見出し画像

イワン・ティモフェエフ:ロシアが12カ月前よりも良い立場で2024年を迎える理由はここにある/RTを読む

Ivan Timofeev: Here’s why Russia enters 2024 in a better position than it was in 12 months ago
イワン・ティモフェエフ:ロシアが12カ月前よりも良い立場で2024年を迎える理由はここにある

Russian politics has moved from crisis mode to a new normality. And the divorce from the West is permanent
ロシア政治は危機モードから新たな常態へと移行した。 そして西側諸国との離婚は永久に続く

Back in 2022 high stakes were at play. Everyone wanted to know whether Russia would be able to withstand the tipping point. Could Moscow keep its economy from collapsing under sanctions and would it be able to consolidate both the elites and broader society?
2022 年に遡ると、一か八かの賭けが行われていました。 誰もがロシアが転換点に耐えられるかどうか知りたがっていた。 モスクワは制裁下で経済の崩壊を防ぐことができるだろうか、またエリート層とより広範な社会の両方を統合することができるだろうか?

Last year ended with a lack of clear answers to these questions. However, 2023 has brought more certainty. The rupture is over: Russia is living in new conditions of confrontation and is coping with them.
昨年はこれらの質問に対する明確な答えが得られないまま終わった。 しかし、2023 年はより確実性をもたらしました。 亀裂は終わった。ロシアは新たな対立状況に直面し、それに対処している。

The main outcome of the past twelve months is the transition to a new normal in foreign and domestic policy. By comparison, 2021 was a time of gathering stormclouds. Back then, an imminent turning point was in the air but many wanted to believe it wouldn’t happen. The mood of the thirty years since the end of the Cold War – peace, openness and cooperation – had become too familiar.
過去 12 か月間の主な成果は、外交および国内政策における新たな常態への移行である。 それに比べて、2021 年は嵐雲が集まった時期だった。 当時、転換点が差し迫っていると思われていたが、多くの人はそれが起こらないと信じたかった。 冷戦終結以来30年間の平和、開放性、協力といった雰囲気は、あまりにも馴染み深いものだった。

In relations with the West, the tide began to turn long before 2021. Cracks started to appear as early as the late 1990s and, since 2014, have become increasingly irreversible. But, as is often the case, the possibility of major change was hard to believe precisely because the inertia of everyday life distracts from signs of tectonic shifts. Of course, in hindsight they are always clearly visible and make sense. But, in the past itself (ie, what was then the present), few people want to believe in what’s coming.
西側諸国との関係では、2021 年よりずっと前から潮目が変わり始めた。亀裂は 1990 年代後半から現れ始め、2014 年以降、ますます修復不可能になってきた。 しかし、よくあることですが、日常生活の惰性が地殻変動の兆候から目を逸らしているため、大きな変化の可能性を信じるのは困難だった。 もちろん、後から考えると、それらは常に明確に見え、意味がある。 しかし、過去そのもの(つまり、当時)において、これから起こることを信じたいと思う人はほとんどいない。

The year 2022 was a year of dynamic chaos, featuring Russia’s transition to a new reality in its political and social order. The trigger for the change was the outbreak of contradictions in relations with the “collective West.” The military operation against Ukraine and the subsequent chain of confrontational events became a concentrated expression of the crisis: with an acceleration of the arms race, NATO expansion, large-scale sanctions, attempts to isolate Russia, military and financial aid to Ukraine, and other factors all playing a part.
2022 年は、ロシアの政治的・社会的秩序における新たな現実への移行を特徴とするダイナミックな混乱の年でした。 変化のきっかけは「集合的西側」との関係における矛盾の勃発であった。 ウクライナに対する軍事作戦とそれに続く一連の対立出来事は、軍拡競争の加速、NATOの拡大、大規模な制裁、ロシアを孤立させようとする試み、ウクライナへの軍事的・財政的援助、そしてその他のの要因が関与することで危機を集中的に表現したものとなった。

So where do we stand now? And what are the parameters of this new reality?
では、私たちは今どこに立っているのだろうか? そして、この新しい現実のパラメーターは何だろうか?

The first is relations between Russia and the West. In 2022, they entered a format of acute confrontation. It was marked by the delivery of large-scale military and financial aid to Ukraine, a fresh expansion of NATO and a course towards the remilitarization of Europe. Right now, the bloc’s members fear direct military conflict with Russia because of the risk of nuclear escalation, but see little risk in increasing the quantity and quality of arms supplied to Ukraine.
一つ目はロシアと西側諸国との関係である。 2022年は鋭角対決の形に入った。 それは、ウクライナへの大規模な軍事援助と財政援助の提供、NATOの新たな拡大、そしてヨーロッパの再軍事化に向けた方針によって特徴付けられた。 現在、加盟国は核エスカレーションのリスクからロシアとの直接軍事衝突を恐れているが、ウクライナへの武器供給の量と質を増やすことにはほとんどリスクはないと考えている。

The deliveries include both Soviet-era weapons and ammunition left in stockpiles, and Western-made gear. However, the increase in stocks has so far been limited by financial and industrial capacity. As the conflict drags on, these may be overcome over time.
納入品には、備蓄されていたソ連時代の武器と弾薬、そして西側製の装備品の両方が含まれている。 しかし、在庫の増加はこれまでのところ、財政力と産業能力によって制限されている。 紛争が長引くにつれて、これらは時間の経過とともに克服される可能性がある。

Ideologically, Russia and the West have become principled rivals. There are no compromise solutions to their contradictions. Each side expects to impose its own conditions on the other.
イデオロギー的には、ロシアと西側諸国は原則的なライバルとなっている。 それらの矛盾に対する妥協的な解決策はない。 双方は、相手方に独自の条件を課すことを期待している。

The West does it by exhausting Russia with sanctions, sending direct aid to its military opponent, using information warfare and evoking its influence with neutral or friendly countries.
西側諸国は、制裁によってロシアを疲弊させ、軍事的敵対者に直接援助を送り、情報戦を利用し、中立国や友好国への影響力を呼び起こすことによってそれを行っている。

Russia does it by inflicting a military defeat on Ukraine and demilitarizing Kiev, as well as by asymmetric retaliation.
ロシアは、ウクライナに軍事的敗北を与え、キエフを非武装化するとともに、非対称的な報復によってそれを行っている。

The parties do not have the capabilities to destroy each other, but they are counting on victory. The West assumes vulnerabilities in the Russian economy and the theoretical possibility of internal upheavals could lead to a radical change in foreign policy and the country’s defeat. Russia believes that the increasing number of conflicts in which the US, and the West as a whole, will be forced to become involved in will put too much of a strain on their resources, and it’s also counting on disagreements within the Western bloc itself.
両当事者は互いに破壊する能力を持っていないが、勝利を期待している。 西側諸国は、ロシア経済の脆弱性と国内大混乱の理論的可能性が外交政策の根本的な変化とロシアの敗北につながる可能性があると想定している。 ロシアは、米国と西側諸国全体が巻き込まれざるを得なくなる紛争の増加が自国の資源に過大な負担を与えると考えており、西側諸国自体の意見の相違も考慮している。

The second is the military situation in Ukraine. 2023 began with much-hyped expectations fromKiev’s planned counteroffensive. It was fueled by informational and political statements by Western leaders and its success was supposed to justify, among other things, large military and financial injections by Ukraine’s Western partners.
2つ目はウクライナの軍事情勢だ。 2023 年は、キエフの反撃計画に対する大々的な期待とともに始まった。 この計画は西側指導者による情報的および政治的声明によって煽られ、その成功はとりわけウクライナへの西側パートナーによる大規模な軍事的および財政的投入を正当化すると考えられていた。

The failure of the offensive can be considered one of the most important military results of 2023. The Russian army did not opt for an immediate retaliatory attack, instead exerting pressure along the entire front line.
攻撃の失敗は、2023年の最も重要な軍事的成果の1つと考えられる。ロシア軍は即時報復攻撃を選択せず​​、代わりに前線全体に圧力をかけた。

Right now, Western diplomats have rational reasons for exploring the ground for ceasefire talks, even if their government’s positions have not officially changed. Moscow, on the other hand, has no good reason to agree to a halt in the fighting. A pause will allow Ukraine to rearm, increase the capacity of its military-industrial complex and resume the conflict at a moment favorable to Kiev. Obviously, Russia believes that only a painful and large-scale defeat of Ukraine can lead to the consideration of Russian demands and interests. Moreover, such a defeat can be either a crushing blow or from attrition. The second option appears to be the fundamental one.
現在、西側外交官らには、政府の立場が正式に変わっていないとしても、停戦交渉の地盤を模索する合理的な理由がある。 一方、モスクワには戦闘停止に同意する正当な理由はない。 一時停止すれば、ウクライナは再軍備し、軍産複合体の能力を高め、キエフにとって有利なタイミングで紛争を再開できるようになるだろう。 明らかに、ロシアは、ウクライナに対する痛みを伴う大規模な敗北のみが、ロシアの要求と利益を考慮することにつながると信じている。 さらに、そのような敗北は壊滅的な打撃または消耗によるものである可能性がある。 2 番目のオプションが基本的なオプションと思われる。

The third is sanctions against Russia. The year 2022 was marked by a “sanctions tsunami,” when a wide range of restrictive measures were imposed in a very short period of time. These included the blocking of sovereign assets and financial sanctions against systemically important companies, export controls, import bans on oil, coal, steel, gold and other goods, transport and other restrictions. In 2023, all these measures were extended. They caused damage, but they didn’t crush the economy.
3つ目は対ロシア制裁です。 2022 年は、非常に短期間に広範な制限措置が課された「制裁津波」によって特徴づけられた。 これらには、主権資産の封鎖とシステム上重要な企業に対する金融制裁、輸出規制、石油、石炭、鉄鋼、金およびその他の商品の輸入禁止、輸送およびその他の制限が含まれる。 2023 年には、これらすべての措置が延長された。 彼らは損害を与えたが、経済を破壊することはなかった。

The shock effect hung in the air in 2022 and was replaced by a plateau in 2023. The US, the EU and other sanctions initiators have tried to combat evasion of the restrictions. Secondary sanctions are being introduced and criminal cases are being opened against alleged violators, including Russian citizens. But even these measures do not radically increase the campaign’s effects. Also, Moscow shows no interest in raising the issue of sanctions relief in response to political concessions.
ショック効果は 2022 年に一時停止し、2023 年には停滞期に転じた。米国、EU、その他の制裁発動国は制限回避に対抗しようと努めてきた。 二次制裁が導入され、ロシア国民を含む違反容疑者に対して刑事訴訟が起こされている。 しかし、これらの措置を講じても、キャンペーンの効果が根本的に高まるわけではない。 また、ロシア政府は、政治的譲歩に応じて制裁緩和の問題を提起することに関心を示していない。

2023 saw the formalization of new doctrinal foundations of Russian foreign policy. One of the key events was the appearance of a new foreign-policy concept. Among the conceptual innovations is the notion of a state-civilization and the perception of the external world as a set of civilizational entities with varying degrees of political consolidation. Theoretically, this is one of the most serious changes of recent times, and it has strengths and weaknesses. Thus, serious theoretical and political-philosophical elaboration of the new approach is needed. But the very fact of its emergence indicates the beginning of a movement to rethink Russian identity, to answer the questions “who are we?”, “who are we not?” and “who are our significant partners?”
2023年には、ロシア外交政策の新たな教義的基盤が正式に確立された。 重要な出来事の 1 つは、新しい外交政策概念の出現だった。 概念的な革新の中には、国家文明の概念と、さまざまな程度の政治的統合を伴う一連の文明的実体としての外界の認識がある。 理論的には、これは最近の最も深刻な変化の 1 つであり、長所と短所がある。 したがって、新しいアプローチについては、理論的および政治哲学的な本格的な精緻化が必要だ。 しかし、その出現という事実そのものが、ロシアのアイデンティティを再考し、「私たちは何者なのか?」「私たちは何者ではないのか?」という問いに答える運動の始まりを示している。 「私たちの重要なパートナーは誰か?」

Changes are also taking place in Russian society. 2022 was characterized by shock after the start of the Ukrainian conflict. This was inevitable, given the radical nature of the foreign-policy changes. In 2023, Russian society seems to have adapted. Despite the conduct of large-scale military operations, the country has generally maintained a stable and fairly predictable way of life. Some alarming effects, such as higher inflation, labor shortages and the decline of a number of industries are combined with record low unemployment, the rapid development of new market niches following the withdrawal of foreign companies, and an industrial revival based on import substitution and military contracts.
ロシア社会にも変化が起きている。 2022年はウクライナ紛争勃発後の衝撃が特徴だった。 外交政策の変化の根本的な性質を考慮すると、これは避けられないことだった。 2023年、ロシア社会は適応したようだ。 大規模な軍事作戦の実施にもかかわらず、この国は概して安定したかなり予測可能な生活様式を維持してきた。 インフレ率の上昇、労働力不足、多くの産業の衰退などのいくつかの憂慮すべき影響は、記録的な低失業率、外国企業の撤退に伴う新たなニッチ市場の急速な発展、輸入代替と軍事契約に基づく産業の復活と組み合わさっている。

The internal situation remains stable, an important psychological factor for society. Meanwhile, the attempted military mutiny in June and its failure demonstrated the stability of the political system. The adaptation of society to new conditions is also part of the new normal.
内部状況は安定しており、社会にとって重要な心理的要因である。 一方、6月の軍事反乱未遂とその失敗は政治体制の安定を示した。 社会を新しい状況に適応させることも、新しい常態の一部である。

How long will it last? What new transitions await us in the future? How exactly will Russia manage them? All these questions remain unanswered.
どれくらい続くか? 将来的にはどのような新たな変遷が待っているだろうか? ロシアはそれらをどのように正確に管理するのだろうか? これらすべての疑問は未解決のままだ。

For now, it is clear that the upheaval of 2022 has been offset by the stabilization of 2023.
今のところ、2022 年の激動が 2023 年の安定化によって相殺されたことは明らかだ。

英語学習と世界のニュースを!

自分が関心があることを多くの人にもシェアすることで、より広く世の中を動きを知っていただきたいと思い、執筆しております。もし、よろしければ、サポートお願いします!サポートしていただいたものは、より記事の質を上げるために使わせていただきますm(__)m