見出し画像

4年目の春。

 すっかり春の装いになりましたが、みなさんいかがお過ごしでしょうか。私は相も変わらず花粉症でなので、研究室に引きこもっています。

 さて、いよいよ新年度になり大学教員生活4年目を迎えることになりました。1年目は右も左も全くわからず、毎日不安に怯えていた記憶が今でも鮮明に残っています。掲示板に貼っているポスターも1年目はほとんど目に入ってきませんでした。それが今では「なぜこんな古いポスターをいつまでも貼っているんだろう。」とその背景まで読み解けるようになっている自分に今日改めて気づきました。

 4年目になると見る景色の新鮮さを失いつつも、その分奥行が出てきたように思います。とカッコイイことを言っていますが、新年度になって何か新しいことが始まるわけでもなく、ただただ期日が迫った書類づくりに追われていますので、結局底の浅い自転車操業に変わりはありません。

 一方、新年度を迎えるにあたり今年度何をするかということを先輩教員の人たちと話し合いをしました。その後、少しお酒が入ったので私は思わずこの直近2年間でたまった愚痴を全部吐き出しました。私が話した内容のほとんどが先輩教員が知らないことばかりで、みなさんかなり驚いておられました。「なぜ、もっと早く言ってくれなかったのですか。」と言われましたが、「学科長から圧がかかっている状況で、大学教員なりたての私が言えるはずもありません。」と反論しました。もう過去の話なので今更ほじくり返すことはしませんが、これからはお言葉に甘えて思ったことはガンガン発言させてもらいますと宣言して家路についたのです。これまで学生のことを第一に孤軍奮闘してきましたが、漸く援軍が来てくれたような感があります。もちろん全面的に信用するわけではないですが、新年度からはギアを変えて業務に励もうと思います。

 今回の話し合いでもう1つわかったことがありました。それは、大学で役職がついているからといって管理者ではないということでした。また、改めて大学の規定を確認しないといけないのですが、学長や学科長という肩書があっても教員に対して命令権限はないそうです。これでなぜ会議の時間が長く結論が出ないのかの謎が少し解けました。たとえ学長や学科長であっても教員同士あくまでの対等な関係だそうです。それを聞いて今まで学科長の指示を命令と思い従っていましたが、これからはその必要がないということが打ち合わせでわかったことが私にとって大きな成果でした。

 何より私がこれまで学生のことを第一に思って行動してきたことは、決して間違いではなかったことが3年間の積み重ねで証明されたような気がします。石の上の3年を耐えたので、これからはさらなる高みを目指して登っていきたいと思います。

 これから大学教員になる人には、結果が出るまで耐え忍ぶ強い忍耐力を養ってほしいと思います。そして、その耐え忍ぶ姿が、学生にいい影響を与えると信じて行動できる人になってほしいと願います。


(ゼルダの伝説でいつも山登りをしている准教授でした。体力ゲージの減りが激しいけど年かな?)

























Spring of the fourth year.


 How are you guys doing now that you're dressed for spring? I'm still suffering from hay fever, so I'm staying in the laboratory.

 Now it is the new academic year, and I am entering my fourth year of university teaching. In the first year, I didn't know anything about my left or right, and I still have vivid memories of being scared every day. In the first year, I hardly saw the posters on the bulletin board. Today, I realized that I can now read and understand the background of "Why do they keep putting up this old poster?".

 In the fourth year, the view lost its freshness, but the depth seemed to have increased. But the new fiscal year doesn't mean that anything new is going to start, and we're just busy with paperwork that's just due, so it's still a shallow bike operation.

 On the other hand, we discussed with senior teachers what we should do this year as the new academic year begins. After that, I drank a little, so I involuntarily let out all the complaints I had accumulated over the past two years. Most of what I talked about were things that the senior teachers didn't know, and everyone was quite surprised. I was told, "Why didn't you tell me earlier?" but I retorted, "I am under pressure from the department chair, so I can't say that as a new university teacher.". It was in the past, so I won't dig back now, but from now on, I took your kind offer, and declared that I would be allowed to say what I thought, and went home. I have been fighting alone, putting students first, but I feel like reinforcements have finally arrived. Of course, I don't fully trust you, but I will change gears and work hard from the new fiscal year.

 There was one more thing that we learned from this discussion. It was because I had a position in the university, I was not an administrator. Also, I have to check the regulations of the university again, but I heard that there is no authority to order teachers even if they have the title of president or department chairman. Now the mystery of why the meeting is so long and inconclusive has been solved a little. Even if you are the president or the department head, it is said that teachers are always on equal terms. After hearing this, I had thought that the chairman's instructions were an order and had followed them, but it was a great achievement for me that I realized at the meeting that there was no need to do so from now on.

 More than anything, I feel that it has been proven over the course of three years that I have never made a mistake in thinking about students first. I have endured three years on a stone, so I would like to climb higher from now on.

 I want prospective university teachers to develop strong patience to endure until the results come out. And I hope that he will be able to act with the belief that his perseverance will have a positive impact on students.

(I was an associate professor who always climbed mountains in the Legend of Zelda. The physical strength gauge is decreasing so much, but is it old?)












 

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?