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2021年6月28日、千葉県八街市で子ども5人がトラックにはねられ死傷した事故について

「わたくしは十年間ほど外国にいて、数年前に帰国したが、そのときに受けたショックからまだ立ち直ることができないでいる。はじめて東京の街を歩いたときに、わたくしたちのすぐ近くを疾走する乗用車、トラックの風圧を受けながら、足がすくんでしまったことがある。東京の生活になれるにつれて、その 恐怖感は少しずつうすれていったが、いまでも道を歩いている とき、自動車が近くを追い越したりすると、そのときの恐怖感がよみがえってくる。子どもたちはじきになれてしまって、あまり苦にしなくなったようであるが、毎日学校から帰ってくる まで、交通事故にあわないかと心配することが現在までつづいている。
これはわたくしがとくに臆病だということよりは、日本にお ける自動車通行のあり方が、世界のどのような国に比べても、歩行者にとって危険なものとなっているからである。」

これは、宇沢 弘文さんという経済学者が、1974年に岩波新書で出した『自動車の社会的費用』の前書きの冒頭からの引用です。

交通事故の起きた八街市の道路は、タイトル写真で見ると、宇沢さんが描写した、1974年当時の道路と全く同じでしょう。ニュース記事によると、

「事故現場から朝陽小学校までは徒歩20分弱かかる」

そうです。タイトル写真および記事は「ニュースサイトしらべぇ」より引用
https://sirabee.com/2021/06/30/20162607249/2/

国土交通省のサイト https://www.mlit.go.jp/road/road/traffic/sesaku/pdf/2-2-1.pdf によると、交通事故による死亡数は、1970年の16,765人を頂点として、2019年には3,215人に減っています。

内閣府は、2008年の『交通安全白書』で、減少の理由をこのように分析しています。https://www8.cao.go.jp/koutu/taisaku/h21kou_haku/zenbun/genkyo/h1/h1b1s1_3.html

道路交通環境の整備、交通安全思想の普及徹底、安全運転の確保、車両の安全性の確保、道路交通秩序の維持、救助・救急体制等の整備等、交通安全基本計画に基づく諸対策を総合的に推進してきたことにより交通事故死者数は、減少してきている。このような減少要因のうち定量的に示すことができる主な要因としては、<1>シートベルト着用者率の向上、<2>飲酒運転等悪質・危険性の高い事故の減少、<3>高速走行の事故の減少、<4>法令違反の歩行者の減少、<5>車両の安全性向上が挙げられる。

でも「交通事故で死ぬ」ということ自体、起きてはいけないことです。

グラフ1

全国的に見ても、生活道路の人口あたりの死傷事故件数では小学生が多いです。死亡事故件数では75歳以上の人が多いです。事故のあった八街市の道路と同様の道路が、まだ相当多いのではないかと思います。

グラフ2

今回の事故は、酒を飲んだ運転手が引き起こしたので、道路状況がどうであれ、「犯罪」だったと思います。しかし、長い間、このような道路状況が放置されてきた理由は、何だったのでしょうか。

『自動車の社会的費用』は、かなり前、まだ電子書籍がない時代に古書店で買って読んだのですが、内容が難しくて、理解できませんでした。今回、電子書籍で買って、もう一度読んだのですが、やはりよくわかりません。この本では、いきなり「パレート分析」とかの専門用語が、その意味もあまり説明されないまま使われたりするので、経済学をある程度学んだ人向けの書物のように思います。しかし、その当時は、経済学であまり扱われていないこと(新古典派経済学でいう「外部不経済」)を問題提起することがまず必要だと、著者は考えたのでしょう。

現在では、その「外部不経済」は、自動車のみならず、地球温暖化の問題も含んでいると思います。私は経済学を大学で学んだわけでなく、一般向け書籍で、多少経済学について読んだことがある程度ですが、自分が学んで考えたことを、続いてここに書き残していきたいと思います。

なお、私としては、「外部不経済」という表現そのものが変だと思っています。資源はあたかも無限に使い放題という前提に立った概念ではないでしょうか。

かつて日本で「公害」が大問題だったとき、「工害」を「公害」と言い換えた人のずるがしこさに感心する、と喝破した人がいたことを思い出します。

On June 28, 2021, five children were struck and killed by a truck in Yachimatashi, Chiba Prefecture.

I was in a foreign country for about ten years and returned to Japan a few years ago, but I still haven't recovered from the shock I received. When I walked the streets of Tokyo for the first time, I lost my footing under the wind pressure of the cars and trucks speeding by us. As we became accustomed to life in Tokyo, that sense of fear gradually faded away, but even now, when we are walking down the street and a car passes us, that feeling of fear comes back to me. The children seem to have gotten used to it and don't mind it so much anymore, but I still worry about them getting into a traffic accident every day when they come home from school.
This is not because I am particularly timid, but because the way motor vehicles are used in Japan is more dangerous for pedestrians than in any other country in the world.

This is a quote from the beginning of the preface to "The Social Cost of the Automobile," published by an economist named Hirofumi Uzawa in 1974 in Iwanami Shinsho.

The road in Yachigai where the traffic accident occurred is probably exactly the same as the road in 1974 that Mr. Uzawa described, as seen in the title photo. According to the news article.

"It takes less than 20 minutes to walk from the accident site to Chaoyang Elementary School."

The title photo and article are taken from the news site Shirabe.
https://sirabee.com/2021/06/30/20162607249/2/

According to the Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism's website, https://www.mlit.go.jp/road/road/traffic/sesaku/pdf/2-2-1.pdf, the number of deaths due to traffic accidents peaked at 16,765 in 1970 and declined to 3,215 in 2019.

The Cabinet Office, in its 2008 White Paper on Road Safety, analyzed the reasons for the decline this way: https://www8.cao.go.jp/koutu/taisaku/h21kou_haku/zenbun/genkyo/h1/h1b1s1_3.html

The number of traffic fatalities has been decreasing as a result of the comprehensive promotion of various measures based on the Basic Plan for Traffic Safety, including the improvement of the road traffic environment, dissemination of traffic safety ideas, ensuring safe driving, ensuring vehicle safety, maintaining road traffic order, and improving rescue and emergency systems. The main factors that can be quantitatively shown to have contributed to this decrease include: <1>increased seat belt use; <2>decreased number of malicious and dangerous accidents such as drunk driving; <3>decreased number of accidents involving high-speed driving; <4>decreased number of pedestrians violating laws and regulations; and <5>improved vehicle safety.

But "dying in a traffic accident" itself should not happen.

Nationally, elementary school students are the most common group in terms of the number of fatalities and injuries per population on living roads. In terms of the number of fatal accidents, there are many people over the age of 75. I believe that there are still quite a few roads similar to the one in Yatsushiro where the accident occurred.

This accident was caused by a driver who had been drinking, so it was a "crime" no matter what the road conditions were. But what was the reason why such road conditions were left unattended for so long?

I bought a copy of "The Social Cost of the Automobile" at a used bookstore a long time ago, when there were no e-books available, but the contents were too difficult for me to understand. This time, I bought it as an e-book and read it again, but I still don't understand it. In this book, technical terms like "Pareto analysis" are suddenly used without much explanation of their meanings, so it seems to be a book for people who have studied economics to some extent. However, at that time, the author must have thought that it was necessary to raise the issue of what was not widely dealt with in economics ("external diseconomies" in neoclassical economics).

Nowadays, I think the "external diseconomies" include not only automobiles but also global warming. I did not study economics at university, and I have only read a little about economics in books for the general public, but I would like to continue to write here what I have learned and thought.


I think the expression "external diseconomies" itself is strange. I think it is a concept based on the assumption that resources can be used indefinitely.

I remember that when pollution was a big problem in Japan, there was a person who said that he admired the cunning of those who changed the word "industrial pollution" to "pollution".


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