見出し画像

一斉型授業が嫌いでした

私は、教師が一方的にしゃべって終わりという、一斉型授業が嫌いだし、ふりかえってみて、役に立ったことはないと思う(音楽や工作などは除く)。
大体は、本を読めばわかることだった。
「ここは(試験に出てくる)重要なところだ」と教師が言うことが、高校の授業での付加価値だった。また、癇癪持ちの教師がいて、今日の彼は特に機嫌が悪いという話がよそのクラスから伝わってきて、実際その通りだったこともあった。感情を制御できず、生徒に八つ当たりする教師はプロではない。

大学の場合だと、教師が書いた本を学生に買わせて教えることが多かった。
しかし、それらの本の多くは、授業で使うのでなければ、多分誰も買うようなものではなかった。

ここ数年は、『あの病気』のせいで、大学の授業も、かなりオンラインになったと思う。
ただ、その場合でも双方向のやりとりではなく、教育テレビの番組を見るような、一方的な授業が多いのだろう。
早稲田大学の商学部の「ビジネス法入門」という必修科目も、このシラバスによると、学生が自分の見たいときに動画を見るという、オンデマンド型の講義である。

この講義の動画を何本も同時に再生して、ちゃんと見たように偽装した学生が、約100人いたという。

そのやり方は単純で、「ノートパソコンでインターネットのブラウザーのタブを複数開いて、再生させたまま放置していた」そうだ。
担当教員が動画の再生履歴を確認し、気が付いたという。

日本ではこんな他愛のない話がニュースになるのか、と思ってしまった。たぶん、早稲田大学という名前の効果だろう。

「初回は動画をきちんと視聴したが、自分で教材を読んで勉強した方が効率がいいと考えた。自分も含めて同学年の学生たちは公然とやっていたが、今は僕たちが完全に悪かったと考えており、反省している」

「複数の授業動画を同時再生 学生100人、単位認めず 早大商学部」朝日新聞、2022年2月17日

この学生は正直である。
たぶん、最初の動画がつまらない内容だったのだろう。
この授業では『ビジネス法入門(第3版)』という、教科書を買わせているので、それを読めばわかると考えたのかもしれない。

「ビジネス法入門」のシラバスによれば、最後に「学力考査」(単位認定試験のことを指すのだろうが、どこの大学もこんな表現を使うのだろうか)があるが、この記事によると、同時視聴していた学生は、こう言っている。

テストについては「過去問とほぼ同じ問題。動画を実際に見なくても、過去問をしっかり対策していれば、単位は必ず取れる状況だった」

「履修主義が残ったまま? 早稲田大学の“落単騒動”にひろゆき氏「教員側の問題では」」ABEMA TIMES、2022年2月19日

もしこの通りであるなら、過去のテスト問題と模範回答の情報があれば、授業の動画を見る必要がない、と考える学生もいて不思議ではない。

先の記事の中で、早稲田大学の卒業生でもある放送大学教授の辰己丈夫氏は、次のように言っている。

「放送大学はもともと通信制の大学で、(中略)授業の動画の中に入っていることだけを聞くテストもあって、そうすると見ていないと答えられない。放送大学の試験問題は毎学期、全て違う。(その科目の担当教員が)問題を作っても、他の先生に査読をしてもらわないと、出題できないけっこう厳しい仕組みがある。普通の大学だと、ここまでやらない。査読に出さないでテストに出している」

履修主義が残ったまま? 早稲田大学の“落単騒動”にひろゆき氏「教員側の問題では」」ABEMA TIMES、2022年2月19日

「ビジネス法入門」の教師も、試験問題を毎回作る手間を惜しんだのだろうか?もしそうなら、ずるい学生と同じレベルである。

時間がないことを教師が言い訳にするなら、一人一人の視聴時間を確認するのに要した時間をそれに使えばいいだろう。この商学部の1年生は、この記事によると896人もいるのだから、もし手作業でやったら結構時間がかかったはずである。そんな作業のほうが問題作成より有益なのだろうか。

あるいは、学生に、問題を作らせればいいのではないだろうか。問題を提出しない学生には修了単位を与えないこととする。そして教師は提出された問題を組み合わせて、実際の試験問題を作ればいい。

また、動画を繰り返し見ることができるのなら、学生に2860円もする高い教科書を買わせる必要があるのだろうか。教科書の内容と動画の内容が重なるのであれば、学生は動画を見て必要なところのメモを取って覚えればいいだろう。もし教科書と動画の内容が重複しない場合は、教科書の内容をPDFにして学生に無償配布すべきだと思う。

タイトル写真は、早稲田大学 11号館5階記念教室(早稲田大学ITサービスナビから引用)。

今後しばらくは、大教室の座席が全部埋まることはないだろう。私の行った大学の階段教室は、座席が窮屈で、圧迫感があった。

もう二度と一斉授業を受けることがないのは嬉しい。硬い椅子に長時間座るのは、腰に悪い。数年前に、学校の教室で公的試験を受けたことがあるが、その時は座布団を持って行った。

I dislike a style of teaching en masse .

I don't like a style of teaching en masse where the teacher talks unilaterally and ends, and looking back, I don't think it was useful (except for music and crafts). Most of the time, I could understand it by reading a textbook. "This is an important part (of the exam)," said the teacher, which was an added value in high school classes. There was also a teacher with a tantrum, and the story that he was in a particularly bad mood today came from another class, and that was the case. Teachers who have no control over their emotions and are hostile to their students are not professionals.

In the case of universities, teachers often taught by having students buy books they had written. However, most of those books were probably not something that anyone would buy unless they were going to use them in class.

In the past few years, because of "that disease," I think university classes have become much more online. However, even in such cases, the classes are probably not interactive, but rather one-sided, like watching an educational TV program. According to this syllabus, the required course "Introduction to Business Law" in the School of Commerce at Waseda University is also an on-demand lecture, where students can watch videos whenever they want to.

There were about 100 students who played several videos of this lecture at the same time to make it look like they had watched it properly.

The way they did it was simple: "I opened several Internet browser tabs on my  laptop and left them playing". The teacher in charge of the case checked the playback history of the video and noticed it.

I wondered if such a trivial story would make the news in Japan. Perhaps it is the effect of the name Waseda University.

"I watched the videos properly the first time, but I thought it would be more efficient to read and study the material on my own. Students in my grade, including myself, were doing it openly, but now I think we were completely wrong and I regret it."

100 students denied credit at Waseda University's School of Commerce for playing multiple class videos simultaneously," Asahi Shimbun, February 17, 2022.

This student is honest. Perhaps the first video was boring. Maybe he thought he could understand it by reading the textbook, "Introduction to Business Law (3rd Edition)," which he was required to buy for this class.

According to the syllabus of "Introduction to Business Law," there is an "academic review" at the end (which may refer to a credit approval exam, but I wonder if every university uses this expression), but according to this article, a student who was watching simultaneously said this.

As for the test, he said, "The questions are almost the same as the past questions. Even if I didn't actually watch the videos, I could always get credit if I prepared well for the past exams.

Is the course completion system still in place? Waseda University's 'dropout' scandal: Hiroyuki: "It's a problem on the faculty side," ABEMA TIMES, 2022 February 19, 2022

If this is true, some students would have thought that with the information of past test questions and model answers, they would not need to watch the class video.

In the previous article, Dr. Takeo Tatsumi, a professor at the Open University of Japan and a graduate of Waseda University, said the following.

"The University of the Air was originally a correspondence university, and there were tests where you were asked only what was in the video of the class, so you had to watch it to answer. At the Open University of Japan, all the exam questions are different every semester. There is a very strict system where even if the questions are prepared by the teacher in charge of the subject, they have to be reviewed by another teacher before they can be submitted. Other universities do not go this far. They don't submit the questions for peer review, they submit them for testing."

ibid

Did the teacher of "Introduction to Business Law" also spare no effort in making up the questions for each exam? If so, they are on the same level as the cheating students.

If teachers use lack of time as an excuse, they could use the time it took to check each person's viewing time for that. Since there are 896 first-year students in this commerce department according to this article, it would have taken quite a bit of time if it was done manually. Would such a task be more beneficial than creating a problem?

Or, why not have students create their own problems? Students who do not submit problems would not receive credit for completing the course. The teacher could then combine the submitted questions to make the actual exam questions.

Also, if the videos can be watched repeatedly, is there any need to make students buy expensive textbooks that cost 2,860 yen? If the content of the textbook overlaps with the content of the video, then students can just watch the video and take notes on the necessary parts to remember. If the content of the textbook and the video do not overlap, I think the textbook content should be distributed free of charge in PDF.

The title photo is of the commemorative classroom on the 5th floor of Building 11, Waseda University (taken from Waseda University IT Service Navi).

It is unlikely that all the seats in the large classrooms will be filled for some time to come. The stairwell classrooms at the university I went to had cramped seating and a feeling of oppression.

I am glad that I will never have to listen quietly in a large group again. Sitting on a hard chair for a long time is bad for my back. A few years ago, I took an official exam in a school classroom, and I brought a cushion with me.

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?