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『ともしび-fire in my heart』作品解説-explanation

The English translation is at the bottom.
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今日のnoteはとりとめもない内容になるかもしれません。
でも、何か伝わるものがあればいいなと思って書いています。

私は絵が好きです。物心がついた頃から絵を描くことが好きでした。
保育園の時は虫の本の模写をひたすらしていて、ちょっと変わっていたと思います。
昆虫は頭と胸と腹があること、足が6本であることを知っていて、
日本の国蝶であるオオムラサキは見ないでも描くことができました。
でも、小学生から今に至るまで、絵を描いてきた時間・見てきたものは決して多くないと思います。

絵を描くことを否定されたのは保育園の時です。
私が「大きくなったら絵を描く人になりたい」と言うと父は「絶対にだめだ」と言いました。
良い学校に行って安定した職に就くこと、それが父の願いでした。

私には母がおらず、父と祖父母に育てられましたが、
父は絶対的な存在で私は常に監視下に置かれていました。
文章で書くと暗くなってしまうのですが、私にプライベートはなく、友人から私宛に届いた手紙も父が先に開封し
大学生になってから携帯を持っても、誰に電話するか常に報告しなければいけないという感じでした。

小学生の頃から勉強を強いられ、睡眠時間は5時間程度、中学の時の試験前は朝の4時まで勉強。
学校で絵を描いて賞を獲ることは喜ばれ、自営業が上手くいかない父の手伝いとして
カレンダーの絵を描くなど、父に利があることでの絵は許されました。
小5の時、まだプリンターもコンビニのカラーコピーもなかった時代、カレンダーの絵を版画で400枚刷った時は
学校から帰ってきて夜遅くまでひたすらに作業の日々。毎日ふらふらでした。

幼い頃から体罰もあり、父に逆らうことはできず、小学生の時には明確に
「私の人生は父のため、家族のためにある。家族がいなくなったら死ねるなあ」と思って生きていました。
いや本当に文章で書くと重くなってしまうんですが…今私はカウンセリングを受けて
だんだんと自分のために色々できるようになってきて元気に過ごしている!ということは先にお伝えしておきます。
ただ、当時は辛かった。生きるのは辛いことだとずっと思っていました。
そんな中でも私は絵を描きたかった。父が寝てから、布団の中で懐中電灯をつけて絵を描きました。

楽しみだったのは新聞に入ってくる美術展のチラシ。
小学生の時にアルフォンス・ミュシャのチラシを見て感動。
ネットもない時代、百科事典でアール・ヌーヴォーのことを調べて、模様に想いを馳せ模写をしました。
本もなかなか読ませてもらえなかったのですが、親戚が何冊か本をくれて、童話や絵本が好きになりました。

多少のずれはありましたが私は父の望む進路を取り就職し、そこで過労で体を壊します。
三半規管を悪くし外で働けなくなり、その時にネットでできるイラストの仕事をなんとか取ってこなし
確定申告できる額を稼いで、父に通帳を見せ、土下座をして絵の仕事をすることを許してもらいました。
そこから私のイラストレーターの道が始まりました。

以前noteにも描きましたが、そんな父はもういません。
4年前に祖父が亡くなり、3年前に介護していた祖母が亡くなり、その翌月に父が大動脈解離で急死しました。
私は独りになり、「家族が亡くなったら死ねる」という状況になって、どうしていいかわからなります。
そこで自分が虐待されていたこと、アダルトチルドレンであることが分かって前に進んでいき、
絵を描くということと向き合ってNFTを始めました。

私は絵を描くことで達成感を味わうことがないんです。
昔はあったのかもしれません。でも、思い出せる範囲ではないんです。
絵を描くことは怒られる行為だったからなのか…理由は分かりません。
それでも私は絵が好きで、描かずにはいられなかった。そして今も描いている。
高校の時、私は「人のために絵が描きたい」と思いました。
自己満足なだけでない、誰かのために絵が描きたい、誰かの心に何かを届ける、そんな絵を描く人でいたい…と。

私の心には、炎が燃えているんだと思います。
そして暗闇の中にいても炎が絶えなかったのは、先人の素晴らしい作品があったからだと思います。

ここで、私が絵を描く中で特に影響を受けた方のお名前を挙げます。
永田萠先生
藤城清治先生
アルフォンス・ミュシャ
エロール・ル・カイン
オーブリー・ビアズリー

この中のお一人、藤城清治先生がもうすぐ99歳のお誕生日を迎えられます。
今作『ともしび』は、今なお未来に向けて日々楽しく絵を描かれている藤城先生に
感謝とお祝いと敬愛の気持ちを込めて描いたものです。

先生は最近まで手を骨折されていました。
動画で「こうなったのは人生で初めて。だからいつもと違うものが描けて面白い」と言っている先生を見て
ああ、なんて素晴らしい、私もそのように思える人でありたいと思いました。

何でも捉え方次第だと思う、と私はよく言います。
孤独だと思えば人はその瞬間孤独になる。他者を拒絶しているから。
私が目を開けば世界はいつでも美しいのだ…と常に思っています。
でも、それを毎日続けられるかと言われると難しい。

藤城先生は日々を豊かに生きていらっしゃるのが伝わってきて、本当に尊敬しています。
先生が生み出す光と影の世界に、私は今までたくさんの希望をもらってきました。
まるで火種のよう、そして聖火リレーのようだと思うんです。
生きている限り、人は誰かの手を借りている。

大学の友人に譲ってもらった藤城先生のカレンダー作品


先日行われたクラウドファンディングで支援者した際
リターンでいただいた藤城先生のサイン入りカレンダー


今回、藤城清治美術館のスタッフの方に尽力していただいて、
『ともしび』のキャンバスプリントとお祝いのビデオメッセージを先生に送っていただくことが叶いました。
どんな作品にも想いをたくさん込めていますが、この作品は特段思い入れのあるものとなりました。

私は日本ではまだ無名の小さな絵描きですが、めちゃくちゃ熱い気持ちを持っています。
藤城先生は戦時中にウォルト・ディズニーを見て「自分は日本のディズニーになろうと思った」と仰っていました。
私は今年で41歳ですが、これから有名になって多くの人に火を届けたい。
静かに強く燃え続ける『ともしび』でありたいと思っています。

絵に想いを、願いを込めて。
あなたに届く『物語』がありますように。


作品について話したスペースもあります。



Today's NOTE may be a bit of a rant.
But I am writing this in the hope that something will be conveyed.

I love to draw. I have loved drawing pictures ever since I can remember.
When I was in nursery school, I was constantly copying books about insects, which I think was a bit unusual.
I knew that insects have a head, a breast, and a belly, and that they have six legs,
I could draw the Japanese national butterfly, the Japanese giant purple butterfly, without even looking at it.
However, from elementary school to now, I don't think I have spent much time drawing and seeing things.

It was in preschool when I was denied the opportunity to paint.
When I said, "I want to be a painter when I grow up," my father said, "Absolutely not.
He wanted me to go to a good school and get a stable job.

I did not have a mother, and I was raised by my father and grandparents,
My father was absolute and I was always under his supervision.
It sounds darker in writing, but I had no private life.
My father had opened a letter from a friend addressed to me before I did.
Even when I got a cell phone as a college student, I always had to report to my father who I was going to call.

He was forced to study since elementary school, sleeping only about 5 hours a night and studying until 4:00 in the morning before exams in junior high school.
Winning awards for drawing at school was appreciated.
Drawing pictures for the benefit of my father was allowed, such as drawing pictures for calendars to help him with his own business that was not going well.

When I was in the fifth grade, in an age when there were no printers or color copies at convenience stores, I printed 400 pictures for a calendar using woodblock printing.
I would come home from school and work until late at night. I was dizzy every day.

From an early age, he was also subjected to corporal punishment and was unable to disobey his father, and in elementary school, he clearly stated
My life is for my father, for my family. I thought, "I can die if my family disappears.

No really, it's getting heavy in writing... but I'm in counseling right now.
I am gradually getting better and better at doing things for myself! I will tell you that I am doing well!
But at the time, it was hard. I always thought it was hard to live.
Despite all that, I wanted to paint. After my father went to bed, I painted pictures under the covers with a flashlight.

What I looked forward to were the art exhibition flyers that came in the newspaper.
When I was in elementary school, I was impressed by an Alphonse Mucha flyer.
In an age without the Internet, I looked up Art Nouveau in an encyclopedia and copied the patterns as I thought about them.
I was not allowed to read books very often, but a relative gave me some books, and I came to like fairy tales and picture books.

Although there were some discrepancies, I took the path my father wanted me to take and got a job, where my body broke down due to overwork.
I was unable to work outside the house due to a deterioration of my third sense tube, and at that time, I managed to get an illustration job that I could do online.
I earned enough money to file a tax return, showed my father my bank book, and got down on my knees to ask for permission to work as an illustrator.
That was the beginning of my career as an illustrator.

As I have drawn in NOTE before, such a father is no longer with us.
Four years ago, my grandfather passed away, three years ago, my grandmother, whom I was caring for, passed away, and the following month, my father died suddenly of an aortic dissection.
I was left alone and in a "I can die when my family dies" situation, and I didn't know what to do.
Then I realized that I had been abused and that I was an adult child, and I moved on,
I started NFT to confront the idea of painting.

I never get a sense of accomplishment from painting.
Maybe I used to. But not as far as I can remember.
Maybe it was because painting was an act that made me angry...I don't know why.
Still, I loved painting and couldn't help it. And I still draw now.
In high school, I decided that I wanted to paint for others.
I want to be the kind of person who draws pictures not only for self-satisfaction, but also for someone else, to deliver something to someone's heart....

I think there is a flame burning in my heart.
And I think the reason the flame has never ceased to burn even in the darkest of times is because of the wonderful works of those who have gone before us.

Here are the names of some of the people who have had a particular influence on my painting.
Moe Nagata
Seiji Fujishiro
Alphonse Mucha
Errol Le Cain
Aubrey Beardsley

One of these artists, Mr. Seiji Fujishiro, will soon celebrate his 99th birthday.
This work, "Tomoshibi" was painted as a token of our appreciation, congratulations, and respect for Mr. Fujishiro, who still enjoys painting pictures every day for the future.

Mr. Fujishiro had a broken hand until recently.
In the video, he says, "This is the first time in my life that I've had this happen. So it's interesting to be able to draw something different from usual".
Oh, how wonderful, I thought, I wish I could be someone who can think like that.

I often say that everything depends on how you perceive it.
If we think we are alone, we are alone at that moment. Because they are rejecting the other.
If I open my eyes, the world is always beautiful...I always think that.
But if you ask me if I can keep doing that every day, it's difficult.

I can feel that Mr. Fujishiro is living each day in abundance, and I really respect him.
The world of light and shadow that he creates has given me so much hope.
I think it is like a spark, and like a torch relay.
As long as we are alive, we are in need of someone's help.

With the help of the staff of the Seiji Fujishiro Museum of Art, we were able to send a canvas print of "Tomoshibi" and a congratulatory video message to Mr. Fujishiro.
We put a lot of thought into every work of art, but this one was especially thoughtful.

I am still an unknown little painter in Japan, but I am crazy passionate about it.
Mr. Fujishiro told me that he saw Walt Disney during the war and "thought I would become the Disney of Japan.
I am 41 years old this year, and I want to become famous and bring fire to many people.
I want to be a "torch" that burns strong and quietly.

Today, too, I will paint a picture with my thoughts and wishes.
May there be a "story" that reaches you.

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