見出し画像

(洋楽和訳)Some might say / oasis

Some might say that sunshine follows thunder
雷のあとには陽の光が照らしてくれる
なんてぬかす奴がいる
Go and tell it to the man who cannot shine
だったら暗闇から抜け出せない奴のところへ行ってそう教えてやれよ

Some might say that we should never ponder
On our thoughts today cause they hold sway over time
あれこれ考えたりすべきじゃないんだよ
なんて言う奴がいる
そんなの時間を無駄にするだけなんだって

Some might say we will find a brighter day
いつかは明るい光が挿す なんてぬかす奴がいる
Some might say we will find a brighter day
輝ける未来が待っている なんて言う奴がいる

Cos I've been standing at the station
俺は駅に立ちつくし
In need of education in the rain
雨に打たれてなにかを学ぼうとしている
You made no preparation
思ってもみなかっただろう
For my reputation once again
俺がまた世間を賑わすなんて

The sink is full of fishes
シンクは魚でいっぱいで
She's got dirty dishes on the brain
彼女の頭に汚れた皿が積み重なって
It was overflowing gently
それがゆっくりと溢れていったんだ
But its all elementary my friend
だけどそんなのまだまだ序の口なんだよ、フレンド

Some might say they don't believe in heaven
天国なんて信じない なんてぬかす奴がいる
Go and tell it to the man who lives in hell
だったら地獄にいる奴のところへ行ってそう教えてやれよ

Some might say you get what you've been given
お前は幸運に恵まれたんだよ なんて言う奴がいる
If you don't get yours I won't get mine as well
だけどお前がツイてないなら 俺だってそんなもんなんだよ

Some might say we will find a brighter day
いつかは明るい光が挿す なんてぬかす奴がいる
Some might say we will find a brighter day
輝ける未来が待っている なんて言う奴がいる

Cos I've been standing at the station
俺は駅に立ちつくし
In need of education in the rain
雨に打たれてなにかを学ぼうとしている
You made no preparation
思ってもみなかっただろう
For my reputation once again
俺がまた世間を賑わすなんて

The sink is full of fishes
シンクは魚でいっぱいで
She's got dirty dishes on the brain
彼女の頭に汚れた皿が積み重なって
And my dog's been itchin
俺の犬は体を掻きむしっている
Itchin in the kitchen once again
キッチンで何度も掻きむしっている

You know what some might say
人が言うことなんて そんなもんなんだよ



oasisのSome might sayです。

繰り返される押韻が気持ちよくて、つい歌っちゃいたくなりますね。
thunder, ponderなどの離れた押韻から入って、サビで station, education, preparation, reputationと畳み掛ける展開が見事ですね。
個人的には “And my dog’s been itchin.  Itchin in the kitchen once again”という歌詞が絶品だと思います。

それと、アウトロも好きなんですよね。
リアムの裏でノエルが”might say, might say, might say”と繰り返すところとか、加速するメロディーラインとか。ライブ会場にいたら歌いながら飛び跳ねちゃいますね。

ただ(いつものことながら)、歌詞はなかなかヘヴィですよね。あれこれ考えさせられます。