#054 韓国語版FORBESへのインタビューの回答

韓国版FORBESのインタビュー記事をNOTEで共有します。日本語版に続き英語版が続きます。

質問1:
あなたはすでに有名人ですけれども、韓国FORBESへの登場はお久しぶりですので自己紹介と挨拶をしていただけますか。

回答:
こんにちは山口周と申します。わたしは大学で哲学と美術史を学んだのちに、広告代理店・米国のコンサルティング会社で長らく経営戦略策定・人材育成・組織開発の仕事に携わりました。現在は独立研究者、著作家・経営コンサルティング等に従事しています。

質問2:
あなたは多くの仕事に関する本を執筆されていますが、現代の人々が仕事の意味や価値により関心を持つようになった理由についてどう思われますか。

回答:
多くの人が仕事の意味や価値に関心を持つようになったということは、多くの人がそれを失ってしまったと実感しているからでしょう。古代以来、長らく人々が求めていた「安全・快適・便利」といった価値がすでに実現されてしまった今、ビジネスはその社会的意義、存在価値を失いつつあるのだと思います。

質問3:
社会において仕事(労働、職業)の視点が長い時間をかけて変化してきたという意見に賛成ですか。変化の歴史を指摘していただけると良いと思います。また、仕事の概念に対する認識のレベルは改善されたのか後退したのか、どう思われますか。

回答:
変化してきたという意見に賛成です。先述した通り、20世紀以前の社会においては、仕事の多くは、人々の生活を、より安全、より快適、より便利にすることを目的にしていました。しかし、それが達成されてしまった現在、仕事は次の目標にシフトされるべき時期に来ていると思います。安全・快適・便利という価値が「文明的価値」なのだとすれば、仕事の次の目標は、社会を「生きるに値するもの」「人生を充足させるもの」に変えること、つまり「文化的価値」を生み出すことになるのだと思います。

質問4:
仕事と生活のバランスについての文化について、あなたの意見を聞きたいです。

回答:
仕事と生活がトレードオフの関係として捉えている時点で、根本的な解決は難しいと思います。社会が真に次のステージに進むためには、仕事と生活という区分がなくなり、仕事・遊び・生活が渾然一体となったものにならなければなりません。アーティストにとって、作品を生み出すことは仕事であり、遊びであり、人生そのものです。かつて現代美術家のヨーゼフ・ボイスは、私たち一般人の仕事は、単なるビジネスなのではなく、社会という作品の制作に関わる芸術行為だと指摘し、その行為を「社会彫刻」と名づけました。私たちは「仕事」をしているのではなく、社会という作品の制作に嬉々として携わっている。そのような意識を持つようになったとき、ワークライフバランスという枠組みは溶解してしまうでしょう。

質問5:COVID-19パンデミック、経済の不安定化、人工知能技術の台頭により、多くの人々が自分の仕事、組織、生活について考え直しています。もしかしたら、社会的な仕事への見方は移行期または混乱期に入ったのかもしれません。この点について、あなたの意見を知りたいです。

回答:
移行期に入っていると思います。パンデミックは、エッセンシャル・ワークに関する議論を通じて、私たちの社会にとって真に必要な仕事とはなんだろうか?ということを考えることを求めました。そして経済の不安定化は、資本主義システムが私たちに何をもたらし、何を奪っているのかを考えることを求めました。そして今、人工知能技術の台頭は「真に人間がやるべき仕事、人間にしかやれない仕事とはなんだろうか」という問いを突きつけています。これらの問いは、私たちのこれからの仕事が、このままの仕事のままであるはずがない、という結論に私たちを導くことになると思います。
 心理学者のウィリアム・ブリッジズは、物事が移行する際には、ただ単に新しいものに移り変わるわけではなく、そのプロセスにおいて、「終焉」と「混乱」が伴うと指摘しています。私たちはまさにその「終焉と混乱」のプロセスの最中にあると思います。

質問6:
人間にとっての仕事の本質は何だと思われますか。

回答:
哲学者のハンナ・アーレントは、仕事・労働・活動を三つに分けて考えています。アーレントは、私たちが日常を送るためのさまざまな消費に関わる仕事を労働、社会をより便利で安全で快適なものに変えていくことを仕事、そして人間の尊厳が十全に満たされるような社会を作るための政治参加を活動としています。アーレントの問題意識は、人々があまりにも労働や仕事に携わっており、活動への参加が不足している、ということでした。この定義をそのままに受け止めれば、私たちは政治活動をもっとすべきだということになりますが、わたしは、アーレントのこの指摘をもっと柔軟に受け止めていいと思っています。
例えば、米国から出てきた新興企業の「テスラ」は2003年の創業当初より「化石燃料にあまりに依存する文明のあり方を変えたい」といっています。あるいは2013年に創業されたオランダのスマートフォンのスタートアップ「フェアフォン」は、従来のスマートフォンは買い替え頻度があまりにも短いために環境・資源への負荷があまりにも大きいことから、それらとは異なる「長く使えるスマートフォン」を提案しています。これらの事業は、外形的にはあくまでビジネスではありますが、その内実は一種の社会運動とも言えるもの、つまりアーレントの言っている「活動」に該当するものだと言えます。そして、間違いなく言えることは、人工知能の台頭やテクノロジーの進化により、アーレントのいう「労働」と「仕事」の価値は減り、人間の担う役割は「活動」になっていくだろうということです。
あるいはニーチェの「ツアラトゥストラ」における変容も「仕事の本質」の変化を象徴的に示していると思います。ニーチェは、私たちの精神が「ラクダ」から「獅子」へといたり、最後に「幼児」へと至って完成すると指摘しました。ラクダとは「辛い労務をこなす」ことを意味します。未だに多くの人々はこの段階の仕事をやっていると思います。そして次に「ラクダ」は「獅子」へと変容します。ニーチェによれば「獅子」は「我は欲す」と雄叫びます。自分の欲望の通りに世界を変容させるというのが「獅子」の仕事です。そして最後に「獅子」は「幼児」へと変容します。幼児はすでに「我は欲す」とは叫びません。幼児は「それは然り」という。あるがままに上入れ、世界と人間の調和を実現するのです。私たちの多くは、未だに「ラクダ」の段階にとどまっていると思います。

質問7:
キャピタリズムの弊害を補うために、△企業における人文科学のカリキュラムの準備、△企業市民概念の出現、および△幸福経営理論のヨーロッパにおける台頭は有効でしょうか。

回答:
有効だと思います。米国にはアスペン研究所があり、ヨーロッパには長らく大学におけるリベラルアーツ教育の伝統があります。韓国・中国・日本は経済をキャッチアップする過程でリベラルアーツの優先度を下げてきたという歴史的経緯があります。いま、資本主義の暴走がもたらす弊害をうまく抑制し、資本主義の良い部分と社会民主主義の良い部分をうまくバランスさせるために、企業経営に携わる人々にこそリベラルアーツの素養が必要だと思います。

質問8:
人生全体を通じてキャリアの旅を別に考えるべきだという主張に賛成ですか。

回答:
質問の意図が「キャリアと人生を分けて考えるべきだ」ということであれば賛成しません。仕事はその人の人生のクオリティを大きく左右するファクターの一つです。一方で、質問の意図が「会社と人生を分けて考えるべきだ」ということであれば賛成です。会社は人生の一時期に参加する任意団体の一つに過ぎませんし、これからは複数の組織に関わるという働き方も一般化するでしょう。「会社の中にわたしの人生の全てがある」という時代はすでに終わりつつあり、「わたしの人生の中の一部に会社がある」という時代になるでしょう。

質問9:
現代の人々が職場における幸福、組織の生産性向上、社会の発展を結びつけるために、どのような努力が必要だと思われますか。

回答:
まず大前提として、現在の延長線上、20世紀後半の仕事のやり方の延長線上に私たちの未来はないということを理解することが必要です。現在の延長線上に未来を描くのではなく、逆に未来を描いてから現在へと遡る、いわばフォアキャスティングならぬ、バックキャスティングの考え方です。
バックキャスティングをするためには、数年後の未来ではなく、例えば百年後にはどのような社会になっているのが理想か?ということを考えることが必要です。私たちの仕事はすべてパブリックサービスであると考えられます。それらの仕事は「100年後の理想の社会」と「現在の社会」を差し引きした時、残る部分を解消することに向けられるべきです。私たちの仕事の全てがそのような領域に差し向けられる時、そこに携わる人は仕事を通じて自己実現を図ることができるでしょうし、そうした仕事の多くは投入される労働量に対して適正な量のリターンをもたらしてくれるはずです。
 
質問10:
著作には含められなかったストーリーやアドバイスがある場合、教えていただけますか。マネージャーと従業員の両方にアドバイスしたいことは何ですか。

回答:
米国の哲学者、ケイト・ソパーは昨今、米国や欧州で増えつつある環境意識の高い市民層の購買活動について「社会や環境への配慮が自己利益を抑制しているのではなく、社会や環境への配慮が自己利益に内部化されている」と言っています。これまで相反する関係だった経済と社会、あるいは経済と環境が、その利益を同一にする層が社会に増えてくれば、これまでの仕事のやり方も20世紀に形成された経営学の考え方もガラガラと音を立てて崩れることになるでしょう。そのような時代にあって頼れるべきなのは、自分の外側にある理論などではなく、自分の内側にある「真に正しいことは何か?」を考える力だと思います。このような時代だからこそ、私たちは「競争に勝とうとする」のではなく、「真に価値のあることは何か?」を考え、それを仕事にしていくことが求められると思います。


Q:
Although you are already a celebrity, please introduce yourself and say hello to your Korean readers after a long time.

A:
"Hello, I'm Yamaguchi Shu. After studying philosophy and art history at university, I worked for an advertising agency and a consulting firm in the United States, mainly in the areas of strategic planning, leadership & organization development. Currently I am a independent researcher, management philosopher and book author."

Q:
You've written a number of work-related books. I wonder what you think is the reason why modern people have become more interested in the meaning and value of work.

A:
The growing interest in the meaning and value of work can be attributed to the fact that many people have realized they have lost that meaning. Throughout history, people have sought values such as safety, comfort, and convenience, which have now largely been achieved. As a result, business is losing its social significance and existential value.

Q:
Do you agree that the point of view of work(or labor, job) has changed in our society for a long time? I think it would be good if you could point out the history of change. Also I wonder if you think the level of awareness of the concept of work has improved or regressed.

A:
I agree with the opinion that there have been changes over time. As mentioned earlier, in societies before the 20th century, many jobs were aimed at making people's lives safer, more comfortable, and more convenient. However, now that these values have been largely achieved, I believe it is time for work to shift towards the next goal. If safety, comfort, and convenience represent "civilizational values," then the next goal of work should be to transform society into something "worth living for" and "fulfilling life," in other words, to generate "cultural values."

Q:
I would like to hear your opinions on work-life balance culture.

A:
When work and life are seen as a trade-off, finding a solution becomes difficult. For society to truly progress to the next stage, the division between work and life needs to disappear, and work, play, and life should become intertwined. For an artist, creating artwork is work, play, and life itself. The German contemporary artist Joseph Beuys once pointed out that the work of ordinary people is not just business but an artistic act that contributes to the creation of a social artwork, which he called "social sculpture." When we are engaged in work, we are not just doing a job; we are joyfully participating in the creation of the social artwork. With such awareness, the framework of work-life balance dissolves.

Q:
Due to the COVID-19 pandemic, the increased economic volatility, and the rise of artificial intelligence technology, more people are reflecting on their work, organization, and life. Maybe the social perspective on work has entered a period of transition or chaos. I'd like to know your opinion on this.

A:
I believe we are entering a transitional phase. The pandemic has prompted us to think about what truly essential work means for our society through discussions about essential work. Economic instability has made us consider what capitalism brings and takes away. And now, the emergence of artificial intelligence technology poses the question of what work truly belongs to humans and what only humans can do. These questions will lead us to the conclusion that our future work cannot remain the same.
Psychologist William Bridges points out that when things transition, it is not just a simple change to something new, but the process involves "endings" and "chaos", and I think now we are in the middle of this “endng and chaos” process.

Q:
What do you think is the essence of work for humans?

A:
Philosopher Hannah Arendt categorizes work, labor, and action as three different aspects of human life. According to her, labor refers to the various consumptive activities necessary for our daily lives, work involves transforming the world to make it more convenient, safe, and comfortable, and action pertains to political participation aimed at creating a society where human dignity is fully realized. Her concern was that people are overly engaged in labor and work, while lacking participation in action.
If we accept this definition as it is, it would imply that we should engage more in political activities. However, I believe we can interpret Arendt's observation in a more flexible manner.
For example, Tesla, a new emerging company from the United States, has stated since its founding in 2003 that they aim to change the way civilization relies too heavily on fossil fuels. Similarly, Fairphone, a Dutch smartphone startup founded in 2013, proposes "long-lasting smartphones" as an alternative to conventional smartphones with high environmental and resource burdens caused by frequent replacement. Although these businesses are outwardly seen as purely commercial ventures, their essence can be considered a form of social movement, aligning with what Arendt refers to as "action."
Undoubtedly, with the rise of artificial intelligence and technological advancements, the value of "labor" and "work" as described by Arendt is diminishing, and human roles are transitioning towards "action."

Q:
Do you think that △the preparation of humanities courses in companies, △the
emergence of corporate citizenship theory and △the rise of happiness management theory in Europe can compensate for the ills of capitalism?

A:
I think it is effective. The United States has the Aspen Institute, and Europe has a long tradition of liberal arts education in universities. South Korea, China, and Japan have a historical background of lowering the priority of liberal arts education in the process of catching up economically. Now, in order to effectively restrain the drawbacks caused by the runaway nature of capitalism and strike a balance between the positive aspects of capitalism and social democracy, I believe that people involved in business management need to possess a foundation in liberal arts.

Q:
Do you agree with the argument that career journeys should be thought separately throughout a whole life?

A:
If the intention of the question is to suggest that "career and life should be considered separately," I do not agree. Work is one of the factors that significantly affects the quality of a person's whole life. However, if the intention of the question is to propose that "company and life should be considered separately," then I agree. A company is merely one voluntary organization that a person participates in during a certain period of their life, and it is becoming more common to engage with multiple organizations in the future. The era of "my entire life is within the company" is already fading, and we are entering an era where "the company is a part of my life."

Q:
What efforts do you think modern people need to make to combine happiness in the workplace, improvement of organizational productivity, and social development?

A:
First and foremost, it is necessary to understand that there is no success within the current status quo. What is needed is a mindset of "looking at the present from the future" rather than "extending the present." In other words, it is important to start the discussion by asking, "What kind of society would be ideal in 100 years?" All of our work can be considered as public service. Those jobs should be directed towards resolving the remaining gaps between the "ideal society in 100 years" and the current society. When all of our work is directed towards such a realm, individuals involved in those jobs will be able to achieve self-fulfillment through their work, and many of these jobs should yield a fair return relative to the amount of labor invested.

Q:
Please tell me if you have any stories or advice that you couldn't include in your
book. What do you want to advise both managers and employees?

A:
American philosopher Kate Soper has recently stated that regarding the environmentally conscious consumer behavior observed in the United States and Europe, "consideration for society and the environment is not suppressing self-interest, but rather self-interest has internalized consideration for society and the environment." If the groups that align their interests between the economy and society or the economy and the environment continue to grow in society, both the traditional ways of working and the management theories formed in the 20th century will crumble and collapse. In such an era, what we should rely on is not external theories but the ability to contemplate "what is truly right" within ourselves. It is precisely because of such times that we are required to think not about "winning in competition" but about "what truly holds value" and transform it into our work.


 

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