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値上がりと買い控え

帰宅途中に、スーパーマーケットに立ち寄ったら、菓子パンとアイスクリームが10円から20円程度、値上がりしていた。

この記事によると、食用油は、昨年4月以降、6回も値上げしている。

時々行く飲食店の人に聞くと、値上げしたら、お客さんが離れそうで、悩んでいる、と言っていた。
日本経済新聞が調査した記事によると、値上がりした食品の半分の、販売額が減ったという。

5月に値上がりした37品目のうち54%にあたる20品目は来店客1000人あたりの販売金額が前年同月より減った。
例えば乾パスタは販売数量が8%減り、販売金額も2%減った。単価が上がったにもかかわらず販売金額まで減少することは、消費者の買い控え傾向を映したとみられる。マーガリンも数量が11%、金額が5%減った。ソーセージも数量・金額ともに減少した。

「食品の6割、値上がり うち半数で販売額減」日本経済新聞、2022年7月6日
同上

上の表で、マヨネーズは15%値上がりして、売り上げが8%増えたが、販売個数は6%減った。一方、ソーセージは2%値上がりして、売り上げが2%減り、販売個数も4%減った。

これを見ると、飲食店の人が悩むのもわかる。

総務省の「2020年基準消費者物価指数」によると、東京都区部2022年6月中旬速報値は以下のようになっている。

「2020年基準消費者物価指数」総務省、2022年7月1日

黒く太い線が今年の状況である。さらに今年の状況がはっきりするのが下の図である。

同上

図6の、「生鮮食品を除く食料指数の動き」の線の傾きは異常に見える。

物が値上がりした結果として、消費税収入はどうなったろうか。次回の記事ではそのことについて書こうと思う。

タイトル写真は、「食品の6割、値上がり うち半数で販売額減」日本経済新聞、2022年7月6日 より引用

Price increase and refraining from buying in Japan

When I stopped by the supermarket on my way home, the prices of sweet buns and ice cream had risen by about 10 to 20 yen.

According to this article, cooking oil has risen six times since April last year.

When I asked a person at a restaurant that I go to from time to time, she said that if the price was raised, the customers would be away and he was worried about what to do. According to an article surveyed by the Nihon Keizai Shimbun, sales of half of the food that has risen have decreased.

Of the 37 items that increased in May, 20 items, or 54%, had a decrease in sales per 1,000 customers from the same month of the previous year. For example, dry pasta sales volume decreased by 8% and sales amount decreased by 2%. The decrease to the sales amount despite the increase in the unit price seems to reflect the tendency of consumers to refrain from buying. Margarine also decreased by 11% in quantity and 5% in amount. The quantity and amount of sausages also decreased.

"60% of food, price increase, half of which sales decrease" Nihon Keizai Shimbun, July 6, 2022

Mayonnaise has increased by 15%, sales have increased by 8%, but unit sales have decreased by 6%. On the other hand, the price of sausages increased by 2%, sales decreased by 2%, and the number of sausages sold decreased by 4%.

Looking at this, it is natural that people at restaurants are worried.

According to the "2020 Consumer Price Index" of the Ministry of Internal Affairs and Communications, the preliminary figures for mid-June 2022 in Tokyo Ward are as follows.

The thick black line is the situation this year. The slope of the line of "Food index movement excluding fresh food" is an abnormal growth rate.

What happened to the consumption tax revenue as a result of the price increase? I will write about that in the next article.

The title photo is quoted from "60% of food, price increase, half of which sales decrease", Nihon Keizai Shimbun, July 6, 2022.

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