サガシリーズ凋落の歴史 History of the decline of the Saga series

私が大好きなゲームソフトのサガシリーズですが、ロマンシングサガシリーズ、サガフロンティア1を頂点にして、その後はどんどん売上本数が減少傾向となり、ついに、サガスカーレットグレイスでは、売上10万本という屈辱的な結果となりました。ロマサガ2の頃は余裕で100万本を売り上げていたシリーズとは思えない凋落ぶりです。なぜ、ミリオンセラーを連発していたサガシリーズは、10分の1の売上にまで落ちてしまったのでしょうか?

・サガフロンティア2での方向転換

サガフロンティア2が、転換点になったとの説があります。これまでのフリーシナリオシステムをやめてしまい、2人の主人公のストーリーを通して、絵本や水彩画の美しい世界に入っていくというゲームスタイルに変更になりました。

これは、これで、素晴らしい作品だったのかもしれませんが、前作とのあまりの違いに、ファンは悪い意味での驚きを覚えました。急な方向転換は、ファンを裏切ることになります。私自身、プレイしていて、フリーシナリオの良さがなくなり「自由度が低くていつものサガじゃない」と思いました。もちろん、いつもと同じような作品ばかりでは、マンネリというか、飽きてしまうので、「変化と進化の絶妙なバランス」が求められるのだと思います。これは、ゲームソフトに限らず、ビールなどの飲料やお菓子、シリーズものの映画など、全てに言えることです。

サガフロンティア2は、シリーズの中の1作品ではなく、単品としてみれば素晴らしいとの評価があるので、サガとは別タイトルで売り出すべきだったのかもしれません。そうすれば、従来からのファンを裏切ることにならなかったと思います。

・アンリミテッドサガでの複雑怪奇、説明不足なシステム

サガシリーズは、ゲームシステムの革新性が評価されてきました。ロマサガ1では、主人公を1人に限定せず、8人の中から選ぶという画期的なシステムになりました。ロマサガ2では大胆にも、主人公があいまいな形式にして、歴代の皇帝全員が主人公ということになり、歴史をつないでいくという面白さが際立ったものでした。ロマサガ2では、戦闘中に突然技をひらめくという画期的なアイディアも取り入れられました。

ところが、アンリミテッドサガでは、これが悪い方向に作用しました。あまりにも、複雑な戦闘システムに加えて、説明不足(チュートリアルのようなものがない)によって、ファンは一気に離れました。

・サガ復活には、リメイクしかない

最近のサガは、ブラウザゲームやアプリゲームで、過去の主人公たちを活躍させるばかりで、もはや新しいヒット作を生み出せなくなりつつあります。サガ復活には、リメイク(過去のヒット作を新作として作り直すこと)以外、方法がないように考えます。具体的には、ロマンシングサガ3をリメイクするのがよいと考えます。ロマンシングサガ3は、素晴らしい作品ですが、やはりストーリーに説明不足な点があり、エンディングも物足りないものでした。リマスター版である程度は補完されましたが、まだ不十分だと思います。90年代にミリオンセラーを連発していた栄光を取り戻すのは不可能だと思いますが、せめて30万本くらいは売れるようになってほしいと思います。

The Saga series of game software that I love reached its peak with the Romancing Saga series and Saga Frontier 1, but after that, the number of sales steadily declined, and finally, the humiliating result of Saga Scarlet Grace with sales of 100,000 copies. This is an incredible decline for a series that easily sold over 1 million copies around the time of Romance Saga 2. Why did the Saga series, which had been a million seller, drop to one-tenth of its sales?

・Direction change in Saga Frontier 2

There is a theory that SaGa Frontier 2 was a turning point. The previous free scenario system has been abandoned, and the game style has been changed to one where you enter the beautiful world of picture books and watercolors through the stories of the two main characters.

This may have been a great work, but fans were surprised in a bad way by how different it was from the previous work. A sudden change in direction will betray the fans. When I was playing the game myself, I noticed that the free scenarios had lost their appeal and I thought, ``There's less freedom and it's not the usual saga.'' Of course, if you only do the same kind of work as usual, you'll get stuck in a rut, or you'll get bored, so I think what's needed is an "exquisite balance between change and evolution." This applies not only to game software, but also to everything, including drinks such as beer, sweets, and series movies.

Saga Frontier 2 is said to be great as a standalone product rather than a part of the series, so perhaps it should have been released under a different title from Saga. If they did that, I think they wouldn't have let down their traditional fans.

・Complicated and strange systems in Unlimited Saga, poorly explained systems

The Saga series has been praised for its innovative game system. Romance Saga 1 has an innovative system where you can choose from eight protagonists instead of just one. In Romance Saga 2, the main character was boldly ambiguous, and all of the successive emperors were the main characters, making it very interesting to connect history. Romance Saga 2 also introduced the innovative idea of suddenly flashing a technique during battle.

However, in Unlimited Saga, this worked in a negative direction. Fans quickly turned away due to the complex battle system and lack of explanation (there was no tutorial).

・Remake is the only way to revive Saga

Recent sagas have only featured past protagonists in browser games and app games, and are no longer able to produce new hits. I think there is no other way to revive the saga than to remake it (remaking a past hit work as a new work). Specifically, I think it would be better to remake Romancing SaGa 3. Romancing SaGa 3 is a great work, but there were still some parts of the story that weren't explained enough, and the ending was also unsatisfactory. The remastered version has supplemented this to some extent, but I think it's still not enough. I don't think it will be possible to regain the glory of the million-seller series in the 1990s, but I hope it will sell at least 300,000 copies.

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