見出し画像

エネルギー資源論:2024年4月8日(月)

本日から授業が開始し,学部3年以上の学生を対象にした「エネルギー資源論A」の初回の授業を実施した。今年は履修登録生の数が315人となり,学生の間でも脱炭素やカーボンニュートラルへの関心が高まっているようだ。

 しかも,結構,真剣に授業を受けている学生が多いという印象がある。ただし,茅方程式を用いて,二酸化炭素排出量の削減のためのポリシーミックスの可能性を論じるために,全微分の数式を用いた要因分解の説明をすると,やはり,嫌悪感というか,緊張感が途切れてしまう学生が一定の割合いることも,残念ながら,事実である。

 いずれにせよ,学生の皆さんが社会の主軸になる26年後の2050年に「カーボンニュートラル」の実現という目標を掲げているわけであるから,他人事と捉えずに真剣に考えてもらいたいものである。

Energy Resources Theory:April 8th (Monday)

Today marks the beginning of classes, and we conducted the first session of "Energy Resources Theory A," targeting students in their third year or above. This year, the number of registered students is 315, and there seems to be a growing interest among students in decarbonization and achieving carbon neutrality.

Moreover, there is an impression that many students are taking the class quite seriously. However, it is unfortunate that there is a certain proportion of students who seem to experience aversion or tension when explaining factor decomposition using the equations of total differentials to discuss the potential of policy mixes for reducing carbon dioxide emissions with the use of the Kaya formula.

In any case, since the goal is for students to become the mainstay of society in 2050, 26 years from now, with the aim of achieving "carbon neutrality," it is important for them to seriously consider it, not as something distant, but as something relevant to their own lives.