見出し画像

【イアン・カーティス】英語版ウィキペディアを日本語で読む【Ian Curtis】

Ian Kevin Curtis (15 July 1956 – 18 May 1980) was an English musician.

イアン・ケヴィン・カーティス(1956年7月15日 - 1980年5月18日)は、イギリスのミュージシャンである。

He was the lead singer and lyricist of the post-punk band Joy Division and recorded two albums with the group: Unknown Pleasures (1979) and Closer (1980).

ポストパンクバンド、ジョイ・ディヴィジョンのリードボーカル、作詞家として活躍し、同グループで2枚のアルバムを録音した。アンノウン・プレジャーズ』(1979年)、『クローサー』(1980年)の2枚のアルバムを制作した。

Curtis was known for his bass-baritone voice, dance style and songwriting typically filled with imagery of desolation, emptiness, and alienation.

カーティスはバスバリトンの声、ダンススタイル、そして典型的な寂寥感、虚無感、疎外感のイメージに満ちたソングライティングで知られていた。

Curtis had epilepsy and depression and died by suicide on the eve of Joy Division's first North American tour and shortly before the release of Closer.

カーティスはてんかんとうつ病を患っており、ジョイ・ディヴィジョンの最初の北米ツアーの前夜と『クローサー』のリリース直前に自殺で死亡した。

Legacy

New Order

Shortly after his death, the three surviving members of the band reconstituted themselves as New Order.

彼の死の直後、バンドの3人の生き残りメンバーはニュー・オーダーとして再結成した。

Despite their short career, Joy Division have exerted a wide-reaching influence.

短いキャリアにもかかわらず、ジョイ・ディビジョンは広範囲に影響を及ぼした。

John Bush of AllMusic argues that they "became the first band in the post-punk movement by ... emphasizing not anger and energy but mood and expression, pointing ahead to the rise of melancholy alternative music in the '80s".

AllMusicのJohn Bushは、彼らが「怒りやエネルギーではなく、ムードと表現を強調することによって、ポストパンク・ムーブメントの最初のバンドとなり、80年代のメランコリーなオルタナティブ音楽の台頭を先取りしている」と論じている。

According to critic Simon Reynolds, Joy Division's influence has extended from contemporaries such as U2 and The Cure to later acts including Interpol, Bloc Party, Editors and Xeno and Oaklander.

評論家のサイモン・レイノルズによると、ジョイ・ディヴィジョンの影響は、U2やザ・キュアといった同時代のアーティストから、インターポール、ブロック・パーティー、エディターズ、ゼノ・アンド・オークランダーといった後発のアーティストにまで及んでいるという。

Rap artists such as Danny Brown and Vince Staples have cited the band as an influence.

ダニー・ブラウンやヴィンス・ステイプルズなどのラップアーティストも、このバンドに影響を受けたと述べている。

Early life

Curtis was born on 15 July 1956, at the Memorial Hospital in Stretford, Lancashire, and grew up in a working-class household in Macclesfield, Cheshire.

カーティスは1956年7月15日、ランカシャー州ストレットフォードの記念病院で生まれ、チェシャー州マックルズフィールドの労働者階級の家庭で育つ。

He was the first of two children born to Kevin and Doreen Curtis.

ケヴィンとドリーンの間に生まれた二人の子供のうちの一人である。

From an early age, Curtis was a bookish and intelligent child, displaying a particular flair for poetry.

幼い頃から本好きで知的な子供で、特に詩の才能に長けていた。

He was awarded a scholarship at the age of 11 at Macclesfield's independent King's School.

11歳のときに奨学金を得て、マックルズフィールドの独立系学校キングス・スクールに入学した。

Here, he developed his interests in philosophy, literature and eminent poets such as Thom Gunn.

ここで哲学、文学、そしてトム・ガンなどの著名な詩人への関心を深めた。

While at King's School, he was awarded several scholastic awards in recognition of his abilities, particularly at the ages of 15 and 16.

キングス・スクール在学中、特に15歳と16歳の時に、その能力が認められ、いくつかの学業賞を受賞した。

The year after Curtis had graduated from King's School, the family purchased a house from a relative and moved to New Moston.

キングス・スクールを卒業した翌年、一家は親戚から家を購入し、ニューモストンに引っ越した。

As a teenager, Curtis chose to perform social service by visiting the elderly as part of a school programme.

10代の頃、カーティスさんは学校のプログラムの一環として、高齢者を訪問する社会奉仕活動をすることにした。

While visiting, he and his friends would steal any prescription drugs that they found and later take them together as a group.

訪問先で処方箋薬を見つけると、友人たちと一緒に盗み、後でグループで飲んでいた。

On one occasion when he was 16, after consuming a large dosage of Largactil he and his friends had stolen, Curtis was discovered unconscious in his bedroom by his father and was taken to hospital to have his stomach pumped.

16歳の時、友人たちと盗んだラルガクチルを大量に飲んだカーティスは、寝室で意識不明のまま父親に発見され、病院に運ばれて胃洗浄を受けたことがある。

Curtis had held a keen interest in music since the age of 12, and this interest developed greatly in his teenage years, with artists such as Jim Morrison and David Bowie being particular favourites of his, and thus influencing his poetry and art.

12歳の頃から音楽に強い関心を抱いていたカーティスは、10代でその関心を大きく広げ、特にジム・モリソンやデヴィッド・ボウイといったアーティストがお気に入りで、彼の詩や芸術に影響を与えている。

Among Curtis's earliest experiences with music was in a church choir as a young kid, in his hometown of Macclesfield.

カーティスにとって最も古い音楽体験は、幼い頃、故郷のマックルズフィールドにある教会の聖歌隊に参加したことである。

Curtis could seldom afford to purchase records, leading him to frequently steal them from local shops.

カーティスはレコードを買う余裕がほとんどなかったため、地元の店から頻繁にレコードを盗んでいた。

By his mid-teens, Curtis had also developed a reputation among his peers as a strong-willed individual, with a keen interest in fashion.

10代半ばになると、カーティスはファッションに強い関心を持ち、気の強い性格だと仲間内で評判になった。

Despite gaining nine O-levels at King's School and briefly studying A-Levels in History and Divinity at St. John's College, Curtis soon became disenchanted with academic life and abandoned his studies to commit himself to finding employment.

キングス・スクールで9つのOレベルを取得し、セント・ジョンズ・カレッジで歴史と神学のAレベルを短期間学んだものの、カーティスはすぐに学業生活に嫌気がさし、就職に専念するために学業を放棄した。

Despite abandoning his studies at St. John's College, Curtis continued to focus on the pursuit of art, literature and music, and would gradually draw lyrical and conceptual inspiration from ever more insidious subjects.

セント・ジョン・カレッジでの勉強を放棄したにもかかわらず、カーティスは芸術、文学、音楽の追求に集中し続け、次第に陰湿な題材から叙情的、概念的なインスピレーションを受けるようになる。

Curtis obtained a job at a record shop in Manchester City Centre, before obtaining more stable employment within the civil service.

マンチェスター市街のレコード店に就職したカーティスは、その後、公務員としてより安定した職を得る。

His employment as a civil servant saw Curtis initially deployed to Cheadle Hulme, where he worked for several months with the Ministry of Defence, before he was offered alternative employment within the Manpower Services Commission in a building at Piccadilly Gardens.

公務員になったカーティスは、当初チードル・ハルムに配属され、国防省で数ヶ月間働き、その後、ピカデリー・ガーデンズの建物にある人材サービス委員会(Manpower Services Commission)で別の仕事をすることになりた。

He later worked as a civil servant in Woodford, Greater Manchester although, at his request, approximately one year later Curtis was posted to Macclesfield's Employment Exchange, where he worked as an Assistant Disablement Resettlement Officer.

その後、グレーターマンチェスターのウッドフォードで公務員として働いたが、約1年後、本人の希望でマックルズフィールドの雇用交換所に配属され、障害者再定住担当補佐として働くことになった。

On 23 August 1975, Curtis married Deborah Woodruff, to whom he was introduced by a friend, Tony Nuttall.

1975年8月23日、カーティスは、友人のトニー・ナットールの紹介でデボラ・ウッドラフと結婚した。

Ian and Deborah initially became friends and then began dating in December 1972, when both were 16 years old.

イアンとデボラは当初友人として付き合い、1972年12月、お互いが16歳の時に交際を始めた。

Their wedding service was conducted at St Thomas' Church in Henbury, Cheshire.

二人の結婚式は、チェシャー州ヘンベリーのセント・トーマス教会で執り行われた。

Curtis was 19 and Woodruff 18.

カーティスは19歳、ウッドラフは18歳だった。

They had one child, a daughter named Natalie, born on 16 April 1979.

二人の間には、1979年4月16日に生まれた娘のナタリーがいた。

Initially, the couple lived with Ian's grandparents, although shortly after their marriage the couple moved to a working-class neighbourhood in Chadderton, where they paid a mortgage while working in jobs neither enjoyed.

当初は、イアンの祖父母の家に住んでいたが、結婚後まもなく、チャディントンの労働者階級が住む地区に引っ越し、そこで住宅ローンを払いながら、どちらも好きではない仕事をした。

Before long, the couple became disillusioned with life in Oldham and remortgaged their house before briefly returning to live with Ian's grandparents.

やがて、オールダムでの生活に嫌気がさした夫妻は、家を担保に入れ直し、一時的にイアンの祖父母のもとに戻った。

Shortly thereafter, in May 1977, the couple moved into their own house in Barton Street, Macclesfield, with one of the rooms of the property becoming colloquially known between the couple as Curtis's "song-writing room".

その後まもなく1977年5月、夫婦はマックルズフィールドのバートン・ストリートにある自分たちの家に引っ越したが、その部屋のひとつは夫婦の間でカーティスの「作曲室」として口語で呼ばれるようになった。

Joy Division

At a July 1976 Sex Pistols gig at Manchester's Lesser Free Trade Hall, Curtis encountered three childhood school friends named Bernard Sumner, Peter Hook and Terry Mason.

1976年7月にマンチェスターのレッサー・フリー・トレード・ホールで行われたセックス・ピストルズのライブで、カーティスはバーナード・サムナー、ピーター・フック、テリー・メイソンという幼なじみの3人に遭遇した。

The trio informed Curtis—whom they had seen at earlier punk gigs at The Electric Circus—of their intentions to form a band and Curtis informed them of his then-recent efforts to do likewise, before proposing himself as both their singer and lyricist.

3人は、エレクトリック・サーカスでのパンクのライブで会ったことのあるカーティスにバンド結成の意思を伝え、カーティスも当時同じように努力していたことを伝え、自分たちをシンガー兼作詞家として推薦した。

Initially, Mason became the band's drummer, but his rehearsal sessions were largely unproductive and he briefly became the band's manager.

当初、メイソンはバンドのドラマーとなったが、リハーサルはほとんど成果がなく、彼は一時的にバンドのマネージャーとなった。

The group then unsuccessfully attempted to recruit several drummers before selecting Stephen Morris in August 1977.

その後、グループは何人かのドラマーを採用しようとしたが失敗し、1977年8月にスティーブン・モリスが選ばれた。

The band was later managed by Rob Gretton, who—having already seen Joy Division perform live at local venues such as Rafters—offered to become their manager in 1978.

その後、バンドはロブ・グレトンがマネージャーとなり、彼はすでにジョイ・ディヴィジョンがラフターズなどの地元の会場でライブを行うのを見ていたため、1978年にマネージャーになることを申し出た。

Initially, the band named themselves "Warsaw", from the title of a song on David Bowie's then-recent album Low, but as this name somewhat conflicted with that of a London-based group named Warsaw Pakt they renamed themselves Joy Division.

当初、バンドはデヴィッド・ボウイの当時のアルバム『Low』の曲名から「ワルシャワ」と名乗っていたが、この名前がロンドンを拠点とするワルシャワ・パクトというグループの名前とやや矛盾するため、自分たちをジョイ・ディヴィジョンと改名した。

This moniker was derived from the 1955 novel The House of Dolls, which featured a Nazi concentration camp with a sexual slavery wing called the "Joy Division".

この名前は、1955年の小説『人形の家』に登場する、ナチスの強制収容所に「ジョイ・ディヴィジョン」という性的奴隷の棟があることに由来している。

The cover of the band's first EP depicted a drawing of a Hitler Youth beating a drum and the A-side contained a song, "Warsaw", which was a musical retelling of the life of Nazi leader Rudolf Hess.

バンドの最初のEPのジャケットには、ドラムを叩くヒトラーユーゲントが描かれ、A面には、ナチスの指導者ルドルフ・ヘスの生涯を音楽で再現した「ワルシャワ」という曲が収録されていた。

After founding Factory Records with Alan Erasmus, Tony Wilson signed the band to his label following its first appearance on the TV music show he hosted, So It Goes, in September 1978.

アラン・エラスムスとともにファクトリー・レコードを設立したトニー・ウィルソンは、1978年9月に彼が司会を務めるテレビの音楽番組『So It Goes』にバンドが初めて出演した後、自分のレーベルと契約した。

This appearance had been largely prompted by an abusive letter sent to Wilson by Curtis and saw the band play the song "Shadowplay".

この出演は、カーティスがウィルソンに送った罵倒の手紙が大きなきっかけとなり、バンドは「Shadowplay」という曲を演奏した。

While performing with Joy Division, Curtis became known for his quiet and awkward demeanour and a unique dancing style reminiscent of the epileptic seizures he began experiencing in late 1978.

ジョイ・ディヴィジョンで活動している間、カーティスはその静かで不器用な態度や、1978年後半に経験し始めたてんかんの発作を思わせる独特のダンス・スタイルで知られるようになった。

Although predominantly a singer, Curtis also played guitar on a handful of tracks (usually when Sumner was playing synthesizer; "Incubation" and a Peel session version of "Transmission" were rare instances when both Sumner and Curtis played guitar).

主にシンガーとして活動していたが、カーティスはいくつかの曲でギターも弾いていた(通常はサムナーがシンセサイザーを弾いている時で、サムナーとカーティスの両方がギターを弾いた珍しい例としては「Incubation」と「Transmission」のPeelセッション・ヴァージョンがある)。

Initially, Curtis played Sumner's Shergold Masquerader, but in September 1979 he acquired his own guitar, a Vox Phantom VI Special which had many built-in effects used both live and in studio.

当初、カーティスはサムナーのShergold Masqueraderを弾いていたが、1979年9月に自分のギター、Vox Phantom VI Specialを手に入れ、ライブでもスタジオでも使える多くのエフェクトを内蔵しているようになった。

This included a repeat effect misspelled as "replat" on the control panel.

その中には、コントロール・パネルに「replat」と誤記されているリピート・エフェクトも含まれていた。

Curtis used the guitar on Joy Division's early 1980 European tour and in the video for "Love Will Tear Us Apart".

カーティスはこのギターを1980年初期のジョイ・ディビジョンのヨーロッパ・ツアーと「Love Will Tear Us Apart」のビデオで使用した。

Personal life

Relationships

Curtis's widow has claimed that in October 1979, Curtis began conducting an affair with the Belgian Annik Honoré who had been working at the Belgian embassy in London before becoming a journalist and music promoter.

カーティスの未亡人は、カーティスが1979年10月に、ジャーナリストや音楽プロモーターになる前にロンドンのベルギー大使館で働いていたベルギー人アニック・オノレと関係を持ち始めたと主張している。

They had first met at a gig held in Brussels that month.

二人が初めて会ったのは、その月にブリュッセルで行われたライブだった。

Despite the fact he had for many years exhibited a somewhat controlling attitude within their relationship (which had included minimising any opportunity for his wife to come into contact with other men), Curtis was consumed with guilt over this affair due to being married and the father of their baby daughter, but at the same time still yearning to be with Honoré.

カーティスは、長年にわたり、妻が他の男性と接触する機会を最小限に抑えるなど、二人の関係においてやや支配的な態度を示していたにもかかわらず、結婚し、生まれた娘の父親であることから、この浮気に対する罪悪感でいっぱいになり、同時にオノレとの仲を切望するようになったのだ。

On one occasion in 1980, Curtis asked Bernard Sumner to make a decision on his behalf as to whether he should remain with his wife or form a deeper relationship with Honoré; Sumner refused.

1980年のある時、カーティスはバーナード・サムナーに、妻と一緒にいるべきか、オノレともっと深い関係を結ぶべきか、自分に代わって判断してくれるよう頼んだが、サムナーはそれを拒否した。

Honoré claimed in a 2010 interview that although she and Curtis had spent extensive periods together, their relationship had been platonic.

オノレは2010年のインタビューで、カーティスとは長い間一緒に過ごしたが、二人の関係はプラトニックなものだったと主張した。

Deborah Curtis has maintained that it was a sexual and romantic affair.

デボラ・カーティスは、性的でロマンチックな関係であったと主張している。

His bandmates recollected later that Curtis's friendship with Honoré led him to distance himself and become somewhat "lofty" with them.

バンド仲間は、オノレとの友情からカーティスは距離を置き、やや「高飛車」になってしまったと後に回想している。

This distance prompted occasional pranks at Curtis's and Honoré's expense.

この距離感が、カーティスとオノレを犠牲にした悪ふざけを時折誘発した。

He became a vegetarian—likely at Honoré's behest—since he was known to have consumed meat when not in her presence.

また、オノレに言われてベジタリアンになったが、オノレのいないところでは肉を食べていたことが知られている。

Epilepsy

Curtis began having epileptic seizures in late 1978; he was officially diagnosed with the condition on 23 January the following year, with his particular case being described by doctors as so severe, his "life would [be] ruled to obsolescence by his severe epilepsy" without the various strong dosages of medications he was prescribed.

カーティスは1978年末にてんかんの発作を起こし始め、翌年1月23日に正式に診断された。彼の場合、医師からは、様々な強い量の薬を処方されなければ「彼の人生は重度のてんかんによって陳腐化する」と言われるほど深刻であると説明された。

Having joined the British Epilepsy Association, Curtis was initially open to discuss his condition with anyone who inquired, although he soon became withdrawn and reluctant to discuss any issue regarding his condition beyond the most mundane and necessary aspects.

英国てんかん協会に入会したカーティスは、当初は誰にでも自分の症状を話していたが、やがて内向的になり、最も日常的で必要なこと以外、自分の症状に関する問題を話したがらなくなった。

On each occasion it became apparent a particular prescribed medication failed to control Curtis's seizures, his doctor would prescribe a different anticonvulsant and his wife noted his being "full of renewed enthusiasm" that this particular formulation would help him bring his seizures under control.

処方された特定の薬がカーティスの発作をコントロールできないことが明らかになるたびに、担当医は別の抗けいれん薬を処方し、彼の妻は、この特定の処方が彼の発作をコントロールするのに役立つだろうと「新たな熱意に満ちている」ことを指摘した。

Throughout 1979 and 1980, Curtis's condition gradually worsened amid the pressure of performances and touring, with his seizures becoming more frequent and more intense.

1979年から1980年にかけて、カーティスの病状は演奏とツアーのプレッシャーの中で徐々に悪化し、発作はより頻繁に、より激しく起こるようになった。

Following his diagnosis, Curtis continued to drink, smoke and maintain an irregular sleeping pattern—against the advice given to those with the condition.

診断を受けてからも、カーティスは飲酒、喫煙、不規則な睡眠を続け、この病気の患者へのアドバイスに反した生活を送っていた。

The medications Curtis was prescribed for his condition produced numerous side effects, including extreme mood swings.

また、カーティスが処方された薬は、極端な気分の落ち込みなど、多くの副作用をもたらした。

This change in personality was also observed by Curtis's wife, family and in-laws, who noted how taciturn he had become in his wife's company.

このような性格の変化は、カーティスさんの妻や家族、義理の両親にも見られ、妻と一緒にいても寡黙になったことが指摘された。

Following the birth of his daughter in April 1979, because of the severity of his medical condition, Ian was seldom able to hold his baby daughter in case he compromised the child's safety.

1979年4月に娘が生まれた後、病状が重くなったため、イアンは子供の安全を考えて、めったに娘を抱くことができなくなった。

At the time of the recording of the band's second album, Curtis's condition was particularly severe, with him enduring a weekly average of two tonic-clonic seizures.

バンドのセカンド・アルバムのレコーディング時、カーティスの病状は特に深刻で、週平均2回の強直間代性発作に耐えていた。

On one occasion during these recordings, Curtis's bandmates became concerned when they noted he had been absent from the recording studio for two hours.

レコーディング中、カーティスが2時間もレコーディングスタジオを不在にしたため、バンドメンバーが心配になったこともある。

The band's bassist, Peter Hook, discovered Curtis unconscious on the floor of the studio's toilets, having hit his head on a sink following a seizure.

ベーシストのピーター・フックが、スタジオのトイレの床で、発作の後、洗面台に頭をぶつけて意識を失っているカーティスを発見したのだ。

Despite instances such as this, Hook stated that, largely through ignorance of the condition, he, Sumner and Morris did not know how to help.

このようなことがあったにもかかわらず、フックは、自分もサムナーもモリスも、この病気について知らなかったために、どうしたらいいのかわからなかったと述べている。

Nonetheless, Hook was adamant that Curtis never wanted to upset or concern his bandmates, and would "tell [us] what [we] wanted to hear" if they expressed any concern as to his condition.

しかし、フックは、カーティスがバンドメンバーを動揺させたり、心配させたりすることは決して望んでおらず、もし彼らが彼の状態について心配するのであれば、「我々が聞きたいことを話す」と断言していた。

In one incident, at a concert held before almost 3,000 people at the Rainbow in Finsbury Park in April 1980, the lighting technicians at the venue—contrary to instructions given to them by Rob Gretton prior to the gig—switched on strobe lights midway through Joy Division's performance, causing Curtis to almost immediately stagger backwards and collapse against Stephen Morris's drum kit in the throes of an evident seizure.

1980年4月、フィンズベリー・パークのレインボーで行われた約3000人の観客を前にしたコンサートで、会場の照明技師が、ライブ前にロブ・グレトンが出した指示とは逆に、ジョイ・ディヴィジョンの演奏の途中でストロボ・ライトを点灯させ、カーティスはほとんどすぐに後ろによろめいて、明らかに発作の渦中にあるスティーブン・モリスのドラムキットに倒れてしまったという一幕もある。

He had to be carried offstage to the band's dressing room to recuperate.

カーティスはステージからバンドの楽屋に運ばれ、療養しなければならなかった。

When Curtis had recovered from this first seizure, he was adamant the band travel to West Hampstead to honour their commitment to perform their second gig of the evening at this location, although some 25 minutes into this second gig, Curtis's "dancing started to lose its rhythmic sense and change into something else entirely" before he collapsed to the floor and experienced the most violent seizure he had endured to date.

この最初の発作から回復したカーティスは、バンドがこの夜の2回目のライブをこの場所で行うという約束を守るためにWest Hampsteadに移動することを固く決意したが、この2回目のライブの約25分後、カーティスの「ダンスがリズム感を失い始め、全く別のものに変わった」後に床に倒れ、これまでで最も激しい発作を経験したのである。

Stage performances

Curtis's onstage dancing was often reminiscent of the seizures he experienced and has been termed by some to be his "epilepsy dance".

カーティスのステージ上でのダンスは、しばしば彼が経験した発作を思い起こさせ、一部の人々は彼の「てんかんダンス」と呼んでいる。

Throughout Joy Division's live performances in 1979 and 1980, Curtis collapsed several times while performing and had to be carried off stage.

1979年と1980年のジョイ・ディヴィジョンのライブの間、カーティスは演奏中に何度も倒れ、ステージから運び出さなければならなかった。

To minimise any possibility of Curtis having epileptic seizures, flashing lights were prohibited at Joy Division gigs; despite these measures, Bernard Sumner later stated that certain percussion effects would cause Curtis to have a seizure.

カーティスがてんかん発作を起こす可能性を最小限にするため、ジョイ・ディビジョンのライブではフラッシュライトが禁止された。こうした対策にもかかわらず、バーナード・サムナーは後に、特定のパーカッション・エフェクトがカーティスの発作を引き起こすと述べている。

In April 1980, Terry Mason was appointed as a minder to ensure Curtis took his prescribed medications, avoided alcohol consumption and got sufficient sleep.

1980年4月、テリー・メイソンが、カーティスが処方された薬を服用し、飲酒を避け、十分な睡眠をとるようにするための監視役として任命された。

Regarding the choreography of Curtis's stage performances, Greil Marcus in The History of Rock 'n' Roll in Ten Songs quotes Jon Savage from Melody Maker: "Ian's mesmeric style mirrored the ever more frequent epileptic spasms that Deborah Curtis had to cope with at home."

カーティスのステージパフォーマンスの振り付けについて、Greil Marcusは『The History of Rock 'n' Roll in Ten Songs』の中で、Melody MakerのJon Savageの言葉を引用している。「イアンの魅惑的なスタイルは、デボラ・カーティスが自宅で対処しなければならなかった、より頻繁なてんかんの発作を映し出していた。

Marcus remarked that Curtis's performance "might also have been a matter of intentionally replicating fits, re-enacting them, using them as a form of energy and a form of music."

マーカスはカーティスのパフォーマンスについて、「発作を意図的に再現し、再演し、エネルギーや音楽の一形態として利用することでもあったかもしれない」と発言している。

Curtis's final live performance with Joy Division was on 2 May 1980 at the High Hall of Birmingham University and included Joy Division's first and only performance of "Ceremony", later recorded by New Order and released as their debut single.

カーティスのジョイ・ディヴィジョンとの最後のライブは1980年5月2日、バーミンガム大学のハイ・ホールで行われ、後にニュー・オーダーが録音しデビュー・シングルとして発売された「Ceremony」のジョイ・ディヴィジョン初で唯一の演奏が含まれていた。

The final song Curtis performed on stage with Joy Division prior to his death was "Digital".

カーティスが亡くなる前にジョイ・ディヴィジョンのステージで演奏した最後の曲は「Digital」だった。

Depression and initial suicide attempt

Following Curtis's first definite suicide attempt on 6 April 1980, Tony Wilson and his partner, Lindsay—expressing deep concerns as to Joy Division's intense touring schedule being detrimental to Curtis's physical and mental well-being—invited him to recuperate at their cottage in Charlesworth in Derbyshire.

1980年4月6日にカーティスが初めて自殺を図った後、トニー・ウィルソンと彼のパートナーのリンゼイは、ジョイ・ディヴィジョンの激しいツアー・スケジュールがカーティスの心身の健康に害を与えていることに深い懸念を示し、ダービーシャー州のチャールズワースの別荘で療養するように彼を招いた。

While there, he is known to have written several letters to Honoré, proclaiming his love for her as he recuperated.

そこで彼はオノレに何通かの手紙を書き、療養しながら彼女への愛を宣言したことが知られている。

By early 1980, Curtis's marriage to Deborah was floundering, as she had commenced divorce proceedings after he had failed to cease all contact with Honoré.

1980年初頭、カーティスとデボラの結婚は、彼がオノレとの連絡を絶たなかったため、デボラが離婚手続きを開始し、険悪なムードになった。

Curtis enjoyed solitude, but had never been mentally equipped for living alone.

カーティスは孤独を楽しんでいたが、精神的に一人暮らしができるような状態ではなかった。

He was having difficulty balancing his family obligations with his musical ambitions and his health was gradually worsening as a result of his epilepsy, thus increasing his dependency upon others.

家庭の事情と音楽活動の両立は難しく、てんかんのため健康状態も徐々に悪化し、他人への依存度が高まっていた。

Death

On the evening before his death, Curtis informed Bernard Sumner of his insistence upon seeing his wife that evening.

死の前夜、カーティスはバーナード・サムナーに、どうしてもその晩に妻に会いたいと伝えてきた。

He had also made firm plans to rendezvous with his bandmates at Manchester Airport the following day, before their departure for America.

また、翌日、バンドメンバーとマンチェスター空港で落ち合い、アメリカへ出発する予定も固まっていた。

On the evening of 17 May 1980, Curtis asked Deborah to drop her impending divorce proceedings; she replied that it was likely that he would have changed his mind by the following morning and then—mindful of his previous suicide attempt and also concerned that his state of anxiety and frustration might drive Curtis into an epileptic seizure—offered to spend the night in his company.

1980年5月17日の夜、カーティスはデボラに対し、間近に迫った離婚の手続きを取り下げるよう求めた。彼女は、翌朝までには彼の気が変わっている可能性が高いと答え、その後、彼が以前自殺を図ったことを念頭に置き、また彼の不安とフラストレーションがカーティスをてんかんの発作に追い込むかもしれないと心配し、彼のそばで一晩過ごすことを提案した。

Deborah then drove to her parents' home to inform them of her intentions.

そして、デボラは車で両親の家に行き、その旨を伝えた。

When she returned to the couple's home at 77 Barton Street in Macclesfield, Cheshire, his demeanour had changed and he informed his wife of his intentions to spend the night alone, first making her promise not to return to the house before he had taken his scheduled 10 a.m. train to Manchester to meet up with his bandmates.

彼女がチェシャー州マックルズフィールドのバートン通り77番地にある夫妻の家に戻ると、彼の態度は一変しており、一晩中一人で過ごすことを妻に伝え、まず、バンドメンバーと合流するためにマンチェスターに午前10時発の列車で向かう前に家に戻らないよう妻に約束させたという。

In the early hours of the next morning, Curtis committed suicide at the age of 23.

翌朝早く、カーティスは23歳の若さで自殺してしまった。

He had used the kitchen's washing line to hang himself after having written a note to Deborah in which he declared his love for her despite his recent affair with Honoré.

彼は、オノレと浮気をしているにもかかわらず、デボラへの愛を宣言するメモを書いた後、キッチンの洗濯ロープを使って首を吊ったのだった。

Deborah found his body soon after.

デボラが彼の遺体を発見したのは、それから間もなくのことだった。

In her biography, Touching from a Distance, Deborah recalls finding her husband's body and initially thinking that he was still alive before noticing the washing line around his neck.

デボラは自伝『Touching from a Distance』の中で、夫の遺体を発見したとき、最初はまだ生きていると思ったが、首に洗濯ロープがかかっていることに気づいたと回想している。

According to Tony Wilson, Curtis spent the few hours before his suicide watching Werner Herzog's 1977 film Stroszek and listening to Iggy Pop's 1977 album The Idiot.

トニー・ウィルソンによると、カーティスは自殺する前の数時間、ヴェルナー・ヘルツォーク監督の1977年の映画『シュトロシェク』を観ながら、イギー・ポップの1977年のアルバム『The Idiot』を聴いていたという。

Stark notes the significance of this album, as Pop's title was inspired by Dostoyevsky's novel The Idiot about the spiritually sensitive epileptic prince who was driven mad by the tragic and violent society in which he lived.

スタークは、ポップのタイトルが、ドストエフスキーの小説『白痴』から着想を得たもので、精神的に繊細な癲癇の王子が、悲劇的で暴力的な社会によって狂わされていくという内容であることから、このアルバムの重要性を指摘している。

His wife recollected that he had taken photographs of their wedding and their baby daughter off the walls, apparently to view them as he composed his suicide note.

妻は、彼が結婚式の写真や赤ん坊の娘の写真を壁から取り外して、遺書を書くときに眺めていたらしいと回想している。

At the time of Curtis's suicide, Joy Division were on the eve of their debut North American tour.

カーティスが自殺した当時、ジョイ・ディビジョンは北米デビューツアーの前夜祭を開催中だった。

Deborah has stated that Curtis had viewed the upcoming tour with extreme trepidation, not only because of his extreme fear of flying (he had wanted to travel by ship) but also because he had expressed deep concerns as to how American audiences would react to his epilepsy.

デボラは、カーティスが極度の飛行機嫌い(船での旅を希望していた)だけでなく、アメリカの観客が自分のてんかんにどう反応するかを深く懸念していたため、このツアーを極度の恐怖心で見ていたと述べている。

Deborah has also claimed that Curtis had confided in her on several occasions that he held no desire to live past his early twenties.

また、デボラは、カーティスが20代前半まで生きたいとは思っていないことを何度か打ち明けているという。

He had expressed to both Deborah and Honoré his deep concerns that his medical condition was likely to kill him, in addition to causing him to receive mockery from audiences, and that this mockery would only increase when performing before American audiences on the upcoming tour.

彼はデボラとオノレに、自分の病状は観客から嘲笑されるだけでなく、死ぬかもしれない、今度のツアーでアメリカの観客の前で演奏すれば、その嘲笑は増すばかりだと、深い懸念を表明していたのである。

According to Lindsay Reade, Curtis had informed her shortly before his death of his belief that, with his epilepsy, he could no longer perform live with the band.

リンジー・リードによると、カーティスは死の直前、てんかんのため、もうバンドでライブをするのは無理だと考えていることを彼女に伝えてきたという。

In addition, he had claimed that with the impending release of Closer, he believed the band had hit an artistic pinnacle.

さらに彼は、間近に迫った『クローサー』のリリースで、バンドが芸術的な頂点を極めたと信じていると主張していた。

In a 2007 interview with The Guardian, Stephen Morris expressed regret that nobody had realised during Curtis's life the distress he was in, even though it was evident in his lyrics.

2007年のガーディアン紙のインタビューでスティーヴン・モリスは、カーティスの歌詞に明らかなように、彼が苦しんでいることに生前誰も気づかなかったことに後悔を表明している。

Bassist Peter Hook reflected on the tragedy of the timing of Curtis's death, just before what might have been a breakthrough to fame.

ベーシストのピーター・フックは、カーティスの死が、名声への飛躍の直前であったというタイミングの悲劇について考察している。

Hook also claimed that, prior to the release of the 2007 documentary Joy Division, a specialist in epilepsy had viewed the combination of drugs that Curtis had been prescribed for his condition and expressed concerns about the drugs' safety.

またフックは、2007年のドキュメンタリー映画『ジョイ・ディヴィジョン』の公開前に、てんかんの専門医がカーティスの症状のために処方された薬の組み合わせを見て、薬の安全性について懸念を示したと主張している。

Curtis's body was cremated at Macclesfield Crematorium on 23 May 1980, and his ashes were buried at Macclesfield Cemetery.

カーティスの遺体は1980年5月23日にマックルズフィールド斎場で火葬され、遺灰はマックルズフィールド墓地に埋葬された。

A memorial stone, inscribed with "Ian Curtis 18–5–80" and "Love Will Tear Us Apart", was placed above his ashes.

遺灰の上には「Ian Curtis 18-5-80」「Love Will Tear Us Apart」と刻まれた記念の石が置かれていた。

This memorial stone was stolen in mid-2008.

この記念石は2008年半ばに盗まれた。

A replacement, bearing the same inscription but in a sans-serif typeface, was placed in the same location.

同じ碑文でサンセリフ書体の代替品が同じ場所に設置された。

A central "mowing" stone used to hold floral tributes was reported stolen from the grave in August 2019.

献花を入れるために使われていた中央の「刈り込み」石は、2019年8月に墓から盗まれたと報告されている。

Shortly after Curtis's cremation, Sumner, Hook and Morris—strongly aided by Rob Gretton—formed a new band.

カーティスの火葬の直後、サムナー、フック、モリスの3人は、ロブ・グレトンの強力な助力で新しいバンドを結成した。

Initially calling themselves "The No Names" and playing largely instrumental tracks, they soon became "New Order".

当初は「ザ・ノー・ネイムズ」と名乗り、主にインストゥルメンタル楽曲を演奏していたが、すぐに「ニュー・オーダー」となった。

Shortly after Curtis's death, Bernard Sumner inherited the Vox Phantom VI Special guitar Ian Curtis had acquired in September 1979; he used this instrument in several early New Order songs, including the single "Everything's Gone Green".

カーティスの死後まもなく、バーナード・サムナーはイアン・カーティスが1979年9月に入手したVox Phantom VI Specialギターを受け継ぎ、シングル「Everything's Gone Green」を含むいくつかの初期のニュー・オーダーの曲でこの楽器を使用した。

Tributes

Numerous New Order songs reference or pay tribute to Curtis.

ニュー・オーダーの曲の中には、カーティスに言及したり、敬意を表したりしているものが多数ある。

The tracks "ICB" (an abbreviation of 'Ian Curtis, Buried') and "The Him" from their debut album Movement both refer to his passing.

デビューアルバム『Movement』収録の「ICB」(「Ian Curtis, Buried」の略)と「The Him」は、いずれも彼の死去に言及した曲である。

The instrumental track "Elegia", released in 1985, was also written in his memory, while the 2002 song "Here to Stay" was dedicated to Curtis as well as Rob Gretton and Martin Hannett.

1985年に発表されたインストゥルメンタル曲「Elegia」も彼を偲んで書かれたもので、2002年の「Here to Stay」はカーティスのほか、ロブ・グレトンとマーティン・ハネットに捧げられた。

Joy Division labelmates the Durutti Column paid tribute to Curtis in the form of "The Missing Boy", which appeared on their 1981 album LC.

ジョイ・ディビジョンのレーベルメイトであるデュルッティ・コラムは、1981年のアルバム『LC』に収録された「The Missing Boy」という曲でカーティスにオマージュを捧げている。

In 1990, Psychic TV released "I.C. Water", which was dedicated to Curtis.

1990年、サイキックTVは「I.C. Water」をリリース。

In 1999, the post-hardcore band Thursday released a song titled "Ian Curtis" on their debut album, Waiting, while in 2003, Xiu Xiu released the track "Ian Curtis Wishlist" on their second album, A Promise.

1999年にはポストハードコアバンドのThursdayがデビューアルバム『Waiting』に「Ian Curtis」という曲を、2003年にはXiu Xiuがセカンドアルバム『A Promise』に「Ian Curtis Wishlist」という曲を発表している。

Deborah Curtis has written a biographical account of their marriage, Touching from a Distance, which was first published in 1995.

デボラ・カーティスは二人の結婚生活を描いた伝記『Touching from a Distance』を執筆し、1995年に初版が発行された。

This biography details in part his relationship with Annik Honoré.

この伝記にはアニック・オノレとの関係も一部詳しく書かれている。

Authors Mick Middles and Lindsay Reade released the book Torn Apart: The Life of Ian Curtis in 2006.

著者のミック・ミドルズとリンゼイ・リードは「Torn Apart」を発表した。イアン・カーティスの生涯』を2006年に発表した。

This biography takes a more intimate look at Curtis and includes photographs from personal family albums and excerpts from his letters to Honoré during their relationship.

この伝記はカーティスをより親密に見ており、個人の家族アルバムからの写真や、交際中にオノレに送った手紙の抜粋が含まれている。

Music journalist Paul Morley wrote Joy Division, Piece by Piece, writing about Joy Division 1977–2007; it was published in late 2007.

音楽ジャーナリストのポール・モーリーは、Joy Division, Piece by Pieceを書き、Joy Division 1977-2007について書いており、2007年末に出版された。

The book documents all of his writings and reviews about Joy Division, from their formation until Tony Wilson's death.

この本は、ジョイ・ディビジョンの結成からトニー・ウィルソンの死までの、ジョイ・ディビジョンに関するすべての文章と批評を記録したものである。

The words "Ian Curtis Lives" are written on a wall in Wallace Street, Wellington, New Zealand.

ニュージーランドのウェリントン、ウォレス・ストリートの壁に書かれた「Ian Curtis Lives」の文字。

The message, which appeared shortly after the singer's death in 1980, is repainted whenever it is painted over.

1980年の歌手の死後まもなく現れたこのメッセージは、塗り替えられるたびに塗り直されている。

A nearby wall on the same street on 4 January 2005 was originally emblazoned "Ian Curtis RIP", later modified to read "Ian Curtis RIP Walk in Silence" along with the incorrect dates "1960–1980".

2005年1月4日に同じ通りにあった近くの壁には、当初「Ian Curtis RIP」と書かれていたが、後に「Ian Curtis RIP Walk in Silence」と誤った日付「1960-1980」とともに修正された。

Both are referred to as "The Ian Curtis Wall".

どちらも「イアン・カーティス・ウォール」と呼ばれる。

On 10 September 2009, the wall was painted over by Wellington City Council's anti-graffiti team.

2009年9月10日、ウェリントン市役所の落書き防止チームにより、この壁は塗り替えられた。

The wall was chalked back up on 16 September 2009.

2009年9月16日にチョークで塗り直された。

The wall was repainted on 17 September 2009, and has been removed and repainted on and off.

2009年9月17日に再塗装され、その後も撤去と再塗装を繰り返している。

A new and improved design, with correct dates and the original "Walk in Silence", was painted on the wall on 27 February 2013.

2013年2月27日、正しい日付とオリジナルの "Walk in Silence "が入った、新しく改良されたデザインが壁に描かれた。

In October 2020, in line with Manchester music and mental wellbeing festival Headstock, a large mural depicting a black and white portrait of Ian Curtis was painted on the side of a building on Port Street in Manchester's Northern Quarter by street artist Akse P19.

2020年10月、マンチェスターの音楽とメンタルウェルビーイングのフェスティバル「ヘッドストック」に合わせて、マンチェスターのノーザン・クォーターのポート・ストリートにある建物の側面に、ストリートアーティストAkse P19によってイアン・カーティスのモノクロ肖像画を描いた大きな壁画が描かれた。

In 2012, Curtis was among the British cultural icons selected by artist Peter Blake to appear in a new version of the Beatles' Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band album cover.

2012年、カーティスは、アーティストであるピーター・ブレイクによって、ビートルズの『サージェント・ペパーズ・ロンリー・ハーツ・クラブ・バンド』の新バージョンに登場する英国文化アイコンの一人に選ばれた。

Film portrayals

Curtis was portrayed by Sean Harris in the 2002 film 24 Hour Party People, which dramatised the rise and fall of Factory Records from the 1970s to the 1990s.

カーティスは、1970年代から1990年代にかけてのファクトリー・レコードの盛衰をドラマ化した2002年の映画『24 Hour Party People』でショーン・ハリスが演じた。

In 2007, a British biographical film titled Control about Curtis was released.

2007年には、『Control about Curtis』というタイトルのイギリスの伝記映画が公開された。

This film was largely based upon Deborah Curtis's book Touching from a Distance.

この映画は、デボラ・カーティスの著書『Touching from a Distance』にほぼ基づいて作られた。

The film was directed by the Dutch rock photographer and music video director Anton Corbijn, who had previously photographed the band and directed the video for their single "Atmosphere".

この映画は、オランダのロック写真家・ミュージックビデオ監督のアントン・コービンが監督したもので、彼は以前にもバンドの写真を撮り、シングル「Atmosphere」のビデオも監督している。

Deborah Curtis and Tony Wilson were executive producers, while Todd Eckert of Clara Flora was the producer.

デボラ・カーティスとトニー・ウィルソンがエグゼクティブプロデューサーを務め、クララ・フローラのトッド・エカートがプロデューサーを務めた。

Sam Riley, the lead singer of the band 10,000 Things, portrays Curtis, while Samantha Morton plays his wife, Deborah.

バンド「10,000 Things」のリードシンガーであるサム・ライリーがカーティスを、サマンサ・モートンが妻のデボラを演じている。

Control was debuted at the Cannes Film Festival on 17 May 2007 and took three awards at the Directors' Fortnight.

2007年5月17日のカンヌ国際映画祭で初公開され、監督週間で3つの賞を獲得した。

Control portrays Curtis's secondary school romance with Deborah, their marriage, his problems balancing his domestic life with his rise to fame, his struggles with both his major depressive issues and his poorly medicated epilepsy and his later relationship with Annik Honoré.

コントロール』は、カーティスがデボラとの中学時代の恋愛、結婚、家庭生活と名声の上昇との両立の問題、大うつ病の問題と薬物治療が不十分なてんかんの両方との闘い、そしてその後のアニック・オノレとの関係を描いている。

77 Barton Street

In 2014, the house in which Curtis ended his life went on sale.

2014年、カーティスが生涯を閉じた家が売りに出された。

Upon hearing this news, a fan initiated a campaign via Indiegogo to raise funds to purchase the house with intentions to preserve the property as a museum to Curtis and Joy Division.

このニュースを聞いたあるファンは、この家をカーティスとジョイ・ディヴィジョンの博物館として保存しようと、Indiegogoを通じて購入資金を集めるキャンペーンを開始した。

The campaign only raised £2,000 out of the intended final goal £150,000.

このキャンペーンでは、最終目標額15万ポンドのうち、2,000ポンドしか集まらなかった。

The money raised was later donated to the Epilepsy Society and MIND charities.

集まったお金は、その後、てんかん協会とMINDという慈善団体に寄付された。

Upon hearing of the failure of this project, an entrepreneur and musician named Hadar Goldman purchased the property, offering to pay a £75,000 compensation fee on top of the requested house price of £125,000 in order to secure the purchase of 77 Barton Street and thus reverse the transacted sale from a private purchaser, which at the time was already in progress.

このプロジェクトの失敗を聞いた起業家でミュージシャンのハダー・ゴールドマンが、77 Barton Streetの購入を確保するため、希望住宅価格125,000ポンドに加え、75,000ポンドの補償金を支払うことを申し出て、当時すでに進行中だった個人購入者からの取引を覆し、この物件を購入した。

Justifying his decision, Goldman stated he intended the property to act as a Joy Division museum and as a digital hub to support musicians and other artists worldwide.

ゴールドマンは、この物件をジョイ・ディビジョンのミュージアムとして、また世界中のミュージシャンやアーティストをサポートするデジタル・ハブとして活用するつもりであると、その決断を正当化している。

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?