見出し画像

C. Kotaniのこと。/ About C.Kotani.

*Please scroll down for the English version.

こんにちは。初めまして。私、生まれは京都の上賀茂という場所です。日清チキンラーメンと同い年です。
両親の先祖は、武士やら銅版画を生業にした人やら、謡曲の師匠、仏師やらお百姓さんやららしいです。父の一族は代々のカトリック教徒で、よく父は「京都の信者でうちの一族を知らない者はモグリや。」と、偉そうに言ってました。

さて私が3歳の時、一家は大阪の東住吉区に引っ越し、商店街で商売を始めました。時計屋さんです。
店の前でおままごとをしていた私は、「売ってんでー!こうてやー!」と叫んでいたそうで、もはや京都弁のかけらもない言葉に、母はショックを受けたらしいです。家の裏に空き地や畑もあって、よく遊びました。
商店街は、テントのような天井が大雪で壊れた後、みんなでお金を出し合って立派な鉄筋のアーケードを作り、地道もどんどん舗装され、たくさんの買い物客が行き交っていました。そんな中、私たち兄弟は何の苦労も知らずに大きく育ててもらいました。父は真面目によく働く人でした。大したもんでした。

子ども時代の私は、アニメと映画オタクでした。中学生の頃にはSF小説と推理小説の虜になり、エジプト考古学や世界の古代史オタクになりました。(つまり現実世界の自分には興味がなかったようですね。)神戸の短大では美術部に入り、部展に向けて油絵やエッチング、水彩画など色々描いて楽しかったです。その後1980年に太極拳を始めました。体を動かすことは得意ではなかったけれど、幸いなことに太極拳は誰にでも挑戦できる武術でした。その後、名古屋の「アーリーローズ」オーナー吉見さんとの人生を変える出会いがあり、アロマセラピーの世界を知ることとなりました。また、体をケアする方法を知るべく日本では民間療法のカイロプラクティックを勉強しました。興味のあることを勉強するのは、とても楽しかったです。

さて今、ここ奈良の地でほどよく歳をとった私は、自分の本当にやりたい事を現実にしたいと思い、走り始めました。ひとつは太極拳。次にアロマセラピー。そしてカイロプラクティックです。心静かにゆっくりと呼吸し武術の鍛錬を通して自己治癒力を高める。植物のパワーに助けてもらいながら自分自身を再発見し人生の目的を知る。体の歪みを整えてやりたい事をやり続けられる気力と体力を保持する。

この中でも特に太極拳は、誰でも気軽に始められるだけではなく、高齢者の認知症予防や転倒防止、平常心や集中力を身につける効果もありとても奥が深く、40年以上続けている今も楽しくてしかたありません。私は、楽しく元気に生きる方法を知りたいと願う人に、私が今まで経験し知り得た情報をシェアし提案していきたいと思っています。どうぞよろしくお願いします。

Hi, nice to e-meet you. I was born in Kamigamo in  Kyoto on the same year as Nissin Chicken ramen went on sale. My parents told me that their ancestors were samurai or people who made living by copperplate prints, or master of noh songs, or Buddhist image makers or farmers. My father often told us that "In Kyoto, you cannot say that you are the real Christian if you don't know our family" as his family was a Catholic for generations in the area.

My family moved to Higashi Sumiyoshi in Osaka when I was three, and opened a watch store in the shopping street. My mother was shocked to hear my screaming "On sale! Buy one!" in the perfect Osaka accent as she could not find Kyoto accent in my voice at all. I played house  in front of our store, or played in the back of our house where there was vacant ground and a field. 
The people of shopping street built a great reinforcement arcade by raising funds after the heavy snow broke the tent-like ceiling. The road was well-paved, and street was crowded with many shoppers. My sister and brother and I were raised there without facing any hardships. My father was a real hard worker. I admire him.

As a kid, I was a anime and movie geek. I was captivated by science fiction  and mystery novels when I was at junior high school, and then was hooked on Egyptian archaeology and world's ancient history. (I guess I was not interested in myself in the real life.) I joined the art club at junior college in Kobe and enjoyed painting in oils or in water-colours, or etching for exhibisions. After that, I started Tai Chi in 1980. Tai Chi was the Wushu(martial arts) that anyone can casually try so I could jump in even I was not good at exercising. Then I met Yoshimi-san, the owner at "Early Rose" in Nagoya, and got to know the world of aroma therapy. This encounter has changed my life. I learned chiropractic (it is a folk remedy in Japan) as well to understand the method of caring body. It was always exciting to study something I have interests in.

And now in Nara, I have nicely grown older, and have started to run toward to realize something really I would like to do.
Tai Chi, aroma therapy, and chiropractic. To rise self healing power through breathing peacefully and calmly, and practising Wushu. To find your true self and the purpose of life with the support of the power of plants. To keep the will and energy to continue doing what you would like to do by fixing body shape distortion. 

Particularly, Taichi is very profound as it is not only a Wushu that anyone casually can begin but also has effects such as dementia prevention and fall prevention for elderly people, or acquisition of presence of mind or ability to concentrate. I still enjoy it very much after more than 40 years of my career.
I would like to suggest and share what I have learnt from my experience to people who are seeking the way to live energetically and cheerfully.

Thank you for reading this article.


この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?