見出し画像

失敗を積み重ねること。

 ようやく梅雨が明けて、暑い夏になりましたが今年の夏は少し違う気がしています。いつも私は通勤途中に川を渡るのですが、今年は魚の跳ねる姿をほとんど見られません。昨年は朝夕はいっぱい跳ねていたので、これは釣れるかなと思っていたのですが、今年は全く跳ねていないのでそのギャップに違和感を感じています。何もなければいいなと願うばかりです。

 さて昨日、とあることで大学の事務局長とお話しする機会をいただきました。実は大学に来てから事務局長とは、ほとんど話したことはありませんでした。当初は30分間というお約束だったのですが、結局2時間30分も話をしました。(長い会議は嫌いなのに、長くなってしまいました。反省。)

 自分でもびっくりですが、出るわ出るわ愚痴や不平不満。でも、険悪な雰囲気ではなかったのでご心配なく。結果的にはいい話し合いだったと私は思っています。私も以前は組織のトップだったのでなかなか現場のことは把握できませんでした。そのためいつもスタッフから今困っていることや取り組んでいることを積極的に聞くように心がけていて、その時の経験が学生の接し方にも役に立っています。今回は立場が逆でしたが、どちらの立場にせよコミュニケーションを取ることの大事さを改めて実感した次第です。

 もう一つ驚いたことは、ネガティブな発言をしているにも関わらず、心の中で一点の曇りもなかったことです。これまでの私は、ネガティブなことを言うと相手が傷つくとか嫌な思いをするのではと考えすぎるがあまり言いたいことがなかなか言えなかったのですが、昨日はそのような迷いがなく発言できたので、打ち合わせが終わった後とても心地の良い疲労感を感じることができました。

 恐らく事務局長が、私の話に真摯に耳を傾けていただいたことが一番大きいと思いますが、これまでの1年半学生と必死に向き合ってきたことも大きかったと思います。ある意味が学生たちが私を語らせてくれたのだと、感謝したい気持ちになって、この気持ちを瞬間冷凍するために朝から文章を書いています。

 今朝のニュースで「よき勝者であれ、よき敗者であれ。」という言葉が紹介されていました。昨日とある高校の先生と盛り上がりましたが、「もっと日本は失敗に寛容な社会になった方がいいよね。」と話し合っていたので、なんとなくつながっているような気がしています。コミュニケーションにおいても失敗はつきものですが、その失敗が多くのご縁をいただいことも数知れずです。学生も私も良質な失敗をもっと経験していきたいですね。

 私も人生振り返れば失敗の連続です。今も失敗し続けています。しかし、その失敗のお陰多くの素敵な人と出会えたことも事実なのです。このnoteも決してみなさんの心に届くような表現はできていないのですが、その不器用な表現を社会に出せたらいいなと思います。できれば、私の経験や学生とのやり取りを本にしたいと思いますので、もしお手伝いしていただける人がおられましたらお声がけください。

 (「ヤバい!!もうこんな時間。遅刻だ!」と朝から失敗している准教授でした。)


 

 accumulation of failures.


 The rainy season has finally ended and the summer is hot, but I think this summer is a little different. I usually cross the river on my way to work, but I can hardly see fish jumping this year. Last year we had a lot of bouncing in the morning and evening, so I was wondering if I could catch this, but this year we haven't bounced at all, so I feel uncomfortable about the gap. I just hope nothing happens.

 Well, I had an opportunity yesterday to speak with the executive director of the college about something. Actually, since I came to the college, I have hardly talked with the director general. We were originally supposed to talk for 30 minutes, but we ended up talking for 2 hours and 30 minutes. (I hate long meetings, but they've become long. I have to reflect on myself. )

 I'm surprised myself, but I tend to complain more and more. But the atmosphere was not bad. In the end, I think it was a good discussion. I used to be the head of the organization, so I couldn't really grasp the situation. For this reason, I always try to listen positively to what I am having trouble with and what I am working on from the staff, and the experiences I have had at that time have helped the way I treat students. I was in the opposite position this time, but I realized once again the importance of communicating from either position.

 The other thing that surprised me was that even though I said something negative, there was no cloud in my heart. Up until now, I thought that if I said something negative, the other person would get hurt or feel bad, but I could hardly say what I wanted to say, but yesterday I was able to say without such hesitation, so I was able to feel very comfortable fatigue after the meeting.

 Perhaps the most important thing was that the Secretary General listened to me sincerely, but I think it was also important that I had worked hard for the past year and a half with my students. I feel grateful that the students let me talk to them in a certain way, and I have been writing sentences since this morning to freeze this feeling for a moment.

  The word "Be a good winner. Be a good loser." was introduced in the news this morning. I was excited with a high school teacher yesterday, but we were talking about "I think Japan should become a society more tolerant of failure.", so I think we are somehow connected. There are always mistakes in communication, but there are many opportunities for people to make mistakes. Both students and I want to experience good mistakes more.

 If I look back on my life, it will be a series of failures. It's still failing. But it's also true that I met many wonderful people because of that failure. This note has never been able to express itself in a way that will reach your heart, but I hope that this clumsy expression will be brought to society. If possible, I would like to write a book about my experiences and interactions with students, so please let me know if there is anyone who can help me.

 ("NO WAY!! Look at the time. I'm late!" an associate professor who has been failing since morning.)

 

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?