道徳感情論(アダム・スミス著)

経済学の生みの親とされるアダム・スミスですが、実は、道徳・倫理の著作も書いていました。それが、道徳感情論です。

Adam Smith's Theory of Moral Sentiments, published in 1759, explores the concept of morality as rooted in sympathy rather than in the "moral sense" tradition of earlier philosophers such as Shaftesbury, Hutcheson, and Hume. Smith defines sympathy as the ability to feel the passions of others and argues that it is through the imagination that we can understand the sensations of others. However, Smith believes that man is only capable of forming moral judgments within a limited sphere of activity that is centered on self-interest.

Smith also argues that people have a natural tendency to care about the well-being of others, which he calls sympathy. He suggests that this occurs when we either see firsthand the fortune or misfortune of another person, or when the fortune or misfortune is vividly depicted to us. Smith also proposes that the extent of sympathy is moderated by several variables, including the vividness of the account of the condition of another person and our knowledge of the causes of the emotions.

According to Smith, the rich consume little more than the poor and divide the produce of their improvements with the poor, advancing the interest of society and affording means to the multiplication of the species. Smith also argues that the propensity to trade, barter, and exchange is a major portion of the human social and cultural enterprise, explaining why human nature appears to be simultaneously self-regarding and other-regarding.

In conclusion, Smith's Theory of Moral Sentiments provides a framework for understanding morality as rooted in sympathy and argues that humans have a natural tendency to care about the well-being of others. Smith's ideas on self-interest and the importance of trade, barter, and exchange continue to be influential in economics and social sciences today.

1759年に出版されたアダム・スミスの道徳的感情の理論は、シャフツベリー、ハッチソン、ヒュームなどの初期の哲学者の「道徳的感覚」の伝統ではなく、共感に根ざした道徳の概念を探求しています. スミスは共感を他者の情熱を感じる能力と定義し、他者の感覚を理解できるのは想像力によるものだと主張しています。 しかし、スミスは、人間は自己利益を中心とした限られた活動範囲内でのみ道徳的判断を下すことができると信じています.

スミスはまた、人々は他人の幸福を気遣う自然な傾向を持っていると主張し、彼はそれを同情と呼んでいます. 彼は、これは、他人の幸運または不幸を直接目にするとき、または幸運または不幸が私たちに生き生きと描かれているときに発生することを示唆しています. スミスはまた、同情の程度は、他の人の状態の説明の鮮やかさや感情の原因に関する知識など、いくつかの変数によって調整されることを提案しています.

スミスによれば、金持ちは貧乏人ほど消費せず、彼らの改善の産物を貧乏人に分配し、社会の利益を促進し、種の繁殖に手段を提供します。スミスはまた、交易、物々交換、および交換への性向が人間の社会的および文化的企業の主要な部分であると主張し、人間の本性が同時に自尊心と他者尊重のように見える理由を説明しています。

結論として、スミスの道徳感情理論は、共感に根ざした道徳を理解するための枠組みを提供し、人間には他人の幸福を気にする自然な傾向があると主張しています。 自己利益と貿易、物々交換、交換の重要性に関するスミスの考えは、今日の経済学と社会科学に影響を与え続けています。

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