見出し画像

「京大医学部4名合格講師」による受験対策講座(255)

「京大医学部4名合格講師」による受験対策講座(255)

       大学の数は、半分ぐらい統廃合し、残す大学には国費をかけ、授業料の援助を拡充し、行くべき人のみ進学させる。公共の福祉に資する人材のみに投資すべき。奨学金の返済で困る人が多すぎる。能力が無いのに借金までして行く。

「大学に行けば、大学生にふさわしい学力がつく」と考えるのはウソです。現に分数の足し算ができない大学生がいる。「ふさわしい学力があるから、大学に行く」のがあるべき姿。どんな分野でも、プロになれるのは上位の1割程度だということは、経験則で分かっているはず。

 学問・研究に従事できるのは、旧帝・早慶などA,Bランクに合格できる人材だけであるのが現実。Cランク以下の大学に行っても、投資にふさわしいリターンは無い。そこをハッキリ知らせるべき。

 塾で長年指導していると、そう思う。


   The number of universities should be consolidated by about half, government funds should be spent on the remaining universities, tuition assistance should be expanded, and only those who need to go should be allowed to go on to higher education. Only those who can contribute to the public welfare should be allowed to invest. Too many people have trouble repaying scholarships. They even go into debt when they don't have the ability.

 It is a lie to think that "if you go to college, you will have the academic ability befitting a college student. In fact, there are college students who cannot add fractions. The ideal situation is to go to college because you have the appropriate academic ability. You know from experience that only the top 10% of students in any field can become professionals.

 The reality is that the only people who can engage in study and research are those who can get into A- and B-rank universities such as the former Imperial University and Waseda-Keio University, etc. If you go to a C-rank or lower university, you will not get a return on your investment. This should be clearly communicated to the students.

 I think so after many years of teaching at cram schools.


高木繁美

 「高木教育センター」塾長。名古屋大学卒業後、アメリカユタ州のローガン中学校で教師をした後、帰国。英検1級、通訳ガイドの国家試験、国連英検A級、ビジネス英検A級などに合格。少林寺拳法二段。ジャッキー・チェンの前でヌンチャクを披露したことが自慢。「私の京大合格作戦」(エール出版)2020年度版から2022年度版に漫画化されて掲載。チャットワークを用いた質問無制限の通信添削を全国の難関校受験生対象に募集中。「高木教育センター」検索。

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?