February 3, 2023: Workshops to Learn Basics of Business Thinking (2), Innovation (2)(ビジネス思考のキホンを学ぶオンラインワークショップ(2)、イノベーション(2))
Innovation is the creation of new economic value. First, we have to create and implement innovative ideas. Then, we need to market them and get them accepted by the public. But we must note that what is being innovated need not be a product or service. It can be a business model or a social system.
Then, I spoke with others about innovations that are familiar to each other. What was the most innovative for some was automatic ticket gates at railway stations. But for others, it was healthcare technology. For me, it was toilet technology. It was a new toilet seat and changed the toilet culture in Japan. It also made toilets across Japan clean and comfortable. As a result, Japan has the cleanest toilets in the world. Like this, the private sector has created innovations in Japan. But no innovation has been seen in social systems. This must be why it has long been said that Japan is reluctant to promote innovation.
商業的価値を生み出すには、革新的なアイデアを生み出し、それを具現化し、更にそれらが社会で広く受け入れられる必要があります。なお、具現化するものは製品やサービスに留まりません。仕組み、ビジネスモデルや社会制度も含まれます。
ここで、参加者の方々と身近にあるイノベーションについて話し合いました。鉄道駅の自動改札が一番のインベーションだという方もいれば、医療技術だというかたいもいらっしゃいました。ボクにとってのイノベーションは、トイレの技術です。新しい便座が開発され、日本のトイレ文化が変わりました。そのおかげで、日本中のトイレがきれいで快適になりました。今では、日本のトイレは世界一清潔です。このように、日本でも、民間でイノベーションが起こっています。でも、社会制度のイノベーションがありません。これが、日本がイノベーションに消極的と言われる理由に違いありません。
よろしければサポートお願いします!