this woman.
Although it is only a hypothesis, I think that this may be Mary who is several months pregnant from the time of the annunciation to the time of childbirth. If you think so, this expression will not look like a grumpy face. I think she has a tense expression that accepts her fate and tries to survive as the mother of God's child. 
何故、この絵画の下半分が切り取られたかは勘の良いあなたならばすぐお判りでしょう。 
敢えて私は解説いたしません。
If you're astute, you'll know why the bottom half of this painting was cut off.
 

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?