見出し画像

Brilliant Waves きらびやかな波

#アブストラクト #デビッドボウイ #リバプール #マンチェスター #スコットランド #chester

この曲は、86年ぐらいにカセットテープに吹き込んで、ずっとそのままになって、ヨーロッパへ行った時に書いた。
色々な街のエッセンスをひとつにまとめようとしたり、
なんのことを歌っているのか、
自分でもわからない。
元々、自分の曲は初期デビッドボウイのカットアップとか、
アブストラクトを参考にしてるから、その時々によって色々と違う見え方がある。

画像1

1989年は、ロンドンに滞在して、いわゆるイギリス北部へ行ったりした。
スコットランドへ行って、アバディーンとか、グラスゴーとか、ロックロモンドへ知人を訪ねたり、
リバプール、マンチェスターへも行った。それぞれに特別な思い出がある…
忘れてしまってることも多いけど。

この歌に歌われている
チェスターという街に行ったことがある。
なんか、すごく可愛らしい街だった。城壁とかに囲まれててさ。
Beach near Chesterのラインは、本当はチェスターって、海辺の近くでないと思うけど、語呂がいいので使った。

画像2

思い出した

「さらば青春の光」でフィル・ダニエル演じる主人公は、
最後、ドーバーのホワイトクリフにバイクごとつっこむんじゃなかったっけ?
あれ、それはゴダールの「気狂いピエロ」か?
まあ、いいや。

画像3

画像4

両方とも私の脳内の肥やしになっているイメージである。 
それを自分なりの解釈で、イメージや曲ができていく。 
Rip Offではないのです。みんなそれぞれに違った解釈の断片を紡ぎあげていくのです。

画像5

この曲で主人公は溺れていく。
そして、その主人公は僕の中ではモリッシー lol
Very British.
 
Reel around the fountain, Slap me on the patio.

画像6

*********
日本語のGoogle 訳・歌詞が笑えます。 
*********
トム・ダンテによるブリリアント・ウェーブ

私たちはチェスターの近くのビーチに避難所を作りました。
おもちゃやゆりかご、あなたはそれらを北の海の海岸に投げます。
海岸の近くで、私たちはキャラバンを止めました。
あなたは私のアコースティックギターを弾きました。
私はあなたにもっと遊ぶように頼みました!!!

ベイビーボーイ、ベイビーブルー、今から家に帰ります。
女の赤ちゃん、本当の赤ちゃん、私たちは家へようこそ。

パーティーは終わった。
今、私たちは市の反対側へのバスを待っています。
夜明けまで待ってくれませんか。
あなたは「腕を私の周りに包む」、「私たちの側を笑いで抱きしめてください!」と言った。
だから、私たちはそれらの海を泳いでいる人になることができました。

ベイビーボーイ、ベイビーブルー、今から家に帰ります。
女の赤ちゃん、本当の赤ちゃん、私たちは家へようこそ。
ゆっくりとゆっくりと私たちは素晴らしい波の間に沈みます。

以前行ったビーチに連れて行ってください。
私を山に連れて行ってください。
世界は素晴らしい波の間にあります。

画像7

Brilliant Waves
 
This song was recorded into the cassette tape around 1986, it remained as it was and wrote it when I went to Europe.
I tried to put the essences of various cities together.
I do not even understand
What I was singing about.
 
Originally, my songs refer to early David Bowie's cut-ups and abstracts, so there are different ways to mean it from time to time.
 
In 1989 I stayed in London and travelled the northern England.
I also went to Scotland and visited Aberdeen, Glasgow, Rock Romond.
Then Liverpool, Manchester.
Each town I have good memories ...
There are many things I have forgotten though.
 
I have been to the town called Chester where in this song's lyrics.
It was a pretty cute city.
It is surrounded by walls.
I think that the line of 'Beach near Chester' doesn't actually exist. Are there?
I think Chester is not really closed to the seaside,
but I used a word as it sounds good.
 
Phil Daniel ...The man who plays in "Quadrophenia"
in my remembrance of the last scene, he dived to Dover's White Cliff with his bike at the end?
or was it French Film maker Godard's "Pierrot Le Fou"?
 
Whatever.
With this tune the man drowns.
And the man is Morrissey!
Very British!!!
 
Reel around the fountain,
Slap me on the patio♪


********
Brilliant Waves by Tom Dante

We made the shelter on the beach near Chester.
Toys and cradles, you throw them to the north marine seashore.
Near the seashore, we stopped our caravan.
You played my acoustic guitar.
I asked you to play some more!!!

Baby boy, baby blue we are going home now.
Baby girl, baby true, we are welcome home.

The party is over.
Now we are waiting for the bus to the other side of city.
Would you wait till the dawn?
You said "Wrap your arms around me", "Hold our sides with laughter!"
So, we could be the one swimming over those ocean.

Baby boy, baby blue we are going home now.
Baby girl, baby true, we are welcome home.
Slowly Slowly we are sinking in-between the brilliant waves.

Take me to the beach where I used to go.
Take me to the mountain and we will see
the world is in-between brilliant waves.

**********

 
#tomdante
#alltheseyearsivebeen
#fureasteen
#TomDanteoldsong
#PopRockIndieAltermative #80 's#90's
#TomokazuDate
#Blue439
#PicassoFish
#Nova #EXIT#Fureasteen
#Retrospectivecollection
#トムダンテ
#ブルー439
#ピカソフィッシュ
#ファーイースティーン


画像8


こんなコロナ禍の中、大変な中にサポートをいただいて、ありがとうございます。活動を円滑にさせるを準備金にいたします。録音機材や画材に使うつもりです。