見出し画像

Mascarade (Basic Rule)

10人以上で遊べるボードゲームがなかなかない! 推理系のものが多くなるんですよね~。それ以外のジャンルで何かないか、となんとか探し出したものです。

ルールを読んだだけ、プレイ動画を見ただけでは、友人に楽しんでもらえるか不安でしたが、熟練(?)ゲーマーさんがうまく掻きまわしてくれて、とても楽しめました。ゲームに慣れてきたら、「交換するふりして交換しない」プレイを入れ込んでいくと、混乱度が増して良い感じです!
お酒を飲みながらやるとカオス度が増えてとてもとても良い感じでした!

(Setting)


Each player starts with 6 gold coins. Throughout the game, the fortune of each player must remain clearly VISIBLE.
各プレイヤーは6コインずつ持ちます。ゲームの間、コインは見えるようにしなければなりません。

Each player receives one card, FACE UP, in front of them, and the remaining cards are placed, FACE UP, in the middle of the table. After all players have taken a good look at the cards, they are all turned over so that they are face down.
各プレイヤーは1枚ずつカードを受け取り、全員に見えるようにします。余った札も見えるようにします。全員がカードを覚えたら全てのカードを伏せます。

(A Game Turn)


Players must perform only one action from the following three:
  - Swap your and someone's cards or not (under the table) WITHOUT LOOKING AT THEM
  - Secretly look at your card
  - Announce your character
基本的に1ターンでプレイヤーができることは次の3つのうち1つだけです。
- あなたのカードと誰かのカードを見えないところで交換する(しなくてもよい)。ただし、カードを確認してはいけません。
- こっそりと自分のカードを確認します。
- 自分のキャラクターを宣言します。

However, in two cases players must SWAP YOUR CARD OR NOT
1. The first four players must do it
2. If you have revealed your card during the turn of the player immediately before you, you must do it.
しかしながら、次の2つの場合は必ずカードを隠して交換(もしくはそのふり)をしなければなりません。
1.最初の4人
2.前の人の影響で、カードをオープンにした場合

(Announce "their" characters)


When a player announces a character, the other players, starting from the one on their left and going clockwise, have the option if calling the active player's announcement by clamming to be the same character as well.
If no one else claim to be the same character, the player applies the power of the character named WITHOUT REVEALING THEIR CARD.
IF ONE OR MORE OTHER PLAYERS ALSO CLAIM TO BE THAT CHARACTER, ALL CONCERNED PLAYERS REVEAL THEIR CARDS. Only genuine one immediately uses the power, and the others PAY ONE GOLD COIN to the court as fine.
誰かが自分のキャラクターを表明した場合、時計回りに、同じキャラクターだと主張する人がいないかどうか確認します。
もし、誰もいない場合は、最初に表明した人はカードをオープンにせずにキャラクターの能力を使用します。
もし、他に同じキャラクターを主張する人がいた場合は、その人たちで カードをオープンします。真実の持ち主のみがキャラクターの能力を使用します。嘘つきのプレイヤーは罰金1コインを裁判所に支払います。

(Ending)


When someone has 13 GOLD COINS or NO COIN, the game end, and the richest is winner.
誰かが13コイン獲得した時、もしくはすべてのコインを失った時にゲームが終了します。その時点で最もコインを持っている人が勝者です。



このページに移動してくるためのQRコードです。
(印刷してボードゲームの箱の中にいれておくと便利かも?)

MASCARADE (BASIC RULE)


※使ったカードスリーブは、CAC-SL108 ラージユーロサイズ・ハード

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?