見出し画像

【ES:No.31】E-sports are Not Sports(eスポーツはスポーツではない)(2019)

久しぶりでございます。今日eスポーツのイベントに出まして、なんだからまた再開しようと思いまして書きました。刺激的なタイトルの2019年論文。淡々とeSports論文のアブストラクトを紹介。

・今日のeSports論文
E-sports are Not Sports
Sport, Ethics and Philosophy,Volume 13, 2019 - Issue 1, 3-18.
J Parry

・論文のアブストラクト
 本研究の結論は、eスポーツはスポーツではないということだ。まず規定と定義を行うことから始める。
 スポーツの概念について考えるときに念頭におくことは「オリンピック」のスポーツである、と本論文では規定する。そしてオリンピックスポーツを、制度化され、規則に基づいた人間の身体的技能のコンテストとして定義をする。
 規定に対する正当性は、物議を醸さないものである、という面がある。人々がスポーツとして考えるものはなんであれ、オリンピックスポーツがスポーツであることは誰も否定しない。このことは本研究の結論に意義を唱えることを望む人々が可能な限り長く議論にとどまれるようにするだろう。
  第二に、規定に対する正当性はその規範性という面にもある。本研究では、スポーツとはなにかのある種の望ましい型を提供するように思われるという理由で、スポーツのオリンピック概念が選ばれた。
 第三に、eスポーツの著名なプロモーターのやり方が本研究での規定に一致することを示す例を、オリンピッククラブに入会するためにそれを遵守しようとする精力的な試みから、提示する。
 定義の正当性は、6つのFirst-level用語の解釈をすることによってスポーツ概念を明らかにする概念分析( ‘exhibition-analysis’)によって示された。
 本研究の結論は、eスポーツはスポーツではない、である。なぜなら直接的な身体性に欠ける、身体全体の制御と全身スキルを用いることができていない、人間全体の発展に寄与できていないためである。そして、創造、製造、所有権、プロモーションに関するこれまでのやり方が、スポーツガバナンスに特徴的な安定的で持続的な機関の登場に成約を課しているためである。
 どのような「類似性」が主張されていても、競争のあるコンピュータゲームはスポーツの対象にはならない。コンピュータゲームはまさにゲームなのである。

(以下本文引用)
The conclusion of this paper will be that e-sports are not sports. I begin by offering a stipulation and a definition. I stipulate that what I have in mind, when thinking about the concept of sport, is ‘Olympic’ sport. And I define an Olympic Sport as an institutionalised, rule-governed contest of human physical skill. The justification for the stipulation lies partly in that it is uncontroversial. Whatever else people might think of as sport, no-one denies that Olympic Sport is sport. This seeks to ensure that those who might wish to dispute my conclusion might stay with the argument at least for as long as possible. Secondly, the justification for the stipulation lies partly in its normativity—I have chosen an Olympic conception of sport just because it seems to me to offer some kind of desirable version of what sport is and might become. Thirdly, I give examples which show how prominent promoters of e-sports agree with my stipulation, as evidenced by their strenuous attempts to comply with it in order to join the Olympic club. The justification for the definition lies in the conceptual analysis offered—an ‘exhibition-analysis’ which clarifies the concept of sport by offering ‘construals’ of the six first-level terms. The conclusion is that e-sports are not sports because they are inadequately ‘human’; they lack direct physicality; they fail to employ decisive whole-body control and whole-body skills, and cannot contribute to the development of the whole human; and because their patterns of creation, production, ownership and promotion place serious constraints on the emergence of the kind of stable and persisting institutions characteristic of sports governance. Competitive computer games do not qualify as sports, no matter what ‘resemblances’ may be claimed. Computer games are just that—games.

・文献リンク:https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/17511321.2018.1489419

以上です。淡々と。


この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?