見出し画像

泡沫。

 日増しに寒さが増してきましたが、みなさんいかがお過ごしでしょうか。私は流石に半袖を着るの諦めてなくなく長袖を着ています。

 最近、更新頻度が悪くなって申し訳ないと思っています。相変わらずイレギュラーの事象が多数起きて、なかなかその対応に苦慮している毎日です。特に4年に一度のカリキュラム改変に向けて色々議論しているのですが、なかなかその議論がかみ合わずイライラしっぱなしなのでイヤになってしまいます。そのイライラの原因として大学経営の今後の在り方が大きく影響していると思われます。最近マスコミでもよく報道されていますが、定員割れの私立大学が47.5%に昇っており、特に小規模校で拡大傾向にあると言われています。うちの大学も大学全体では何とか定員を維持していますが、私が所属している学科では定員を満たせるかどうか微妙なラインです。他の学科の定員割れが激しいのでそれ程目立っている訳ではないですが、それでもボディブローのようにじわじわと効いているよう気がします。このようにじわじわと弱っているのがわかりながら、結局理想論しか掲げない教員と見て見ぬふりをする職員の姿を見る度に本当に辟易します。

 私が今の大学に来てもうすぐ4年になりますが、漸く成果が出てきているように思います。その結果が数字にも表れていて、受験者数が少しずつではありますが増加しています。そこで、私の専門分野にもう少し特化したカリキュラムを作りたいのですが、なかなかそこが突破できないのです。あまりにも議論が進まないので、ついつい会議の場で「もし、これ以上議論が進まないのであれば、別の場所で実現する選択肢も考えます。」と公言してしまいした。

 実は私が着任する前に2人の教員が短い期間で退職しています。職場では詳細を教えてくれないのですが、以前に関係があった団体に色々お聞きするとどうも大学の方針や他の教員との価値観のズレを感じていたようです。私はそう簡単にあきらめて他の大学に行こうとは思っていませんが、その話を聞いて「やっぱりな。」と思ってしまいました。

 このように日本の教育における最高学府でもこの有り様なので、この国でイノベーションが起きるはずもありません。定員割れしているのも社会のニーズに合っていない大学が多いからではないでしょうか。残念ながらそういう大学は早く淘汰されるべきだと私は思います。もちろん自分の食い扶持がなくなってしまったらどうしようという不安は常にあります。そのために他の大学での非常勤講師も引き受けて、いざという時に備えています。このように泡となって消えていく可能性がある大学でどれだけ自分の力が発揮できるか、もう少しだけ悪あがきしてみようと土俵際で粘ってみようかと思います。

 これから大学教員を目指す人は、斜陽産業である大学でいかに自分らしさを発揮できるかを考えてそれを実践できる人になってほしいと思います。社会の礎を積み上げているという高い志を持ってほしいと願います。

(ユニクロ感謝祭が気になる准教授でした。でも、あのフリースみんな着てるから被るよな~。)

















































































































Foam.


It is getting colder day by day, how is everyone doing? I haven't given up on wearing short sleeves and I'm wearing long sleeves.

I'm sorry that the frequency of updates has gotten worse recently. As usual, many irregular events occur and I am struggling to deal with them every day. In particular, I have been discussing various issues for the change of the curriculum once every four years, but I am frustrated every day because the discussions don't quite mesh. This is largely due to the way universities are run. Recently, there has been a lot of media coverage, and it is said that the number of under-filled private universities has risen to 47.5%, and that the trend is expanding especially in small schools. Our university has managed to maintain its capacity as a whole, but my department has a delicate line on whether it can meet its capacity. It doesn't stand out that much because other departments are severely underfilled, but it still feels like it's slowly working like a body blow. I get really fed up every time I see teachers who are only holding up idealism after all and staff who turn a blind eye even though they are slowly weakening like this.

It's been almost four years since I came to my current university, and I think I'm finally seeing results. The results are reflected in the figures, and the number of examinees is increasing, albeit gradually. So I want to create a curriculum that is a little more specific to my area of expertise, but it's hard to break through. There was so little discussion that I couldn't help but declare publicly at a conference that "If there is no further discussion, I will consider the option of realizing it elsewhere."

In fact, two teachers retired in a short period of time before I arrived. They don't give me the details at work, but when I asked a number of groups I had a previous relationship with, they seemed to feel that there was a gap between the university's policy and the values of other faculty members. I don't want to give up so easily and go to another university, but when I heard about it, I thought, "I knew it."

This is how it is at the highest school in education in Japan, so there should be no innovation in this country. I suspect that the lack of capacity is also due to the fact that many universities do not meet the needs of society. Unfortunately, I think such universities should be eliminated early. Of course, there's always the fear of what to do if your food supply runs out. For this reason, I have also taken on part-time teaching positions at other universities, so that I can be prepared for an emergency. I try to hang on at the edge of the ring to see how much I can do in a university that could be developing into a bubble.

I hope that those who aspire to become university teachers will think about how they can be themselves in a university that is a declining industry and be able to put it into practice. I hope they will have the lofty ambition of building the foundations of society.

(I was an associate professor who was curious about Uniqlo Thanksgiving. But I'll wear that fleece because everyone else is wearing it.)


この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?