見出し画像

サル痘の複数国発生に関する国際保健規則(2005年)緊急委員会の開催について2022年6月25日

Meeting of the International Health Regulations (2005) Emergency Committee regarding the multi-country monkeypox outbreak

ー前文ー
世界保健機関局長(WHO事務局長)は2022年6月23日スイスジュネーブで開催された、サル痘の多国間流行に関する国際保健規則(2005)(IHR)緊急委員会の会合を報告いたします。
世界保健機関局長(WHO事務局長)は、サル痘の複数国発生に関するIHR緊急委員会の助言に同意し、現段階(6月23日時点)では国際的に懸念される公衆衛生上の緊急事態(PHEIC)であるとは定めていません。

The WHO Director-General has the pleasure of transmitting the Report of the Meeting of the International Health Regulations (2005) (IHR) Emergency Committee regarding the multi-country monkeypox outbreak, held on 23 June 2022, from 12:00 to 17:00 Geneva time (CEST). The WHO Director-General concurs with the advice offered by the IHR Emergency Committee regarding the multi-country monkeypox outbreak and, at present, does not determine that the event constitutes a Public Health Emergency of International Concern (PHEIC). 

2022年5月11日以降、通告された情報は、各国の公衆衛生当局のみがアクセスできる、発生情報ウェブサイトへの投稿を通じて、IHR締約国に注意喚起を行いました。当該ウェブサイトで提供された情報は、備えが必要な感染状況に対する認識を高めるとともに、WHO事務局が推奨する、公衆衛生活動を目的とした専門的なガイダンスへアクセス可能にすることを目的としています。

Since 11 May 2022, the WHO Secretariat alerted the States Parties to the IHR in relation to this event, through postings on the Event Information Site (a secured platform established by the WHO Secretariat for information sharing with States Parties to the IHR). These postings aimed to raise awareness about the extent of the outbreak, inform readiness efforts, and provide access to technical guidance for immediate public health actions recommended by the WHO Secretariat.

IHR緊急委員会の招集は、IHR締約国および国際公衆衛生コミュニティの警戒レベルの引き上げを意味し、本件の公衆衛生活動の強化を求めるものです。
WHO事務局長は、この場をお借りして、IHR緊急委員会の議長、副議長、委員、アドバイザーに心から謝意を表明致します。

Convening an IHR Emergency Committee signals an escalation of the level of alert for States Parties to the IHR and the international public health community, and it represents a call for intensified public health actions in response to this event.


The WHO Director-General is taking the opportunity to express his most sincere gratitude to the Chair, Vice-Chair, and Members of the IHR Emergency Committee, as well as to its Advisers.

ー議会議事録本文以下一部抜粋ー
WHO事務局長がビデオで参加し、参加者を歓迎し、本事象に対する委員会の助言を歓迎した。

WHO事務局は世界の疫学的状況を発表し、2022年5月初めから、47カ国から3040人の患者がWHOに報告されていることを強調しました。これまでサル痘の症例が報告されていない多くの国で感染が起きており、現在、WHOヨーロッパ地域の国々から最も多くの症例が報告されています。WHOの異なる地域のいくつかの国で検出されたサル痘の初期症例は、過去にサル痘が報告された地域との疫学的関連がなく、これらの国では未検出の伝播がしばらく続いていた可能性を示唆しています。猿痘の確定症例の大半は男性で、これらの症例のほとんどは、都市部で男性と性交渉を持つゲイ、バイセクシャル、その他の男性の間で発生し、社会的・性的ネットワークが集積しています。

臨床症状は非典型的であることが多く、性器、会陰・肛門周囲、口腔周囲に限局した病変が少なく、それ以上広がらないことや、前駆期(リンパ節腫脹、発熱、倦怠感など)の発症前に非同期の発疹が出現することが特徴です。現在までのところ入院例はほとんどなく、免疫不全者の死亡例が1件報告されています。予備調査では、再生産数(R0)は0.8であり、男性と性交渉を持つ男性であることを示す症例では、1以上であると推定されています。報告症例の平均潜伏期間は8.5日で、4.2〜17.3日の範囲と推定されます(オランダでの18症例に基づく)。平均連続間隔は9.8日(95%CI 5.9〜21.4日、英国での症例-接触者17組に基づく)と推定されています。現在までに、医療従事者の感染例が10件報告されており、そのうち少なくとも9件は非職業従事者であった。

カナダ、コンゴ民主共和国、ナイジェリア、ポルトガル、スペイン、イギリスの代表が、自国の疫学的状況と現在の対応努力について委員会に報告した。

次にWHO事務局は、"WHO Strategic Plan for the Containment of the Multi-Country Monkeypox Outbreak "のドラフトを発表した。この計画では、強化された、機敏で協力的なアプローチを採用する必要があることを強調し、特に、意識を高め、影響を受ける人口集団が自分たちが直面するリスクに応じた安全な行動や防御手段を採用できるようにすること、そして、それらの人口集団内での猿痘のさらなる拡大を食い止めることに重点を置いています。

WHO事務局はまた、この事象への対応における各国の努力を支援するために、次のような技術的ガイダンスを提示しました。サーベイランスの強化、患者の隔離、接触者の特定と監視、検査・診断能力の強化、ヘルスケアおよびコミュニティの環境における臨床管理および感染予防・管理措置(ケアパスを含む)、感染者集団との関わり、スティグマの回避のための有効なコミュニケーション、医療用対抗手段の有効性と安全性に関するエビデンスを迅速に構築するために標準的なデータ収集ツールを用いた共同研究の枠組みのもとでの利用を含む強固なケアパスなどです。

審議セッション

プレゼンテーションセッションの後、委員会は非公開の会議を再開し、事象がPHEICに該当するか否かに関する質問を検討し、該当する場合は、IHRの規定に従ってWHO事務局が起草した暫定勧告を検討した。議長の要請により、WHO事務局は委員会メンバーのマンデートを確認し、IHRにおけるPHEICの定義を想起した:国際的な伝播により他国への公衆衛生リスクを構成し、潜在的に国際的な協調対応を必要とする異常事態である。

委員会は、以下のような感染症発生に関連する重要な問題について議論した。初期に発生したいくつかの国における患者数の停滞または減少傾向の可能性に関する現在の観察、感染の力学に関するさらなる理解の必要性、特に匿名の接触者による接触追跡に関する課題、親密な性的接触を通じた感染の機会増加を助長する国際集会やLGBTQI+プライドイベントとの関連の可能性、感染に影響を与えたと考えられる介入策の継続評価の必要性。リスクコミュニケーションと地域社会の関与のための主要な活動の特定、影響を受ける地域社会と緊密に協力して、今後のイベントや集会における個人の防護措置と行動に関する意識を高めること、流行に対応して特定の国が実施したワクチン接種戦略の評価、医療対抗措置の利用可能性とアクセスおよびライセンスにおける公平性を含む、異なる介入の影響を評価する必要があること。

委員会は、感染者集団のプライバシー、非差別、身体的・精神的健康に対する権利を含む、スティグマの悪化と人権の侵害の可能性について懸念し、それが対応努力をさらに阻害することになるとした。さらに、公衆衛生を保護するために、委員会の一部のメンバーは、国家または非国家主体による合意された同性間の行動を犯罪化またはスティグマ化する法律、政策、慣行は、保健サービスへのアクセスに障害をもたらし、対応介入も妨げられる可能性があるという見解を表明した。

この事象の公衆衛生リスクのより包括的な評価を支援するために、より多くの情報を迅速に必要とする追加的な知識のギャップと不確実性の領域は、感染様式、臨床症状の全範囲、感染期間、リザーバー種と逆の動物由来感染症の可能性、ウイルスの可能性、ワクチンと抗ウイルス剤の入手とヒトにおけるその有効性である。

委員会は、サル痘がアフリカの一部で流行しており、数十年にわたって死亡者を含む疾患を引き起こすことが指摘されていること、今回の発生への対応は、長期的なサル痘への取り組みと世界的に必要な物資へのアクセスを高める触媒となる必要があることを認識しました。

結論と助言

委員会は、今回の複数国での発生は、サル痘ウイルスの循環がこれまで記録されていなかった国で患者が発生していること、患者の大部分が、天然痘の予防接種を受けていない若い年齢の男性と性交渉を持つ男性に観察されることなど、多くの点で異常であることを指摘した(天然痘に対する予防接種はサル痘に対しても有効であることを承知している)。また、痘瘡ウイルス感染に対する集団免疫力が低いことから、より広い集団への持続的な感染の危険性を見過ごすことはできないとの意見も出された。委員会はまた、WHOアフリカ地域の国々で、サル痘ウイルスの活動が長年にわたり放置され、十分にコントロールされていないことを強調した。

さらに委員会は、流行への対応には国際的な協力が必要であり、そのような対応活動は、流行が発生している多くの高所得国ですでに始まっているが、これらの活動の有効性を評価するには十分な時間がないことを指摘した。

一部の委員が異なる見解を示したものの、委員会はコンセンサスにより、現段階では今回の発生はPHEICに該当しないと判断するようWHO事務局長に助言することを決議した。

しかし、委員会は全会一致で、この事象が緊急事態であること、そして、さらなる感染の拡大を抑えるためには、集中的な対応努力が必要であることを認めた。委員会は、この事象を注意深く監視し、数週間後、現在の不明な点に関するより多くの情報が入手可能になった時点で、助言を再検討することができるような重大な変化が生じたかどうかを判断する必要があると助言した。

委員会は、以下の1つ以上の発生は、事象の再評価を促すべきであると考えた。21日以内に報告される症例数の増加率が、現在影響を受けている人口集団の間でもそれ以外でも増加している証拠、セックスワーカーの間での症例発生、追加国へのまたは追加国内での著しい拡大、または流行国における症例数および拡大率の著しい増加の証拠、免疫抑制者、HIV感染制御不良者、妊婦、子供などの脆弱な集団における症例数の増加、報告症例の重症度の増加(つまり、罹患率または死亡率の増加)の証拠。 感染症や死亡率、入院率の増加、動物への逆拡散の証拠、表現型の変化に伴うウイルスゲノムの著しい変化、感染性、病原性、免疫逃避性の強化、抗ウイルス剤への耐性、対策効果の低下、西・中央アフリカ諸国以外の新しい国で検出された病原性の強いクレードに関連する感染症群の証拠、などです。

最後に、委員会はWHO事務局長に対し、IHR第44条の精神に則り、各国は二国間、地域間、多国間のチャネルを通じて必要な援助を提供するために互いに協力し、WHOが提供するガイダンスに従うべきである、と勧告した。

Members of and Advisers to the Emergency Committee were convened in person (Chair and Vice-Chair) and by teleconference, via Zoom.


The WHO Director-General joined by video and welcomed the participants, welcoming the Committee’s advice on the event.

The WHO Secretariat presented the global epidemiological situation, highlighting that since the beginning of May 2022, 3040 cases have been reported to WHO from 47 countries. Transmission is occurring in many countries that have not previously reported cases of monkeypox, and the highest numbers of cases are currently reported from countries in the WHO European Region.
 Initial cases of monkeypox, detected in several countries in different WHO Regions, had no epidemiological links to areas that have historically reported monkeypox, 
suggesting that undetected transmission might have been ongoing for some time in those countries. 
The majority of confirmed cases of monkeypox are male and most of these cases occur among gay, bisexual and other men who have sex with men in urban areas and are clustered social and sexual networks.

The clinical presentation is often atypical, with few lesions localized to the genital, perineal/perianal or peri-oral area that do not spread further, and an asynchronous rash that appears prior to the development of a prodromal phase (i.e. lymphadenopathy, fever, malaise). There have been few hospitalizations to date, and one death in an immunocompromised individual was reported. Some preliminary research has estimated that the reproduction number (R0)  to be 0.8 and, among cases who identify as men who have sex with men, to be greater than 1. The mean incubation period among cases reported is estimated at 8.5 days, ranging from 4.2 to 17.3 days (based on 18 cases in Netherlands). The mean serial interval is estimated at 9.8 days (95% CI 5.9-21.4 day, based on 17 case-contact pairs in the United Kingdom). To date, 10 cases of infection have been reported among health care workers, of which at least nine were non-occupational.

Representatives of Canada, the Democratic Republic of the Congo, Nigeria, Portugal, Spain, and the United Kingdom updated the Committee on the epidemiological situation in their countries and the current response efforts.

The WHO Secretariat then presented the draft “WHO Strategic Plan for the Containment of the Multi-Country Monkeypox Outbreak.” The plan emphasized that a strengthened, agile, and collaborative approach must be adopted, with a particular focus on raising awareness and empowering affected population groups to adopt safe behaviors and protective measures based on the risks they face, and on stopping further spread of monkeypox within those population groups.

The WHO Secretariat also presented their technical guidance, offered to countries in support of their efforts in responding to this event, and revolving around: enhanced surveillance; isolation of cases; contact identification and monitoring; strengthened laboratory and diagnostic capacities; clinical management and infection prevention and control measures within health care and community settings, including care pathways; engagement with affected population groups and effective communication to avoid stigmatization; robust care pathways, including the use of medical countermeasures under collaborative research frameworks, using standardized data collection tools to rapidly increase evidence generation on efficacy and safety of these products.

Deliberative session

Following the presentations session, the Committee reconvened in a closed meeting to examine the questions in relation to whether the event constitutes a PHEIC or not, and if so, to consider the Temporary Recommendations, drafted by the WHO Secretariat in accordance with IHR provisions. At the request of the Chair, the WHO Secretariat reminded the Committee Members of their mandate and recalled the definition of a PHEIC under the IHR: an extraordinary event, which constitutes a public health risk to other States through international transmission, and which potentially requires a coordinated international response.

The Committee discussed key issues related to the outbreak, including: current observations of plateauing or potential downward trends in case numbers in some of the countries experiencing outbreak early on; the need for further understanding of transmission dynamics; the challenges related to contact tracing, particularly because of anonymous contacts, and potential links to international gatherings and LGBTQI+ Pride events conducive for increased opportunities for exposure through intimate sexual encounters; the need for continuous evaluation of interventions that appear to have had an impact on transmission; the identification of key activities for risk communications and community engagement, working in close partnership with affected communities to raise awareness about personal protective measures and behaviours during upcoming events and gatherings; the need to evaluate the impact of different interventions, including the evaluation of vaccination strategies implemented by certain countries in response to the outbreak, and the availability and equity in access and licensing of medical countermeasures.

The Committee was concerned about the potential for exacerbation of the stigmatization and infringement of human rights, including the rights to privacy, non-discrimination, physical and mental health, of affected population groups, which would further impede response efforts. Additionally, for the protection of public health, some Members of the Committee expressed the views that laws, policies and practices that criminalize or stigmatize consensual same-sex behaviour by state or non-state actors create barriers to accessing health services and may also hamper response interventions.

Additional knowledge gaps and areas of uncertainty, for which more information is needed rapidly to support a more comprehensive assessment of the public health risk of this event, include: transmission modes; full spectrum of clinical presentation; infectious period; reservoir species and potential for reverse zoonoses; the possibility of virus; and access to vaccines and antivirals and their efficacy in humans.

The Committee recognized that monkeypox is endemic in parts of Africa, where it has been noted to cause disease, including fatalities, for decades, and that the response to this outbreak must serve as a catalyst to increase efforts to address monkeypox in the longer term and access to essential supplies worldwide.

Conclusions and advice

The Committee noted that many aspects of the current multi-country outbreak are unusual, such as the occurrence of cases in countries where monkeypox virus circulation had not been previously documented, and the fact that the vast majority of cases is observed among men who have sex with men, of young age, not previously immunized against smallpox (knowing that vaccination against smallpox is effective in protecting against monkeypox as well). Some Members suggested that, given the low level of population immunity against pox virus infection, there is a risk of further, sustained transmission into the wider population that should not be overlooked. The Committee also stressed that monkeypox virus activity has been neglected and not well controlled for years in countries in the WHO African Region.

The Committee also noted that the response to the outbreak requires collaborative international efforts, and that such response activities have already started in a number of high-income countries experiencing outbreaks, although there has been insufficient time to have evaluated the effectiveness of these activities.

While a few Members expressed differing views, the committee resolved by consensus to advise the WHO Director-General that at this stage the outbreak should be determined to not constitute a PHEIC.

However, the Committee unanimously acknowledged the emergency nature of the event and that controlling the further spread of outbreak requires intense response efforts. The Committee advised that the event should be closely monitored and reviewed after a few weeks, once more information about the current unknowns becomes available, to determine if significant changes have occurred that may warrant a reconsideration of their advice.

The Committee considered that the occurrence of one or more of the following should prompt a re-assessment of the event: evidence of an increase in the rate of growth of cases reported in the next 21 days, both among and beyond the population groups currently affected; occurrence of cases among sex workers; evidence of significant spread to and within additional countries, or significant increases in number of cases and spread in endemic countries; increase in number of cases in vulnerable groups, such as immunosuppressed individuals, including with poorly controlled HIV infection, pregnant women, and children; evidence of increased severity in reported cases (i.e. increased morbidity or mortality and rates of hospitalization; evidence of reverse spillover to the animal population; evidence of significant change in viral genome associated with phenotypic changes, leading to enhanced transmissibility, virulence or properties of immune escape, or resistance to antivirals, and reduced impact of countermeasures; evidence of cluster of cases associated with clades of greater virulence detected in new countries outside West and Central African countries.

Finally, the Committee advised the WHO Director-General that countries, in the spirit of Article 44 of the IHR, should collaborate with each other and with WHO in providing the required assistance through bilateral, regional or multilateral channels, and should follow the guidance provided by WHO (see Monkeypox).

<議会進行プロセスについては一部省略しています。>


この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?