JRのみどりの窓口に、「ペッパー」のようなロボットを置いたらどうだろうか
4月から5月にかけての連休前後に、隣駅のみどりの窓口では大勢の客が並んでいた。
今の営業時間は9時から18時までだが、9時前に約10人が、昼過ぎに約30人が並んでいたこともある。30番目の人は、切符を手に入れるまで何時間待っただろうか?
JR東日本が、みどりの窓口を削減してきたことをこのニュースで初めて知った。この会社は経営の効率化などを目指して、みどりの窓口を約7割削減して、140駅程度に減らす予定だったそうだ。
私は「あの病気」の感染拡大時に、新宿駅に人がほとんどいない様子を目撃している。先の見えない状況で、当時のJRの判断は仕方がなかったのかもしれない。しかし、客数が戻ってきた、今の状況では、みどりの窓口の削減は悪手だろう。
人手不足の対策なら、みどりの窓口を、人からロボットに置き換えることはできないだろうか。
最近見かけなくなったペッパーくんが、介護施設で採用されているという。ペッパーくんを訓練して、みどりの窓口を任せられないだろうか。
銀行業に手を出すよりも、まず本業のサービス水準の維持とできれば改善を進めてほしい。
私が前に住んでいたところの近くの駅のみどりの窓口もすでに廃止されている。
幸い、今の最寄り駅にはまだみどりの窓口がある。
私が通勤していた頃、JRから私鉄に乗り換えてまたJRの電車に乗っていた。最初にその区間の定期券を購入したときは、2枚の定期券を作ってもらうしかなかった。
その後、私の勤務先オフィスが引っ越して、終着駅が変わったので、定期券の払い戻しと新規申し込みを、みどりの窓口の担当者に依頼した。
すると、「JRから私鉄を経由してJRに乗る場合、今では1枚の定期券で行けます」という。
早速、1枚に集約してもらって、使い勝手がよくなった。
こういう提案をしてもらえるのは、人ならではだろう。もしペッパーくんをみどりの窓口で働かせるとして、込み入った案件は、センターのオペレータがサポートしたらいいと思う。
タイトル写真は、「みどりの窓口 JR東日本 削減方針を凍結」NHK,2024/5/9より引用
What if a robot like "Pepper" was put in charge of the work at the JR Midori-no-Madoguchi counter?
Around the holidays from April to May, a large number of customers were lining up at the Midori-no-Madoguchi counter at the neighboring station. Midori no Madoguchi's business hours are from 9 a.m. to 6 p.m. There were about 10 people in line before 9 a.m., and about 30 people in the afternoon. How many hours did the 30th person wait to get his/her ticket?
I first learned from this news that JR East has been reducing the number of Midori-no-Madoguchi counters. Aiming to improve management efficiency, the company planned to reduce the number of Midori-no-Madoguchi stations by about 70%, to about 140 stations.
I witnessed how there were almost no people at Shinjuku Station when the infection of "that disease" spread. Given the uncertain future, JR's decision at the time may have been unavoidable. However, with the number of customers returning, reducing the number of Midori no Madoguchi would be a bad idea.
As a countermeasure to the labor shortage, would it be possible to replace humans with robots at Midori no Madoguchi?
Pepper, a robot that hasn't been seen recently, is said to be employed at nursing homes. I wonder if it would be possible to train Pepper to be in charge of Midori no Madoguchi. Rather than dabbling in the banking business, I would like JR to first maintain and, if possible, improve the standard of service in their core business.
The Midori-no-madoguchi counter at the station near where I used to live has already been discontinued. Fortunately, there is still a Midori no Madoguchi counter at the station closest to me.
When I was commuting, I transferred from JR to a private railway and then rode a JR train again. When I first purchased a commuter pass for that section, I had no choice but to have two commuter passes made. After that, my office moved and my terminal station changed, so I asked the person in charge at Midori no Madoguchi to refund my commuter pass and apply for a new one. Then, she said, "If you want to get on JR from JR via a private railway, you can now do it with just one commuter pass." I immediately had them consolidated into one commuter pass, and it became much easier to use.
Only humans can make suggestions like this. If a robot like Pepper were to work at the Midori Madoka counter, I think it would be a good idea for the center's operators to assist with complex cases.
Title photo is quoted from “JR East freezes the reduction policy of Midori-no-Madoguchi counter” NHK, May 9, 2024
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