「大麻等の薬物対策のあり方検討会」は厚労省の医薬局長の私的諮問機関という位置付け

一応基本なので。

「大麻等の薬物対策のあり方検討会」は厚労省の医薬局長の私的諮問機関という位置付け。局長は最初と最後の挨拶だけで参加してないし、報告書を読み間違えてるけどそれはそれとして。

で、これからこの報告書をベースにして審議会やら審議会に対する諮問とか公聴会とかの意見聴取があって、厚労省が法律案作って、それを関係省庁とすり合わせして、内閣法制局の予備審査があって、今度はその法律案を厚労大臣が総理大臣に国会提出しても良いか確認する閣議請議ってのがあって、内閣官房からもう一回内閣法制局で最終審査して、問題あれば内閣官房に差し戻されるし、問題なければ国会提出用に閣議決定して衆参どっちかのなんかの委員会で審議されてOKなら本会議に回されてさらにOKならもう一回衆参どっちかのなんかの委員会と本会議で審議して衆参どっちからもOKでたら内閣経由で30日以内に公布。公布された後は決めたタイミングで施行。

現在は検討会が終わっただけ。検討会もまだまだ不十分だと思ってるんだけど、単純な手続きとしてもまだまだいろいろある。なんでさも決まったことのように話が進むのかなぁ。


Here are the basics.

"The committee is a private advisory body to the head of the MHLW's Pharmaceutical Affairs Bureau. The Director General of the Ministry of Health, Labour and Welfare only made a speech at the beginning and the end of the meeting, but did not participate, and misread the report, but that's about it.

Then, based on this report, there will be consultations with the Council and public hearings, the MHLW will make a draft law, it will be discussed with the relevant ministries and agencies, there will be a preliminary examination by the Cabinet Legislation Bureau, and then there will be a Cabinet meeting to confirm whether the MHLW Minister can submit the draft law to the Prime Minister. If there is no problem, the Cabinet decides to submit it to the Diet, and if it is OK, it is sent to the plenary session, and if it is OK, it is discussed again in the committee and the plenary session of either the House of Representatives or the House of Representatives. If it is approved by both the House and the Senate, it will be promulgated by the Cabinet within 30 days. Once it is promulgated, it will come into effect at the decided timing.

At present, the study group has just finished. I think that the study group is still insufficient, but there are still many simple procedures to be followed. Why do they keep talking about it as if it is already decided?

意見・感想・反論・賛同、などなど、コメントもいただけるとありがたいです。サポートいただいたものは資料購入や取材費などにしていきます。