見出し画像

保護者懇談会がありました。


 急に暑くなりましたが、みなさんいかがお過ごしでしょうか。私は日焼けしてしまったので、風呂に入るときひとり叫んでいます。

 さて、今年も3年生の保護者との懇談会があり、私も担当している学生の親御さんを何組か対応しました。実は私は3年生対象の保護者懇談会を担当するのは初めてだったので、どのように進めたらいいかわからなかったのですが、事務局から特にやり方についての指示はなかったのでいつものように円卓にして和やかに話せるようにしました。

 こちらの予想通り、親子での会話はほとんどないというのがみなさんの意見でした。大学生にもなると親子で会話しないのが当たり前かもしれません。もちろん会話がないので、大学で本人たちが何をしているのか知るすべはなく、私が大学で彼ら・彼女らかが何をしているのか一から説明することになります。概ねよい評価をいただいたのでホッとしましたが、もっと保護者に学生たちの活動をアピールできる場が欲しいと思ってしまいます。

 しかし、親御さんの様子を見ていると学生たちがなぜそのような態度を取るのかよくわかります。恐らく親御さん本人も気づいていないと思いますが、両者を比較してみると本当に似ているところが多くてびっくりしますね。

 そして、親御さんが話を聴く姿勢があまりできていないように思いました。実際ある親御さんは片手間でしか話聞けていないとおしゃっていたので、多くの親御さんが真剣に学生たちの話を聴く機会を作っていないと考えます。確かに自分たちも仕事で疲れて帰ってきて、そこから学生たちの話を聴かせられることは苦痛かもしれません。ところが、その小さな無関心が学生たちの心に少しずつ刺さってやがて貝のように心を閉ざしてしまうのだと思いました。

 レギュラーの保護者懇談会の後、別のゼミに所属している学生がどうしても親御さんと話をしてほしいということだったので、私だけ別室で保護者懇談会の延長戦を実施していました。その学生はなぜか私の授業で目覚めて、わざわざお礼を言いたいとのことでお母さんと一緒に来られたのです。そして、将来のことについて長い間話し合いをしていて、気づいたら学内に誰もいなくなっていたのでまたまたびっくりでした。

 このように学生たちだけでなく親御さんとも対話することで、より学生が成長する環境づくりを考えたいと思います。ある親御さんが「高い授業料払っているだから。」と言っていたのが、とても印象的でした。私は以前経営者でもあり、また親でもあるので大金を払っている親御さんたちにとても感謝すると同時に改めて緊張感を持ちました。

 恐らく大学教員の多くが、親御さんの多大なる犠牲の上で学生たちは大学に入れているということへの自覚があまりないように思います。これから大学教員になる人には、親御さんの努力の賜物で学生が大学に来ているということを意識してもらいたいと思いました。

 (やっぱり大金といえば宝くじだよね。いつも妄想膨らむ准教授でした。)

 





There was a meeting with parents.

 

 It's getting hot all of a sudden. How is everyone? I got sunburned, so I scream alone when I take a bath.

 We had a meeting with parents of third-year students again this year, and I took care of some parents of my students. Actually, it was my first time to be in charge of a parent-teacher conference for third-year students, so I didn't know how to proceed, but the secretariat didn't give me any specific instructions on how to proceed, so I made it a round table so that we could talk peacefully as usual.

 As we expected, most of the participants said that there were few conversations between parents and children. It may be natural that parents and children don't talk when they become university students. Of course, there is no conversation, so there is no way to know what they are doing in college, and I have to explain from the beginning what they are doing in college. I was relieved to hear that they generally gave me a good evaluation, but I would like to have a place where I can make my students' activities more appealing to parents.

 But looking at the parents' behavior, I can understand why the students act like that. I don't think the parents themselves have noticed it, but when you compare them, you are surprised that there are many similarities.

 And I thought that the parents were not good at listening to their stories. In fact, one parent told me that he could only listen to the students in his spare time, so I don't think many parents give them the opportunity to listen to the students seriously. It may be painful for us to come back tired from work and listen to the students from there. But I thought that little indifference bit by bit stuck in the minds of the students and closed their hearts like shells.

 After the regular parent-teacher meeting, the students who belong to another seminar asked me to talk with their parents, so I was holding an extension game of the parent-teacher meeting in a separate room. Somehow the student woke up in my class and came with his mother to thank her. And we had been talking about the future for a long time, and I was surprised again when I realized that there was no one on the campus.

 I would like to think about creating an environment where students can grow by talking not only with students but also with their parents. I was very impressed by a parent who said, "I'm paying high tuition." I used to be a manager and a parent, so I was very grateful to my parents who were paying a lot of money, and at the same time I felt a sense of tension again.

 I don't think many university teachers are aware that students are being admitted to university at the expense of their parents. I wanted those who are going to become university teachers to be aware that students are coming to university thanks to the efforts of their parents.

 (The big money is the lottery. I was an associate professor who was always delusional.)

 

 

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?