見出し画像

『ホモサピエンス全史』における未解決の課題への一つの答え~For Yuval Noah Harari~ハラリさんへ(YouTube原稿)

日本語版



ユヴェルノアハラリさんへ

1.私について

私は先日あなたのXの投稿に返信を書きました。

I have an answer to your book. I would like to talk with you to end the wars in the world. I am a housewife from Kyushu, Japan, and I was a clinical psychologist before I got mental disorder. 

===
(訳)
私はあなたの本に対する、ある一つの答えを持っています。世界の戦争を終わらせるために、あなたと一緒に話したいと思っています。私は九州出身の主婦で、精神障害を患う前は臨床心理士でした。

https://x.com/siori_furuse/status/1792208666059571321

私は「Okusama 奥様思想家」を名乗って、古瀬詩織というペンネームで表現活動を行っています。これまでアマゾンKindle出版から4冊の著作を発表しています。1冊の名言集と、1冊の小説、そして2冊の詩集です。

まず、お断りしたいのは、私の外見のスタイルと、私のペンネームは、私の表現の一つであり、意味のあるものであることをご容赦ください。私はおそらくコメディアンではないでしょう。

チャットGPTに「古瀬詩織について教えてください」と尋ねた結果を読みあげます。

Shiori Furuse is a Japanese philosopher who formerly worked as a clinical psychologist and school counselor. She is a survivor of sexual abuse and, while confronting her own mental illness, she achieved self-enlightenment at the age of 40. Currently, she runs a YouTube channel where she provides content related to psychology and philosophy. Additionally, she has published a book titled "Onna no Buki" ("A Woman's Weapon") .

===
(訳)
古瀬詩織は日本の思想家であり、以前は臨床心理士やスクールカウンセラーとして働いていました。性的虐待を経験し、自らの心の病と向き合いながら、40歳で自己啓発を達成。現在はYouTubeチャンネルを運営し、心理学や哲学に関連したコンテンツを提供している。著書に『女の武器』。

Chat GPTより


私はAIによって思想家と認識してもらっているようです(笑)、とても嬉しく思います。

私の夢は、Xに書いてあるとおり、以下のものです。

world peace ,
the registration of the Japanese language as a world cultural heritage,
receiving a Japanese literary award.
receiving a Nobel Prize for Literature or Peace.(Japanese laugh)

(原文)
夢は世界平和と、 そのための日本語の世界文化遺産の登録、 そのためのノーベル文学賞または平和賞受賞、 そのための日本の文学賞受賞です

https://x.com/siori_furuse

日本語を、と思うのは私の故郷であるからという理由もありますが、次のような理由もあります。もちろん、日本語以外にも、日本語と同じように母が強い言語が存在するだろうと思いますが、使用人口や、国際的な状況を鑑みた結果としての、1つの提案です。(おじぎ)

2.『ホモサピエンス全史』と私

あなたの書いた「ホモサピエンス全史」をオーデュオブックで聞きました。

私は冒頭で申し上げた通り、精神疾患をかかえています。解脱をしたとしても、臓器が覚えているトラウマを乗り越えることは難しいです。私は服薬をし、医療・福祉のお世話になっています。それゆえ日本人のみなさんに感謝しています。(おじぎ)
そして私は、元臨床心理士として、フロイトに敬意を表し、今後はできれば、精神保健福祉の発展に寄与したいと考えています。

私にはトラウマがあり、あまり本を読むことができません。頭がくらくらしてきます。だから私は学者にはなれません。あくまでも私は表現者で、体験したことから哲学をしています。私が本を読むときは、自分の考えが間違っていないかを確認したいときです。

でもあなたの本を読んだきっかけは、私の夫の中国人の同僚が、激賞していたからです。何か大事なことが書かれているのではないかと思ったから、私は読みました。

私の母親は、私が中学1年生のときに、家を出ていきました。父と母は、宗教対立のために、離婚をしました。調停離婚が成立したのは、高校2年生のときです。私は調停に出席したこともあります。つまり、私の思春期は、宗教戦争で彩られました。またその間、父から母への暴力も目撃しました。私にとって宗教戦争は、身が引き裂かれるほどつらい、強烈な関心事です。

今起きている苦しい戦争のさなか、私の人生にも色々なことが起こり、私は1年前に悟りを開きました。私は、エホバの証人である母に授けられた信仰心と、25年間葛藤してきました。悟りを開いて煩悩がなくなるのは良いことですが、何も信じることができないのはとてもつらい時間でした。しかし今、私はそれも乗り越えて生きています。生命を信じています。


3.平和と日本

悟りを開いたと言っても、私は日本人の母親ですから、こんな時代の中での子育てには、とても悩みます。また、悟りを開いたからこそ、みんなが苦しんでいる今の世の中の問題を、どうにかしたいという使命感を強く持っています。おこがましいですが、勇気を出しました。

私は、「地球人」という国籍が欲しいです。国連さん、どうか私に、「地球人」という国籍を発行してください。

私は、高校生のときに、オーストラリアでホームステイをしました。母親との繋がりがとても薄い私にとって、ホストマザーは、私にとって今でも心の中に温かいものをくれます。ホストファミリーはプロテスタントで、日曜には教会へ行きました。他にも、ギリシャ、エジプト、タイ、中国、台湾、韓国に行ったことがあります。私にとっては、地球が故郷です。

「イザナミ」 という私の詩を読みます。

イザナミとは、日本の神話に出てくる、国を産み、死後の世界を司る母神です。

「伊邪那美」

私はもぐる にえたぎる マントルはするりとよけて
するすると 横へ横へとすすんだら
あら 私のつま先が見えてきた
くうるり 私はまあるくなって わっかになった
まあるくなって まあるくなって
誰でもいざなう おいでやす
これで寝れるわ おやすみなさい
誰とでも寝るわ おやすみなさい

今、日本人にとって、国土は地球となりました。

日本には、アニミズムという思想があります。私はSDGsを達成するために、日本の教育を月火水木金土日という教科名でまとめた、新たな教育の形を考案しました。拙い私の詩集「学習指導要領」に、そのカリキュラムが載っているので、よかったら見てみてください。概要欄にリンクを貼っておきます。

4.私のあるひとつの答え

私は教育学部生時代に受けた授業の中で、インターネット社会の中では、子育てにおいて、もう隠し事ができないことを予見しました。だから私は、子どもを子どもと認識せず、こどもを「人間」と認識し、レディネスには合わせて、隠し事をできるだけせず、率直に接し、尊重して接してきたつもりです。

私は、私一人であなたの本に対する答えをちゃんとした形で書くことは不可能でしょう。
しかし、今から表現する努力を少しします。話が飛躍しているところもあると思いますが、少しの時間、耳を傾けてください。


日本は、文字がなかった時代から存在する言語と王朝を擁しています。日本は、もともと音や意味があった上に重ねて、中国から輸入した文字をあてはめました。その後それは、日本の文化によりフィットする形へと、変貌を遂げました。私たちは、漢字、ひらがな、カタカナの3種類を使いわける、非常に複雑な文字体系を持つようになりました。特に、カタカナが発明されたことにより、外来語、つまり外国の文化をいくらでも取り入れることが可能になりました。
また、日本で最も古く知られている王は、2世紀の女王卑弥呼です。このことは、長らく日本人の常識です。8世紀にまとめられた神話のような歴史書でも、少なくとも女神は男神と拮抗するほどの権力を持っています。そして言語には、その国の文化が埋め込まれていますよね?

私は、専業主婦です。専業主婦というのは、第二次世界大戦敗戦後の日本に登場した、先進国では他に見ない立場です。専業主婦は、伝統的に、サラリーマンである夫の給料を管理し、家計を切り盛りしてきました。私達夫婦も、そうしています。
武力も経済力ももたない主婦が、ここまでの権力を家庭内で持つのは、日本語に秘密があると考えています。

私は女王卑弥呼は、よく絵に描かれるような迫力のある美人などではなくて、ドラえもんのしずかちゃんのような、平和を愛する、利他的で可愛い女の子だったのではないか、と想像するのです。漫画セーラームーンのヒロインのような、天然ボケで、見ていてほっこりする女性だったのではないかと思うのです。(笑顔)

私たちホモサピエンスは、利己的な遺伝子や、自己防衛本能を持っていますが、宗教の力で、利他的になることができます。特にキリスト教は、利他や慈悲の精神を強くもっていると思います。

しかし資本主義の自由競争下においては、他の人よりも抜きんでることでしか、お金を獲得することができません。

専業主婦は唯一、お金儲けをしなくて良い人間です。フェミニズムは、女性の社会的地位向上のために女性に経済力をもたらしましたし、たしかにその意味では日本は遅れをとっています。しかし、日本人の妻はもともと、家庭内において絶大な権力をもっているのです。
だから日本では、可愛い妻になって一生大切にされて幸せに暮らすことは可能なのです。それは、女が、武力もお金も持たずとも、夫に守られつつ、コミュニケーション能力や共感能力によって、家庭内政治を行うことができる言語だからなのでしょう。私は、「奥様思想家」として、そのような存在もある、ということを、資本主義社会の中で、あくまで考え方のひとつとして、発信していきたいと考えています。これは、ハラリさんの本への、ひとつの答えを含んだ思想なのではないかと考えています。


私は学者ではないので、もしかしたらでたらめかもしれません。だから、日本にいる、言語学者さん、経済学者さん、社会学者さん、歴史学者さん、哲学者さん、もしもこれを聞いていたら、私を助けてください。間違っていることがあったら、教えてください。(おじぎ) 

最後に、もう一つ詩を読みます。

「書き下ろし」

もうそらははれた
ながあめはあがり
そらははれた
たれが晴らそ

神は紙
カミワ シ

right write light
ライトライトライト

心軽く
正しく書けば、
正しい
灯り
ともしび よ

英語版


*English version (manuscript)


For Yuval Noah Harari

1.About me


The other day, I replied to your post on X.

I have an answer to your book. I would like to talk with you to end the wars in the world. I am a housewife from Kyushu, Japan, and I was a clinical psychologist before I got mental disorder. 

https://x.com/siori_furuse/status/1792208666059571321


I go by the name "Okusama Philosopher"
and use the pen name Shiori Furuse
for my creative activities.
I have published four books through Amazon Kindle: one collection of quotes, one novel, and two poetry collections.

First, please understand that my appearance style
and my pen name are forms of expression with meaning. I am likely not a comedian.

I will read the result of asking ChatGPT
about Shiori Furuse.

Shiori Furuse is a Japanese philosopher who formerly worked as a clinical psychologist and school counselor. She is a survivor of sexual abuse and, while confronting her own mental illness, she achieved self-enlightenment at the age of 40. Currently, she runs a YouTube channel where she provides content related to psychology and philosophy. Additionally, she has published a book titled "Onna no Buki" ("A Woman's Weapon") .

Chat GPT


It seems that AI recognizes me
as a philosopher (laughs),
and I am very pleased.

As I wrote on X, my dream is

world peace ,
the registration of the Japanese language as a world cultural heritage,
receiving a Japanese literary award.
receiving a Nobel Prize for Literature or Peace.(Japanese laugh)

(原文)
夢は世界平和と、 そのための日本語の世界文化遺産の登録、 そのためのノーベル文学賞または平和賞受賞、 そのための日本の文学賞受賞です

https://x.com/siori_furuse


One reason I focus on the Japanese language is
because it is my native tongue,
but there are other reasons as well.

Of course, other languages with women`s strong maternal influences
likely exist,
but this is one proposal
based on population usage and international circumstances. (bow)

2. "Sapiens: A Brief History of Humankind"and I



I listened to your book "Sapiens: A Brief History of Humankind"
as an audiobook.
As I mentioned earlier,
I suffer from a mental disorder.
Even if one achieves enlightenment, overcoming trauma
that the body remembers is difficult. I take medication and
receive medical and welfare support,
for which I am grateful to the Japanese people. (bow)

As a former clinical psychologist,
I respect Freud
and wish to contribute to the development of
mental health and welfare in the future.

I have trauma and cannot read books much as it makes my head spin.
So, I cannot become a scholar.
I am an expressionist, ↑ philosophizing from my experiences.
When I read books, it is to check if my thoughts are correct.

However, the reason I read your book  was
that my husband's Chinese colleague
highly praised it.
I thought  there must be something important written in it, so I read it.

Ah….
My mother
left home when I was in junior high school. My parents divorced
due to religious conflicts, and the divorce was finalized through mediation when I was in high school.
I attended the mediation sessions.
In other words,   my adolescence was colored by religious war.
During that time, I also witnessed   violence from my father towards my mother.
For me, religious war is a deeply painful
and intensely concerning issue.
In the midst of the painful wars happening now,
various things have occurred in my life,
and I achieved enlightenment a year ago.
I have struggled with the faith my Jehovah's Witness mother
instilled in me  for 25 years.
Achieving enlightenment and losing worldly desires is good,
but it was very painful to  not  believe in anything.
However, now I have overcome that   and am living.
I believe in life.

3.Peace and Japan


Even though I have achieved enlightenment,
as a Japanese mother, I still worry  greatly about raising children in these times.
Moreover, having achieved enlightenment,
I feel a strong sense  of duty  to  somehow address the problems of the suffering world.

It may be presumptuous
but I have mustered the courage.

I want the nationality of "Earthling."  United Nations, please grant me the nationality of "Earthling."

When I was in high school, I stayed with a host family in Australia. My host mother,
despite my weak connection with my own mother, still warms my heart.

My host family were Protestants, and we went to church on Sundays.

I have also been to Greece, Egypt, Thailand, China, Taiwan, and South Korea. For me, Earth is my homeland.

Poem "Izanami": Izanami is the mother goddess in Japanese mythology
who gave birth to the land   
and presides over the  afterlife.

"Izanami"
I dive in, the boiling mantle  
slips aside  Slipping smoothly,
sideways and sideways
Oh, my toes come into view  
Curled up,   
I become a circle, 
a ring Round and round  
Welcoming all,  come on in   
Now I can sleep, goodnight    
I can sleep with anyone, goodnight


Now, I have rewritten mythology,
and for the Japanese, our land is the Earth.
In Japan, there is a concept called animism.
To achieve the SDGs,
I have devised a new form of education,  
summarized under the subject
names Sun Moon, Fire, Water, Tree, Gold, Soil,

My modest poetry collection
"Curriculum Guidelines"
contains that curriculum,  so please take a look.
The link is   in the description.

4.My an answer.


In a class I took as an education student,
I was predicted that in  an internet society, it would be
impossible to keep secrets in child-rearing.
Therefore, I do not   recognize children  as children  but as "human beings."
I try to be as honest  as possible,  matching  their readiness, and  
treat them with respect.

I may not be able to  write a proper response  to your book   alone. However, I will make  some effort  to express myself now




The conversation may jump around, but please listen for a little while.

Japan has a language and dynasty that have existed since a time without writing. Japan originally  had
sounds  and  meanings,  and later  adapted Chinese characters to fit these. This evolved into a complex writing system  with kanji, hiragana, and katakana.
The invention of katakana  made it possible to  incorporate  foreign words and cultures.
The oldest known ruler in Japan  is Queen Himiko  from the 2nd century.
This has long been  common knowledge in Japan.
In the 8th-century  myth-like historical texts,  mother goddesses had power comparable to father gods.
The culture of its country embeds the Language, doesn't it?

I am a housewife. The role of housewife (emerged in post-World War II) , unique among <developed countries>.
Traditionally, housewives have managed the salary of their  salaried husbands  
and  controlled ↑ household finances. My husband and I also do this.
I believe  the power held by housewives,
despite  lacking military  or  economic strength,
is due to  the Japanese language.

I imagine, Queen Himiko was not a cool beauty as often depicted
but a peace-loving, altruistic, and cute girl like Shizuka from Doraemon.
Perhaps she was a comforting figure like the heroine of Sailor Moon (smile).
We Homo sapiens have selfish genes  and self-defense instincts  
but can become altruistic through religion.
Especially Christianity, which strongly promotes altruism and compassion.

However,ー under capitalist free competition,
one cannot acquire money without surpassing others.
Housewives were the only people  who do not need to make money.
私達の役割は、常に真剣に、子ども達の未来の生き方を憂う、純粋な心でいることである。

Feminism has  brought  economic power  to women  for our social advancement,
and in that sense,  Japan may  be behind.
However, Japanese wives have always held immense power within their households.
Therefore, in Japan, it is possible to become a beloved and happy wife, cherished for life. そればかりか、地球のために、そうでなければならない。(悲しそうに)


This is because the language allows women to manage household politics through communication and empathy, even without military or economic power.


As an (胸に手を当てて)"Okusama Philosopher," I want to promote this idea as a perspective within capitalist society.
I believe  this could be  an answer to Harari –san book.



I am not a scholar, so I may have something wrong.

So, to linguists, economists,sociologists,historians, and philosophers in Japan, if you are listening, please help me. Correct me if I am wrong. (bow)

Finally, I will read one more poem.

”A new work”

The sky has cleared
The long rain has ended
The sky is clear Who cleared it?
神は紙 (God is paper)
カミハ シ(シin Japan means  paper and poem and death)

Right,write,light
ライトライトライト

Light-heartedly
Write correctly

Correct  light  
Lamp of hope

Youtube版



この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?