見出し画像

語学を一週間学ぶとどうなる

++selfです。英語は高校や大学に入ための勉強を通して、学ば『なければならなかった』ヒトの一人です。何かをしたいからではなく、点数を取るための手段として獲得した英語は後になってやって良かったなと思うばかりです。英語を身に着けた後に待っている可能性は大きいというのは多くの人が賛成するのではないでしょうか。

試験という目標があったら『学ぶ』という私のような人は、試験なしでどうやって語学を習得するのか、そのやり方が全く分からないのです。そんな++selfが最も英語に近い外国語ともいわれるオランダ語を毎日勉強すると語学力はどう伸びるのか、自分の時間を使った実験をしています。

このノートでは、オランダ語に限らずどの言語でも通用する学び方・考察を記しているので、他の言語を勉強中の人にも参考になると思います。ご安心ください。

===学習のやり方===
①短い動画を見る。
②分からない単語の意味を調べる。
③動画の音を頼りに一文一文書く。
④書いた文を音読し、一文一文動画の発音や強弱と照らし合わせて発音を矯正する。
⑤[翌日・翌々日]知らなかった単語やフレーズを見返す。
============

一応このやり方にしているのには理由がある。
英語を学んだときに、圧倒的に足りていなかったのはアウトプットという過去の反省がある。インプット(聞いたり読んだり、単語の意味を調べたりする)だけではなく、アウトプット(口から出す、実際に使う)作業の割合を半分くらい設けて、語学力の成長を見てみることにした。

参考にした動画はいずれも大体3分くらいの短いものなのですが、初日は2時間くらいかかったのに、日に日に理解力とリスニング力が少しずつ上がっていって、7日目(今日)は、30分で①から④までが終わってしまった。英語の時と比べて、アルファベットから覚えなければならなかったわけではないし、ある程度構文や単語も似ていることから、慣れるのが早い気がする。少し時間にも余裕があったので、今日は④の後、自分の音読を録音してみた。

これも英語の時からの学びで、自分の中ではうまく発音できていると思う子音がうまく発音できていなかったり、日本語にはない母音の発音が、できている気になっているがネイティブとななんとなく違うみたいな細かい間違いを客観視できるので、おすすめ。時間がある日はこれを取り入れていこうと思う。

では今日はここまで。

以下は++selfが自分の為にとったノートなので、オランダ語自体に興味ない方はここまででお別れです。

Dit zijn de studenten van Marieke. Ze wonen in Rotterdam en dit is Marieke.
Vandaag gaan ze naar Amsterdam. In Amsterdam woont Maartijn.
De studenten komen met de trein. Maartijn fietst naar het station.
Hij zet zijn fiets in de fietsenstalling. In de fietsenstalling staan heel veel fietsen. In Amsterdam heeft iederen een fiets. Maartijn loopt naar het perron. Daar is de trein uit rotterdam, 
Waar zijn de studenten. Ah! Daar zijn de studenten met Marieke.
A: Hello, welkom in amsterdam. Vandaag laat ik de stad zien, Vinden jullie dat leuk? Is dit voor jullie de eerste keer in Amsterdam?
B: Voor mij wel zegt Perdo. Voor mij is het ook de eerste keer in Amsterdam. Voor ons ook. Voor mij niet zegt Peter. Mijn vader heeft familie in Amstrdam.
A: OK laten we beginnen.
We gaan een rondje lopen. Ik vertel iets over amsterdam. Dit is het centrum van Amsterdam. Kijk uit, hier zitten veel duiven. Kijk uit? Te laat.
Dit plein heet 'De Dam' 
Dit is het 'Monument op de Dam'.
Dit is het 'Paleis op de Dam', Hier woon ik. Nee dat is een grapje. 
Dit is een paleis van de koning. Maat hij woont hier niet. De koning heeft veel paleisen. Hij woont in den haag. Laten we verder lopen.
Dit is een bekend park 'Het Vondelpark". In de zommer kun je hier lekker uitrusten.
B: Wij willen nog niet uitrusten. Wij willen nog heel veel zien. De studenten lopen verder.
C: Hoe oud is Amsterdam? Vraagt Natasha. 
A: Heel oud. Maar de 17e eeuw was een belanglijk periode. Toen groeide de stad heel snel. De 17e eeuw heet de Gouden eeuw. Veel huizen zijn uit de tijd.
We noemen deze huizen; grachtenpanden.
B: Dat is een moeilijk woord!
A: Een gracht is een kanaal, en een pand is een gebouw. Dus, een grachtenpand is een gebouw aan een kanaal. Amsterdam heeft heel veel grachten. Dat is leuk want door de gracht, kun je varen met een bootje.
B: Dat wil ik! Roept Pedro. Dat willen wij ook! roepen de andere studenten.
A: Dan huren we een bootje en dan varen we door Amsterdam.

A: Halllo. Wij willen een bootje huren.
D: Zijn jullie met 8 personen.
De man praat met een Amsterdamse accent 
C: Let niet op de uitspraak! In Amsterdam zeggen ze een [s] en geen [z].
A: Ja we zijn met 8 personen. Hoeveel kost dat?
D: Voor jullie is dat zeventig euro.
A: Zeventig euro. Hoelang mogen we varen?
D: Jullie mogen 4 uur varen.
C: Let niet op de uitspraak! In Amsterdam zeggen ze een [f] en geen [v].
A: Zullen we het doen? En dan delen we de kosten.
B: Jaaa! zeggen de studenten.
A: Dat is goed. We nemen het bootje.

De studenten van Marieke zijn in Amsterdam. Daar woont Martin. Hij laat de stad zien. Ze huren een bootje. En nu, varen ze door de grachten van Amsterdam. "Wat is het hier mooi!" zegt Alice. "Ja, dat is anders dan Rotterdam! Het is hier veel mooier". "Hehe, Rotterdam is ook leuk. In Rotterdam kan je ook varen" "Maar jullie hebben geen mooie grachten." "Maar wij hebben wel een grote haven.

"Wat is dat?" "Dat gebouw? Dat is een museum, het scheepvaartmuseum. De scheepvaart is belanglijk voor amsterdam. Voor de handle, vooral vroeger: in de Gouden eeuw."

"En wat is dat? Dat is een vreemd gebouw." "Dat is ook een museum. Het heet NEMO, een museum over technologie."

"En dat? Is dat ook een museum?" "Nee, dat is geen museum, dat is een hotel. Het is een heel duur hotel, het Amstel Hotel. en we varen nu over Amstel. Dat is geen gracht, maar een rivier. De naam Amsterdam komt van het woord 'dam' en de rivier 'de Amstel'."

"Het wordt een beetje donker." "Wat romantisch" zegt Alice. "Ja." zegt Pedro. 

"Kijk, zie je de boten? De boten varen niet. Daar wonen mensen" "Wonen daar mensen?" "Ja. Je kunt in Amsterdam wonen in een huis, maar ook op een boot. Dat heet een woonboot."

"Dit is nog romantischer!" zegt Alice. "Hoeveel kost het?" zegt Pedro.
Het was een hele leuk dag. De stdenten ga terug naar Rotterdam. "Ik wil vaker naar amsterdam."  

Vandaag belt Martin Marieke. 
”Uhhh... waar is het telefone nummer, ah hier.” Martin draait het nummer.
"Met Marieke." "Hello Marieke, met Martin."
"Hello Martin how gaat het met jou? Met mij gaat het goed." "Met mij ook"
"Wat doe je?" "Ik lees een boek." "Welk boek?" "Mmm.. studieboek." "En wat doe je straks?" "Straks ga ik naar the kapper. Waarom vraag je dat?" "Uhh… gewoon… wat doe je vanavond?" "dat weet ik nog niet." "Kom je eten?" "Wanneer?" "Vanavond!" "Ja dat vind ik wel leuk! Waar?" "Bij mijn thuis." "Kook jij?" "Ja, dan kook ik. Wat wil je?" "Eh.. wat heb je?" "Ik moet nog naar de markt." "Oh weet je wat? Dan gaan we samen naar de markt!"
"Dat is leuk. Hoe laat kom je?" "Tot 2 uur ben ik bij de kapper. Daarna neem ik de trein." "Kom je meteen naar de markt?" "Dat is goed. Dan ga ik meteen naar de markt. Welke markt? "" de albert cuyp" "Dat is in de pijp, de pijp is een buurt in amsterdam!" "Hoeveel kilometers is dat van het station?"
"Van welk station?" "Van het centraal station." Ummm dat is ongeveer 2 kilometer lopen." "OK. Dan ben ik om fier uur op de Albert cuyp." "Goed zo!" "Dan zie ik je daar!, Tot straks!" 


この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?