Covid-19 コロナ期間に日本へ帰国するとこんな感じだった。Going Back To Japan During Pandemic

海外在住の日本国籍をお持ちの方で、このCovid-19期間中に日本に帰るという方、特に地方にお家があってどうしても成田空港、羽田空港近辺のホテルで14日間の自己隔離が必要!っていう状況になる方いますよね!

Do you need to go back to Japan and your home is rural area or no one will be able to pick you up from the airport?
In that case you have to stay in Tokyo for 14 days before you go back to your home.

私は所持していたビザの期限の関係で約5年半過ごしたオーストラリアを離れ、2020年6月半ばに日本に帰国しました。実家が地方にあるので 実は今、羽田空港近辺のホテルで自己隔離中です。

I just came back to Japan in middle of June 2020 from 5 years staying in Australia. My hometown is Shikoku and i have no way to go back home without any public transport from Haneda airport. So i am staying at a hotel room near Haneda airport at the moment.

帰国する前は、色んなことが不安だったので、オーストラリアを旅立ってからホテルに到着するまでのプロセスをお伝えします👏
状況は日々違っているようですので、ご参考までに読んでください。

I was pretty worried about flying back to Japan during this Covid-19 pandemic so i am going to tell you my experience Flying from Brisbane to Haneda airport and to this small hotel room.
Just reminder that this is my experience and it was different from what i saw other people's experiences on Youtube or Blog. Please keep in mind that everyone has a different experience.

私はオーストラリアのブリスベンに住んでいたのですが、この時期オーストラリアから日本への直行便はANAのシドニー発-羽田着のみ運行していました。

I lived in Brisbane AUS and there was just 1 way to go back to Japan directly. It was Sydney to Haneda Airport 3 times a week by ANA.

ブリスベン発シドニー着のカンタス国内線は満員で、Social Distanceなどの配慮はありませんでした。荷物の預け入れ手続きも自分で行います。機械が荷物を測るので、計量オーバーを大目に見てくれるというラッキーは期待しないようパッキングした方がいいと思います。

So i had to take a domestic flight from Brisbane to Sydney.
You have to check-in and do your luggages by yourself using a machine as not many grand assistants are working at the airport at this moment.
The Domestic flight by Qantas was literally FULL.
There was no way to have Social Distance in that plain.


シドニー空港で4時間半のトランジットがあったのですが、空港はガラガラ、とにかく人が少なかったという印象です。フードコートは4店舗くらいオープンしたので軽食やコーヒーは買えました。

I had 4.5 hour until the flight to Japan at Sydney Airport. The airport was super empty but still i could find a few shops open at the food court. So i could hit to Hungry Jack before leaving lovely Australia 💗

ANAの国際線は利用するのが初めてだったのですが、荷物はHPに記載されている案内を必ず守ることが徹底されている感じでした。荷物を預けるのに30分以上並びました。
というのも想像していたよりも搭乗客が多かったです。トランジットで使う外国人もいたし、日本に帰国する日本人もたくさんいました。私の予想では1人1列くらい使えるのかなーと思っていたんですが、真ん中の席は基本的に空けている様子でしたがそれ以外は満席という印象でした。私は真ん中の列(3シート)の通路側の席だったのですが、隣はいませんが、その隣はいました。
飛行機に関しては、3分間ごとに機内の空気が全て入れ替わるフィルターを使った機材だったので、そこはとても安心でした。
さすがANA、お客様対応はとても良い印象でした。(日本のちゃんとした会社の対応が5年以上ぶりだったことで余計に感動しました😂)

I waited for more than 30min to check-in at ANA counter as there were many people flying to Japan. some of them were for transit to other country.
I thought there were not many people in the plain and i could lie down on the seats but
No, they arranged the middle seats empty [*mostly] but other than that they were full of passengers.

The aircraft was great that it changes the air in the craft every 3min so always you are in fresh air.
And also i was pretty satisfied with the service of CAs of ANA. [Especially i was in Australia for long time without coming back to Japan so.. i felt very comfortable during the flight .]

羽田空港に着陸してからは、順番に降りる案内があり、私は前の方の席だったのですが30分くらいは待ったかなという感じでした。
そこから、検疫官の人たちから全員に説明があり、PCR検査をし、羽田空港内の一角で検査結果を待ち、最終的にホテルに送ってもらう。

When we landed in Japan , we had to wait for a while to get out of the aircraft for safety. It took me about 30min. Then we all had to sit down and listen to a staff from gov? They tell you what to do next, where to contact when you get symptoms , what not to do etc.

Everything was in Japanese but i think if you don't understand Japanese,
you can have an assistant to translate for you.
And next, we were tested PCR and we had to wait the result at the Airport. After that we took a bus and they send each one of us to each hotels near airpot which YOU HAVE TO BOOK YOURSELF.

という流れなのですが、

朝5時半に羽田着陸してからホテルに着いたのは17時頃。
I landed on Japan 5:30am and i arrived at a hotel 5pm.
So it took me 11hours at the Haneda Airport waiting.

私の場合はホテル滞在なので、入国するまでに11時間かかりました。その間にお昼は小さめのお弁当と緑茶を支給してもらいましたが、朝ごはんは出ず、10時、11時頃にはお腹が空いてつらかったです。小さい子供を連れた家族もいて、子供達はお腹が空いて泣いていました。
自動販売機はありますが、お菓子が売ってある方は小銭を持っていないと使えません。飲み物はカードで買えました。(入国前なのでお店などはありません)
思っていたよりも検査結果を待っている間が長くて、結構つらかったです。

Sadly we could not have breakfast even though we got there early morning.
We got a small lunch box and a bottle of water or tea for free.
There were vending machines, you can use your credit card for drink but snuck vending machine accepts just Japanese coin only so i could not have any food.

I was so tired and hungry.

政府で用意してくれるホテルはありません。(検査結果が当日に出るようになったからかな?)

There was no Hotel room that Japanese gov give you.[Maybe it was because you can get PCR result in 1 day lately.]

私は羽田空港に到着後、検査結果を待っている間に空港近辺のホテルを予約しました。

I booked a hotel when i was waiting for the test result.
There were so many hotels which accept self isolation and plenty of rooms available at this time.

16時頃に検査結果がわかり、ホテルの近くまでバスで連れて行ってくれます。
これはとてもありがたかったです。

At 4pm they told me i was 'negative' on PCR test and they thankfully took us to each hotel.
So do not need to worry about how to get to your hotel. They will give you a ride.

長旅だったのでホテルでお風呂に浸かった時は、本当に気持ちよかったです‼︎

Finally i got to take a nice warm bath and super happy.

私が滞在してるホテルは近くにコンビニ、スーパー、コインランドリー、ドラッグストアーなんでもあるので、滞在に不自由はなく、そこはとてもありがたいなと感じています。
特にオーストラリアの田舎に住んでいて周りに何もないのは慣れていたので、こんなに色々充実しているとは思いませんでした。
(といっても自己隔離中なので行動は最低限に抑えています)

There are a few convenience stores , grocery stores , chemists near the hotel which i am staying.
Yes i am staying in my room as much as possible but still i could get some food easily which is super helpful and thankful.

成田空港を利用する場合や、またその日の状況で、私の体験とは全く違った!ということの方が多いかと思います。
一つの例として参考していただけると幸いです😀
Everyone has different story so this was my experience of coming back to Japan during Covid-19.
Thank you for reading to my blog!


この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?