見出し画像

保護者懇談会がありました。

 朝夕はめっきり冷えるようになりましたが、みなさんはいかがお過ごしでしょうか。今日は久々の休日なので、家でカレーでも作ろうかと思案しています。

 さて、昨日は保護者懇談会がありました。主に低学年の保護者に対して大学がどのような方針で運営しているかとか、学生はキャンパスでどのような学生生活を送っているかを伝える場になっています。後半は個別相談会ということで各教室に分かれて担当の先生と相談する時間でした。私も5組の保護者さんが来られ、順番に質問を受け付けます。

 今回多かった質問は、前期授業が遠隔授業だったので友達ができにくかったことと、課題提出が多くてなかなか出せず成績が下がってしまったのではないかという内容でした。そこで、私からは前期は遠隔で研究室をオープンにしていつでも参加できるようにしたことや、課題作成を先輩のアドバイスを受けながら作成できるような環境づくりを行ったことをお話ししました。

 特に遠くから送り出してくださっている親御さんは、初めての一人暮らしをさせている分、他の親御さんより不安に感じることだと思います。私が教室で友達と談笑している様子をお話ししたところ、かなり安心をされたようでした。

 当初90分の予定だったのですが、私のところだけは大幅に時間延長しました。特に最後に相談に来られた親御さんは、家庭の事情で深刻な相談でした。詳しくはお話しできないですが、家庭内のことまで学生から聞くことはあまりありませんので、よりその学生を何とか応援する方法がないか探ってみようと思います。

 やはり大学だけでは学生の成長を促進することはできません。家庭や地域と一体となって彼ら・彼女らを応援する環境づくりが必要だと私は確信しています。そう意味で保護者とのコミュニケーションはもっと密にする必要があると思いますが、意外と大学側からそういった呼びかけはないような気がします。私からは授業に参加してくださいということで、大学版の授業参観を提案しました。

 私の妄想では親子で一緒に学ぶ大学を作りたいと思っています。特に子育て中の親御さんが学びやすいように子どもを預けることができる場所があったり、昼間の午前中だけ学べるような環境があれば、学びをあきらめた人たちにも再度大学で学ぶ機会を提供できるはずです。家庭が豊かになる学びが得られる大学について妄想が膨らむ休日のひとときでした。

 (Life of the partyという映画をご存知ですか?日本未公開ですが親子で大学生活を送るコメディです。面白かったのでもしよければご覧ください。)


 

 ​There was a parents' get-together.


 It is getting colder in the morning and evening. How are you doing? ​Today is my first holiday in a long time, so I'm thinking about making curry at home.

 ​ Well, there was a parents' get-together yesterday. ​Mainly to parents in the lower grades, it is a place to tell what kind of policy the college operates and what kind of student life the students live on the campus. ​In the latter half, it was a private consultation meeting, so we were divided into each classroom and talked with the teacher in charge. ​Five groups of parents come and take questions in turn.

 The most common questions this time were that it was difficult to make friends because the first semester class was a remote class, and that my grades might have dropped because I had to submit a lot of assignments. ​In the previous term, I explained that we opened our laboratory remotely so that we could participate anytime, and that we created an environment in which we could create tasks while receiving advice from our seniors. 

 ​In particular, parents who send their children away from home feel more anxious than other parents because it is their first time living alone. ​When I told him how I was chatting with my friends in the classroom, he seemed to be relieved.

 ​It was originally planned to be 90 minutes, but only for me, the time was greatly extended. ​Especially, the parents who came for the last consultation were very serious about their family situation. ​I can't tell you the details, but I don't often hear about the family from the students, so I'll try to find a way to support the students somehow.

 

  Colleges alone cannot promote the growth of students. ​I am convinced that it is necessary to create an environment where families and communities can work together to support them. ​In that sense, we need to communicate more closely with parents, but I don't think there is such a call from the college. ​I suggested the college version of the class visit by asking you to participate in the class.

  ​ My delusion is to create a university where parents and children study together. ​In particular, if there is a place where parents who are raising children can leave their children so that they can learn easily, or if there is an environment where they can learn only in the morning during the day, people who have given up studying will be able to have an opportunity to study at university again. ​It was a holiday time when I was full of delusions about a university where I could learn to enrich my family.

 

 ​(Do you know a movie called Life of the party? It is a comedy that is not released in Japan, but parents and children live together in college. It was interesting, so please take a look if you like.)

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?