今週の日本語国際交流

本日もたくさんの方にご参加いただきました。ありがとうございました!!

本日のテーマトーク「ダジャレについて」をやってみて思ったこと。「ダジャレって難しい!」でした。シャレは、音が一緒と日本人の感覚で感じることからおかしさが出てきます。しかし、そもそも、同じ音に聞こえていない場合は「???」ってなってしまいますよね。例えば、「田中」と「中田」の「た」の発音。日本人には同じに聞こえますが別の音と感じる人が大変多いです。

「布団が吹っ飛んだ」「蛙が帰る」「言い訳していいわけ?」などいろんなダジャレを紹介しましたが、笑いが起こるものと、???となるものが混在しておりました。

アフタートークは各国の早口言葉について少しだけ教えてもらいました。ブラジルと中国の早口言葉でした。とても興味深かったですが、発音するのはとっても難しそうでした。

最近テーマがちょっと難しくなってきました。来週は、ちょっと優しく、「最近あったちょっといいこと」についてお話しいただく会にしようかなと思います。


We had a great turnout today. Thank you!

After doing today's theme talk, I thought to myself. Puns are hard! It was. The funny thing about puns comes from the fact that Japanese people feel that they sound the same. But if they don't sound the same in the first place, the Japanese sense of the word "? it would be "?". For example, the pronunciation of "ta" in "Tanaka" and "Nakata". Many Japanese people think they sound the same, but many others think they sound different.

For example, "Futon ga blow away," "Frogs are coming home," "Can I make excuses?" I introduced various puns such as "Futon blew away," "Frogs are coming back," and "Can I make excuses? The after-talk was a mixture of those that made us laugh and those that made us wonder, "What's wrong with that?

In the after talk, we learned a little bit about the fast-talking language of each country. It was Brazilian and Chinese fast-talk. It was very interesting, but it seemed very difficult to pronounce.

The theme is getting a little more difficult these days, isn't it? Next week, I would like to be a little gentler and have the participants talk about "something good that happened recently.

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?