見出し画像

見えない壁と戦う。

 梅雨に入ったといいながらそれほど雨が降ってないような気がしますが、みなさんはいかがお過ごしでしょうか。(と言っていたら夕立になりました。)

 しばらく記事を書けなかったのは、オンラインでのオープンキャンパスがありそこでの模擬授業を担当したり、対面授業が部分的に開放されて対面と遠隔のハイブリット授業を実施したり、全く初めてのことではないのですが部分的に初めてすることがあって、何となく余裕のない毎日を過ごしていました。 特に学生が登校するようになってから研究室に来る学生がまた増え、しばらく遠ざかっていた学生対応に追われることも記事を書く時間を失った要因の1つです。

 そして、もう一つ記事を書けなかった要因があります。それは学内会議です。みなさんは大学教員は好きな研究を好きな時間にしていると思われているかもしれません。もちろんそういう部分はあるのですが、それ以外に教育と運営に関する業務があります。教育は学生に対して授業をすることであり、運営は大学の経営に関することです。今日はこのうちの運営に関する業務について語ってみたいと思います。

 私は大学教員になる前にある組織のトップをしていました。なので、経営ということに関してはそれなりの経験があります。また、専門分野が経営なので知識としての経営もそれなりに有しているつもりです。そのような経験と知識があっても大学経営の壁を乗り越えるのは、そこそこ大変だなと最近実感することが何回かありました。

 まず最初の壁は会議時間の長さです。みなさんの組織の会議時間はどれくらいでしょうか。私がトップをしていた時は長くても2時間以内にしていました。それ以上話をしていても人間の集中力は持たないからです。ところが、私の勤めている大学の会議は凡そ4時間以上しています。その間休憩なしもしくはあっても5分という長丁場です。それが最低でも月2回のペースであります。私は大学では下っ端なので終始無言で過ごしていますが、それでも会議室に4時間以上黙って座っているのはなかなか体力がいる業務です。それが建設的な議論が行われていればまだ聞いていられるのですが、そのような議論はなくただ色々な報告をひたすら読み続けるという行為につきあわされるという感じです。そして、何よりもストレスを感じることはその会議では何も決まらず、別のところでいつの間にか決まっているということが多いことに唖然とします。(うちの大学だけで他の大学はそうでないと願いますが…。)

 次の壁は、妥協点を見出すことのできない大学教員の資質です。一見無駄と思われる会議でも何かそこから得られるものはないかと考えた結果、最近大学教員の生態観察をしています。大学教員と呼ばれる人にはさまざまな種類がいるようです。しかし、総じて言えることはその多くは浮世離れしているということです。そもそも大学教員になるためには、大学院まで行って博士課程を取得する必要があります。そして、取得後もポスドク期間を経て運よく?大学教員のポストを得た人たちですからかなり経済的に恵まれた環境にいる人たちだと思います。(実際この時期は賞与が入ってくるのですが、何台か車が新車に変わっていました。私は相変わらず10年以上乗っている軽自動車です。)

 少し前置きが長くなりましたが、要は一般人ではなかなか大学教員になれないということです。そんな浮世離れしている人たちが一般人である学生を相手に教えているのですから、どこかギャップが生まれるのは致し方ないのかもしれません。そういった資質の人たちが集まってする会議ですから、もちろん何も決まらないです。理想を掲げて相手が屈服するまで主張を続けるということを繰り返すので4時間近くも不毛な議論が繰り返される訳です。

 この2つの壁を乗り越えるためにいろいろ試してみましたが、どれもうまくいかなかったのでしばらく休戦にしました。経営の中で一番難しいのはいかにうまく撤退できるかだと、私はこれまでの経験と知識から得た結論です。なので、いつも撤退ありきで物事を考える習慣がつきました。長州藩の高杉晋作は戦いの際逃げ道を確保して戦ったと言われており、銀河英雄伝説のヤン・ウェンリーも見事な撤退戦で兵の犠牲を最小限にとどめています。(https://gineiden-anime.com/)慣性の法則で動いているものを止め、違う方向に向けるには相当の力とタイミングが必要ですが、今はその時期ではないと判断し見えない壁を乗り越えることを見合わせています。その間は美しい風景を見て、次の戦いのために英気を養いたいと思います。

 (と言いながら今日も誰もいない大学の研究室で一人立てこもって孤独な戦いを続けています。)


Fight an invisible wall.


 It's said that the rainy season has started, but I don't think it's raining that much. How is everyone? (As I was saying, there was a shower.)

 The reason I couldn't write an article for a while is because there was an open campus online and I was in charge of a simulation class there, and because the face-to-face class was partially open, I had a hybrid class between face-to-face and remote, and although it was not my first time at all, I had a part of my first time, so I was spending my days with no time. In particular, the number of students who come to the laboratory once they start going to school has increased and they have to deal with students who have been away for a while, which is one of the reasons why they have lost the time to write articles.

 And there's another reason I couldn't write an article. It's an internal meeting. You might think that faculty members are doing their favorite research at their favorite time. Of course there are such parts, but there are other work related to education and management. Education is about teaching students, and management is about university management. Today, I'd like to talk about some of the operations.

I was the head of an organization before I became a college teacher. So, I have some experience in management. Also, since my specialty is management, I think I have a certain amount of management as knowledge. There have been a number of times recently that I have come to realize that it is fairly difficult to overcome the barriers of college management even with such experience and knowledge.

 The first wall is the length of the meeting. How long is your organization's meeting? When I was at the top, I did it within two hours at the longest. People don't have the ability to concentrate even if we talk more. However, the conference at the college I work for is about four hours long. During that time, there is no break or at least 5 minutes. That's at least twice a month. In college, I'm a low-key person, so I spend all my time in silence, but sitting in a conference room for more than four hours in silence is a job that requires a lot of energy. If there is a constructive discussion, you can still hear it, but there is no such discussion, and you are just forced to continue reading various reports. And I'm stunned that the most stressful things are often not decided at the meeting, but decided somewhere else. (I hope it's just our university, not other universities ...)

 The next hurdle is the quality of faculty who can't find a compromise. As a result of considering whether there is anything that can be gained from these seemingly useless meetings, I have recently been observing the ecology of university teachers. There are various kinds of people called university teachers. But generally speaking, many of them are out of touch with the world. First of all, in order to become a university teacher, you need to go to a graduate school and get a doctoral course. And luckily after the post-doc period? These are people who got university teaching positions, so I think they are people who have a good financial environment. (Actually, bonuses are paid at this time of the year, but some cars were changed to new cars. I have been driving a small car for more than 10 years.)

 The preamble is a bit long, but the point is that it is difficult for ordinary people to become university teachers. That kind of out-of-the-way people are teaching students who are ordinary people, so it is inevitable that there will be some gap. Of course, nothing has been decided because it is a meeting where people with such qualities gather. They hold their ideals and keep insisting until the other side gives in, so the fruitless discussion continues for nearly four hours.

  We tried many things to overcome these two barriers, but none of them worked, so we stopped fighting for a while. I've come to the conclusion from my experience and knowledge that the hardest part of management is how well I can exit. So I got into the habit of always thinking about things with withdrawal. Shinsaku Takasugi of the Choshu clan is said to have secured an escape route during the battle, and legend of Milky Way Hero, Jan Wenley, also made an excellent retreat with minimal casualties. (https://gineiden-anime.com/) it takes a lot of force and timing to stop what's moving and point it in a different direction, but now I think it's not the time, and I'm forgoing to get over the invisible wall. During that time, I will look at the beautiful scenery and refresh my energy for the next match.

 (But today, I'm locked in a lonely battle in an empty college lab.)



この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?