星空と境のない世界|Bronwyn Katz(ブロンウィン・カッツ):I turn myself into a star and visit my loved ones in the sky
The English text follows the text.
ホワイトキューブで開催されたブロンウィン・カッツの展示「I turn myself into a star and visit my loved ones in the sky(私は自分自身を星に変えて、空にいる愛する人を訪ねる)」では、物質性、物語、社会的歴史をテーマにした作品が展示され、それぞれが本質的に繋がっていることを訴えています。南アフリカ出身のカッツは、ケープタウンやヨハネスブルクを拠点とするアーティストで、「地球の物質:その起源と天界との関係」について研究しています。ミニマルな作品を制作することで知られ、第22回シドニービエンナーレに参加しています。
||Ūs|amiros (Springbok star, 2020. © Bronwyn Katz
今回の展示全体における重要な要素は、社会的アイデンティティに焦点を当て、それが言語や祖先とどのような関係にあるのかを考えることです。「これまでは、自分の祖先の多くが住んでいた場所や埋葬されていた場所が重要だと感じていましたが、自分の祖先が太古の昔から存在することを理解した今、特定の場所が他の場所よりも重要であるということはありません。」カッツは、このように語り、地球は境界線や国境で区切ることはできないと考えています。ベッドフレーム、ベッドスプリング、その他家庭用品など、拾った素材を用いる彼女の作品は、意図や象徴性を帯びた抽象的な彫刻として見ることができます。休息の場、親密な関係を築くための空間であるベッドは、土地やホームレス、帰属意識などの問題を浮き彫りにする強力なシンボルであり、その水平性から土地そのもののメタファーとしても機能しています。これらの家具は、’発掘された素材’として、アーティストがその時に住むかもしれない、あるいは過去に住んでいた都市などの流動的な状態の場所から回収されることが多いです。
||Oa|Amorob (Morning star, Venus), 2020. © Bronwyn Katz
ǃNoas (Porcupine star), 2020. © Bronwyn Katz
いくつかの立体作品は、コイル状のスプリングがカラフルなプラスチック製のたわしと組み合わさり、柔毛のような形を形成しています。あるものは銅と黄色のたわしが、あるものは赤やピンク、銅のたわしが注意深く配置されており、抽象的な絵画としての表現を持ち合わせています。この中でたわしは、黒人らしさの象徴として使われており、労働や職場での黒人の身体に対する期待と正規化、垢擦りや掃除について語っています。そして、‘hair you can scour pots with’(鍋を洗える髪の毛)という軽蔑的な言葉を思い起こさせ、黒人らしさが表面的な特質で判断される方法の一つであることを示しています。
|Amis||ãub (Magellanic clouds) (I), 2020. © Bronwyn Katz
|Amis||ãub (Magellanic clouds) (II), 2020. © Bronwyn Katz
‘sculptural drawings’(彫刻的ドローイング)シリーズは、ベッドフレームの全体やその断片をウールで丁寧に巻きつけており、梯子や写真立て、窓といったん日常的なものを連想させます。このようなシンプルな繰り返しの形は、ミニマリストの彫刻、特にダン・フレイヴィンのネオン彫刻の規則性やドナルド・ジャッドの「梯子」を思い起こさせます。しかし、カッツの作品は、このようなミニマリズム的なアプローチというよりもむしろヒューマニズムに根ざしています。「私は、これらの彫刻的なドローイングが、(強制的または自発的な)移動の目印、あるいは占有された空間や場所の目印として読まれる可能性に興味があります。」と彼女は述べています。
!Omm (Tortoise star), 2020. © Bronwyn Katz
この展覧会の全ての作品には、星座のタイトルがつけられており、彼女自身の祖先の系譜を辿ることを意味しています。祖先の系譜は、他の南アフリカの黒人同様、植民地主義の構造やアパルトヘイトによって部分的に根絶されています。アフリカーンス語を話して育った彼女は、作品のタイトルに使用したり、自分の芸術言語における形式的な作法を用いて、先祖伝来の言語を救済する方法を模索しています。彼女の無限への言及は、政治体制に縛られない普遍的な空間への憧れから、広大な自由のアイデアへと向かっています。
NOBU
【今回紹介した展示】
White Cube
Bronwyn Katz: I turn myself into a star and visit my loved ones in the sky
https://whitecube.com/exhibitions/exhibition/bronwyn_katz_bermondsey_2021
Official website
【参考リンク】
Artthrob
Starry skies and a world without borders | Bronwyn Katz: I turn myself into a star and visit my loved ones in the sky
At White Cube, Bronwyn Katz's exhibition 'I turn myself into a star and visit my loved ones in the sky' explores materiality, narrative, and social history themes. The appeal is that there is an intrinsic connection between each. Originally from South Africa, Katz is an artist based in Cape Town and Johannesburg, whose research focuses on "earth matter: its origins [and] relationship to the celestial". He is known for his minimalist work and has participated in the 22nd Biennale of Sydney.
A vital element of the exhibition focuses on social identity and how it relates to language and ancestry. "There are places that have previously felt important to me because they are the places where most of my known ancestors lived and were buried, but now understanding that I have ancestors as old as time, no specific place holds more importance than another." Katz speaks in this way and believes that boundaries or borders could not separate the earth. Her work uses found materials such as bed frames, bedsprings, and other domestic objects that behave as abstract sculptural forms imbued with meaning and symbolism. The bed is a space for rest and intimacy, a powerful symbol highlighting land, homelessness, and belonging. Because of its horizontality, it also functions as a metaphor for the land itself. As 'unearthed material', these pieces of furniture are often recovered from places in a state of flux, cities that the artists might then inhabit or have inhabited in the past.
In some sculptures, coiled springs are combined with colourful plastic pot-scourers to form soft hair-like shapes. Some have copper and yellow scourers, others red, pink, and copper scourers carefully arranged to create an abstract pictorial representation. Scourers speak to labour, the expectation and normalisation of the black body at work, scrubbing and cleaning. And it recalls the derogatory phrase 'hair you can scour pots with', showing how superficial traits judge blackness.
In the 'sculptural drawings' series, whole bed frames or fragments are carefully wrapped in wool, evoking everyday objects such as ladders, picture frames and windows. These simple, repetitive forms recall minimalist sculpture, particularly the regularity of Dan Flavin's neon sculptures and Donald Judd's 'ladders'. However, Katz's work is rooted in humanism rather than such a minimalist approach. "I am interested in the possibility of these sculptural drawings being read as markers of movement (forced or voluntary), or markers of space or place that has been occupied," she has stated.
Titling all the works in the exhibition after constellations or stars offers a means of tracing her ancestral line, whose lineage. Like other black South Africans, the structures of colonialism and apartheid led to the partial eradication of her ancestral lineage. Having grown up speaking Afrikaans, she seeks ways of redeeming her traditional language by using it in the titles of her works and the formal mannerisms of her artistic speech. Her references to the infinite move from a longing for a universal space, unbound by political systems, to the idea of vast freedom.
NOBU
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