見出し画像

🇫🇮 "Missä Himmeli syntyy ja missä himmeli kasvaa"

(0)Ensimmäinen

” Himmeli on suomalainen perinteinen
joulukoriste ”, tämä on fraasi,
jonka käytetään Japanissa usein,
kun esitellään Himmeli. Lyhyt ja
helppo, siksi sopii medioiden
kokoon kuten televisiota tai lehtiä,
joilla on raja kuten aikaa tai kirjainten
määrä. Mutta minä huomaan että Himmelin kulttuuri ja historia ei ole
yksinkertaista. Sen alkuperä ja
muuntaminen on monimutkainen,
joka maille siellä olisi himmelin tarina. Nyt maailmalla on täynnä
informaatiosta ja tunnen että
”informaatio, jonka helppo ymmärrä”
tarvitaan erikoisesti nuorille.
Japanissa moni nuoret saa infomaatio
YouTubesta tai muista Sosiaalinen
medioista. Koska ne ovat
”informaatio, jonka helppo
ymmärrä”, jonka järjestetään.
Vaikka se tehdään jokun mittapuista.  

Marraskuun 26. minä osallistuin
opettajana the Nordic Cultural
Society of Japan,
ja esittelin
Himmeleistä. Se oli ” informaatio,
jonka EI helppo ymmärrä”, minä
sain vakaumus että ihmisiä
kiinnostanut himmeleistä.
Siellä oli nuoret ja vanhat, miehet
ja naiset. Minulla oli tuntia esittelyä,
ja sen jälkeen, sain kysymykset.
Ensin kysymys se oli vanhalta
mieheltä ja hän kertoi että Himmeli on
arvoinen että peritään sen kulttuuri.
Hänelle eilen oli ensimäinen
tapaaminen himmeliin. Joku nainen
kertoo että hän tunsi että Himmeli on
kuten timantti. Mielenkiintoinen !
Siellä oli japanilaiset himmelitekijat,
ja heiltäkin minä sain uutta ja
mielenkiintoista näkymää. Se oli tosi
hauska kokemus.
” Himmeli on suomalainen perinteinen
joulukoriste ”, se on totta, mutta se
on osa himmelin tenhoja.
Eilen voimme jakanut sen,
siksi olin onnellinen.

Minun puheen ydin julkaistiin the
Nordic Cultural Society of Japanin
Yggdrasill:ssa. Yggdrasill ! Minä
tiesin ensimmäisenä kertana että se
on suuri saarnipuun nimi, joka  
seisoo maan alalta maan kautta
taivaan. Tunnen että sopii himmelin
tarina julkaistiin tässä. Se kirja
perustettiin vuonna 1956, siellä on
ollut paljon hienojen tutkijoiden
tietoja. Sen yhtenä minun
himmeleiden oppiminen noudettiin.
Uskomatonta ja onpa kunniaa.
Minä käänsin suomeksi ja laitoin
oma blogissani seuraavasti.

(1) Mikä on Himmeli

Himmeli tarkoittaa olkikoriste, joka
katosta roikkuviin. Suomalainen
perinteinen Himmeli on rukioljen
mobile, joka ripustetaan
symmetrisesti kattoon. Se tehdään
ruisoljesta valmistetuista
polyhedroneista, jotka on liitetty
yhteen lankoilla. Ruista, jota voidaan
kasvattaa ankarissakin olosuhteissa,
kutsuttiin jumalten viljaksi ja sitä
arvostettiin. Oljesta valmistettu
Himmeli on maanviljelijälle hyvän
sadon symboli. Sanotaan että vielä
noin 100 vuotta sitten ne riippuivat
useimpien suomalaisten kotien
katossa. Kuka teki Himmelin ?
Oliko se kuuluisa muotoilja ?
Oliko se rikkaita ihmisiä ?
Ei, Himmeli on kaunis käsityö,
joka on syntynyt tavallisten
ihmisten elämästä.

                                                                  Himmelisti Eija Koski

(2) Himmelin alkuperä

Himmelin alkuperä voidaan jäljittää
Keski-Eurooppaan noin 1150-
1500-luvuilla. 1000-luvulta 1200-luvulle rautaisten viljelytyökalujen
leviäminen ja maataloustekniikan
kehittyminen Euroopassa johtivat
metsien nopeaan muuttamiseen
viljelysmaiksi. Tulloin maanviljelijöitä
oli 90 prosenttia väestöstä. Heidän
päivittäinen rutiini toistettiin auringon
liikkeen ja neljän vuodenajan rytmin
mukaan. Himmelisti Eija Koski kertoo,
että himmelin alkuperä on olki, joka
käytettiin uuden vuoden
ennustamiseen  ja se jäättiin  
kattopalkeista. Eija ajattelee että
sieltä Himmelin muoto on syntynyt.
Himmeli ajattellaan että ripistettiin
katosta koristeena juhlatilaisuuksissa,
kuten sadonkorjuujuhlissa,
talvipäivänseisauksessa,
häissä ja joulussa.

(3) Himmelin historia Suomessa

Milloin ja miten Himmeli tuli
Suomeen ? Himmeli on johdettu
germaanisesta sanasta Himmel,
joka tarkoittaa taivasta, ja sana
saapui Suomeen Ruotsin kautta.
Tulitko Himmelin kanssa ? Vai oliko
olkikoristelu jo tuolloin Suomessa ja
myöhässä sen nimettiin Himmeli ?
Voidaan ajatella ainakin päätellä, että
Himmeli-nimistä olkikoristetta
valmistettiin myös Suomessa noin
1100-luvulta lähtien, jolloin Suomen
sanottiin kääntyneen kristinuskoon
Ruotsin kuningaskunnan alkaessa ja
viimeistään 1500-luvulla.

Himmelillä koristeltiin Kekriä ja
talvipäivänseisauksen juhlaa. Kekri on
ikivanha pakanallinen juhla. Suomessa
sillä oli monia rooleja, kuten
esivanhempien muisto ja uuden
vuoden hyvän sadon juhliminen, joista
yksi oli sadonkorjuujuhla. Lopulta ne
sulautuivat kristillisiin juhliin, kun
joulu-yule esiteltiin.

Himmelin uskotaan ulottuvan
Lounais-Suomesta idässä Karjalaan
ja pohjoisessa Ouluun. Kylän nuoret,
erityisesti naiset, saivat tehtäväkseen
tehdä Himmeli-adventtia ennen
joulua. Tekniikat periytyivät suullisesti
sukupolvien välillä.

Siellä oli pari syytä että vuosiin
1920-30 mennessä Himmeli oli
vaarassa kuolla sukupuuttoon.
Minusta yksi syy on himmelitekijoista
tuli vanha, toinen syy on että ei ole
ihmistä, joka peri heidän taitojen.
Minusta kolmas syy on joulukuusi
levittiin Suomessa koko paikoissa.

Naisten ryhmä nimeltä Martta
Association pelasti Himmelin
ahdinkon. Martta julkaisti itse oppimia
työohjeita heidän sanomalehdissä ja
järjestettiin työpajoja. Himmeli
elvytettiin hiljaa aktiivisilla
valistuskampanjoilla, mutta silloin
Martta-seura teki muutoksia
perinteiseen malliin, ja Himmelistä
uskotaan muodostuneen se
yksinkertainen koristelu kuin se
nykyään on. Malleja aiemmin
koristaneet munankuoret, värillinen
paperi ja peilit poistettiin.

Sanotaan että 1960- ja 1970-luvuilla
suomalaisilla oli vapaa-aikaa, ja
ihmiset alkoivat käyttää aikaa ja
ideoita kodin sisustamiseen.
Kaupunkien esikaupunkialueet
kehittyvät nopeasti, ja sadat tuhannet
ihmiset muuttivat maaseudulta
kaupunkikeskuksiin hankkiakseen
elantonsa. Tämän seurauksena
maaseutu autioitui ja himmelin
valmistukseen käytettäviä olkia oli
vaikea saada. Tästä syystä Himmeli
on sijoitettu perinteisiksi koristeiksi,
jotka herättävät nostalgiaa.

(4) Himmeli-kirjoittajien äänet

                                                                                                                                          Virpi Erämaja

Mutta se on vain yksi puoli
Himmelistä. Himmelin henkinen
maailma fuusioitui kristinuskoon, ja
jossain vaiheessa se seurasi
taantuman polkua joulukoristeena.
Mutta nyt taas Himmeleitä on
synnyneet ympäri maailmaa ja vaalii
omaa kulttuuriaan. Perinteitä
kunnioitetaan, ja toisaalta Himmeli
valmistetaan nykyään modernina
sisustusesineenä käyttämällä
luonnonmateriaaleja rukiin sijaan ja
uusia materiaaleja kuten lasia ja
muovia.


                                                                                     Japanilaisien  himmeleistä mielikuva

Japanissa on monia himmeli -
taiteilijoita, jotka ovat syventäneet
ymmärrystään ulkomaisista
perinteisistä käsitöistä niin pitkälle,
että he voivat ilmaista sen omin
sanoin, eikä sisustusesineenä, vaan
keinona lähestyä henkistä maailmaa.
Japanissa erityisesti rukiinoljesta
valmistettu Himmeli on arvostettu.
Moni himmeli - taiteilijoita yrittävät
viljellä ei riisiä vaan rukiita. Miksi ?
Tarvitsetaan omaa himmelin
maailmaa luomaan himmelin.


Geometria on ollut luonnossa
muinaisista ajoista lähtien. Esimerkiksi
lootuksenkukka symboloi taivasta
muinaisessa Kiinassa ja maalattiin
kuolleiden arkkuihin. Minusta jos
siemenistä, joita kauan kauan kauan
sitten oleva ihmisiä, jotka ihastutettiin
geometrian kauneudesta, kylvi, olisi
tullut moninainen Ornamentti
kulttuuri maailmailla, uskon että
Himmeli oli yksi seuraus tuosta
siemenen itämisestä.

Olkikoristeet, jotka synsyttiin nimettömien maanviljelijöiden käsistä syntyneet, Himmeli kiehtovat edelleen ihmisiä yli rajojen ja ajan ja tilan ulkopuolella sanalla
geometrian mukana.


Japanilainen Orusui-san ja suomalainen himmeli


この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?