見出し画像

田中正造伝記63(日本語と英語)

明治政府による強制大執行は7月2日まで続き、残された家屋は徹底的に取り壊され、残留民は住む所も生活の糧も全て失いました。
田中正造はこの惨状を目の当たりにして、彼の息子くらいの役人の胸ぐらを掴んで、怒鳴りました。

「無抵抗の村人たちがどうしてこのような酷い(むごい)目に遭わねばならぬのか❗同じ人間だろ‼️胸が痛まないのか?ええ、おい!」

役人は冷たく言い放ちました。

「田中先生、聞き分けのない事をおっしゃいますな。行政は一度動いたら止まらない事は、代議士を務められた先生ならお分かりでしょう。」

すると、正造はこれまでの彼の経歴を否定する言葉を発しました。

「わしは、わしは、ただの下野の百姓じゃ!」

役人は無言で、正造や残留民(男たち)を連行しました。

正造たちが解放されたのはそれから一週間後の事でした。

無力感にさいなまれた正造でしたが、谷中の跡地で見た光景に魂を揺さぶられました。

残ったわずかな土地に、有り合わせの材料で仮小屋を作り、なおも生活を続けている人々の営み。

正造は今まで大きな思い違いをしていた己に気がついたのです。                  自分が人々を導いたのではなく、導かれていたのは自分の方だったのだと。  

この後も谷中を再建する運動を続けた正造でしたが、今までのような激しさは薄れ、水質調査や、洪水の記録をつける事で、政府に自然を破壊しての
公共事業が如何に無謀であるか、を記録として残す事に尽力しました。

The forced execution by the Meiji government against the Yanaka remnants continued until July 2, when the remaining houses were thoroughly demolished and the remnants lost their homes and all livelihoods.
Witnessing the devastation, Shozo Tanaka grabbed an official about the age of his son by the chest and yelled at him.

"Why should these unarmed villagers be subjected to such terrible treatment!
They're the same people, aren't you!! 
Don't you be heartbroken?Say something!"

The official said coldly.
"Mr. Tanaka, you are not a good listener.
If you have served as a delegate, you know that once the administration moves, it does not stop."

Shozo then spoke out against his career to date.

"I , I am just peasant from the Shimotsuke!"

The official were silent and took Shozo and the remainder of the population away.
It was a week later that Shozo and the others were released.

Shozo felt helpless, but the sight he saw at the site in Yanaka moved his soul.
There, on the little land that remained, people were building temporary huts with materials they had on hand and continuing to make a living.

Shozo realized that he had been mistaken.
He realized that he was not the one leading the people, but he was one being led.

Shozo continued his campaign to rebuild Yanaka, but with less intensity than in the past.He devoted himself to documenting the recklessness of public works projects that destroyed nature for the government by conducting water quality survey and documenting floods.


この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?