見出し画像

万生集(生きる目的・理由・コツ)55 ~Manseishu/collection of meaning and knack of life~

私たちの成長を内側から見る目がいま求められている。それを「内的成長」と呼びたい。「内的成長」とは、「生きる意味」の成長である。生まれたから死ぬまで私たちの「生きる意味」は成長し続けていく。私たちは生きていく中で私たち自身の「生きる意味」を変化させていく。人生地図の濃淡の具合が変わっていくのだ。その「生きる意味」の歴史は積み重なり、人生経験となって私たちの生きる意味をさらに深めていく。私たちの人生とは、「生きる意味」の成長とともにあるのである。

自分の人生に「内的成長」や「創造性」を欠いてしまっていれば、私たちはどこかで空しさを感じる。私たちが「生きる意味」の創造者であり、人生の節目節目で「生きる意味」の再創造を行うことができること、それが人生の創造性なのだ。

そうして「内的成長」のきっかけは私たちひとりひとりが、「ワクワクすること」と「苦悩」の二つのものへの感性を研ぎ澄ますことから始まる。「ワクワクすること」は「生きている」感覚でもあり、私たちの「生きる意味」の中核にある。それはまさに「生命の輝き」を実感する一瞬であり、私たちが自分自身の「生きる意味」の創造者となる一瞬である。そしてそれは私たちと世界がどのような「愛」でつながっているのかを実感する瞬間でもある。もうひとつの「苦悩」とは現実の自分と「ワクワクする自分」との間のギャップから起こるものだ。「苦悩」とは、自分の「ワクワクすること」に気づく大きなチャンスなのである。その「苦悩」に向き合い、その「苦悩」の意味を探求していくことで、自分が本当に求めているのか、どんなことにワクワクするのかが逆に分かってくるのである。

We are required to have eyes to see our growth from the inside now. I want to call it 'internal growth.' The 'internal growth' is the growth of 'meaning of life.' The 'meaning of life' continues to grow from birth to death. We are changing our 'meaning of life' in our living. How light and shade of life map is changing. The history of 'meaning of life' piles up ,becomes knowledge of life and deepen our meaning of life. Our lives is with the growth of 'meaning of life.'

We feel emptiness somewhere if we have not lacked 'internal growth' and 'creativity'. We are creators of 'meaning of life.' That we could recreate the 'meaning of life' at each turning points in lives is the creativity of life.

Then the trigger of 'internal growth' starts with sharpening our sensitivities for the two things ;'exciting' and 'sufferings'. The 'exciting' are the feeling of living and are the core of our 'meaning of life'. It is just the moment we realize the brilliance of life and the moment to be the creators of our 'meaning of life'. And it is also the moment we realize how love is connected between ourselves and this world. The other 'sufferings' are arising from the gap between real ourselves and our exciting. The 'sufferings' are our big chance to notice our exciting. We could realize that we really want and what makes us excite by facing the 'sufferings' and deepening the meaning of 'sufferings'.

(2018/10/10 文化人類学者 上田紀行 『生きる意味』、Cultural anthropologist, Noriyuki Ueda, ' Meaning of life.')

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?