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緊急事態宣言のPRについて思うこと

7月29日時点で、NHKニュースサイトは、以下のように報じています。

新型コロナウイルス対策で、政府は、東京都と沖縄県に出されている緊急事態宣言について埼玉、千葉、神奈川、大阪の4府県を追加する方針を固め、与党側に伝えました。
期間は来月2日から31日までとし、東京と沖縄の宣言の期限もこれにあわせて延長する方針です。

しかし、緊急事態宣言の効果があるようには思えません。
28日水曜日に、東京都内まで出勤しましたが、新宿駅の人の多さは、緊急事態宣言前とあまり変わりません。
帰りのKO線で、手提げ袋を4つくらい手に持った、高齢の女性を見ました。
たぶん、どこかの店で買い物をしたのでしょう。
1回目の緊急事態宣言の時とは大違いです。
あの時は、新宿駅近くのデパートは、客がいませんでした。

先ほど、テレビをつけたら、新型コロナウイルス感染症対策分科会の尾身会長が、「ワクチン接種で安心」篇 という題のコマーシャルに出演していました。
名前と顔は有名かもしれませんが、説得力はない、と思います。
これを見て安心できる人がいるとは思えません。

なぜPRが下手なのでしょうか。
新型コロナウイルス感染症対策分科会のメンバーに、PR関係者は入っていません。
どういうPRをすると、人が望ましい行動をとるかについて、専門家の力が必要だと思います。
さらに言うと、心理学者も入っていません。
なぜ入っていないのか、不思議です。
”GO TO”をやったり、オリンピックをやったりしたら、人の動きがどうなるかを推測できるのは、心理学者ではないでしょうか。
(あるいは、買い被りかもしれませんが)

もし、テレビコマーシャルを作るのでしたら、ジャパネットたかたの初代社長の髙田 明さんに出演してもらうのはいかがでしょうか。
この人の言うことなら、聞いて行動する人がある程度見込めるのではないでしょうか。

gigazineの記事によると、アメリカの財務省は、新たにワクチン接種を受けた国民に対し1人当たり100ドル(約1万円)を支給するよう州および地方自治体に要請する声明を出したそうです。

日本でそのようなことができるかどうかはわかりませんが、なにがしかの報酬がある方が、人は誘導しやすいでしょう。
ワクチンを2回受けたら、商品券をあげます、とかやりようはあると思います。もちろん、ワクチン自体があることが前提なのですが、在庫担当大臣のみっともなさが、今の政治の象徴なのでしょう。

タイトル写真は、内閣官房ホームページから引用

What I think about the PR for the emergency declaration
As of July 29, the NHK news site reported the following.

In response to the new coronavirus, the government has decided to add Saitama, Chiba, Kanagawa, and Osaka prefectures to the emergency declarations issued for Tokyo and Okinawa prefectures, and informed the ruling party of the decision.
The period of the emergency declaration will be from the 2nd to the 31st of next month, and the deadline for the declarations in Tokyo and Okinawa will be extended accordingly.

However, the emergency declaration does not seem to be effective.
On Wednesday the 28th, I went to work in Tokyo, and the number of people at Shinjuku station was not much different from before the emergency declaration.
On the KO line on my way home, I saw an elderly woman with four hand bags in her hands.
She was probably shopping at stores.
It was very different from the first time when the emergency was declared.
At that time, there were no customers in the department stores near Shinjuku Station.

When I turned on the TV a few hours ago, I saw that Mr. Omi, Chairman of the Subcommittee on Countermeasures against New Coronavirus Infections, appeared in a commercial titled "Vaccination for Peace of Mind".
His name and face may be famous, but I don't think he is very convincing.
I can't imagine how anyone could be reassured by watching this.

Why is the PR so poor?
There are no PR people among the members of the subcommittee on countermeasures against new coronavirus infections.
I think we need experts to help us understand what kind of PR will make people behave in the desired way.
Furthermore, psychologists are not included.
I wonder why they are not included.
I think psychologists are the ones who can guess what will happen to people's behavior if we have a "go to" or an Olympics.
(Or maybe I'm just overestimating.)

If they are going to make a TV commercial, why don't they ask Mr. Akira Takata, the first president of Japa Net Takata, to appear in it?
I think they can expect a certain amount of people to listen and act on what he says.

According to an article in gigazine, the U.S. Treasury Department has issued a statement requesting state and local governments to provide $100 (about 10,000 yen) per person to newly vaccinated citizens.

I don't know if such a thing is possible in Japan, but it would be easier to induce people if there is some kind of reward.
I think there are many ways to do this, such as offering gift certificates for those who receive the vaccine twice. Of course, the vaccine itself is a prerequisite, but the shamelessness of the minister in charge of inventory is probably a symbol of the current political situation.

The title photo is taken from the Cabinet Secretariat website.


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