見出し画像

貴方は本当にレオナルド・ダ・ヴィンチを知っているのか?1-52

 さて、いよいよモナ・リザについての解析を始めます。ここで少し私の思い出話を聞いてください。今から40年以上前「モナ・リザ」が日本に来たのです。今では考えられません。モナ・リザ展は大変な人気でした。私は見に行きませんでした。「大変な人気」だったというのは当時ニュース報道を観ていたので知っているのです。私は、その頃は画学生でした。日本の首都東京でアパート暮らしでした。若い私はモナ・リザを古臭い絵と思っていました。しかし、実は少し気にはなる絵でした。なぜ、モナ・リザは名画と言われるのだろう。単にレオナルド・ダ・ヴィンチが「絵が上手い」と言う事なのか?レオナルド・ダ・ヴィンチが描いたからなのか?正直私は分からなかったのです。

Now, let's start the analysis about Mona Lisa. Listen to my recollections here. More than 40 years ago, "Mona Lisa" came to Japan. I can't think of it now. The Mona Lisa exhibition was very popular. I didn't go see it. I know that it was "very popular" because I was watching the news reports at that time. I was an art student at that time. I lived in an apartment in Tokyo, the capital of Japan. Young I thought Mona Lisa was an old-fashioned painting. However, it was actually a little worrisome picture. Why is Mona Lisa called a masterpiece? Is it just that Leonardo da Vinci says "I'm good at painting"? Is it because it was drawn by Leonardo da Vinci? To be honest, I didn't know.

 若いころの私は、レオナルド・ダ・ヴィンチの絵を理解できなかったのだけれども、熱心に画集を見て研究をしました。当時は画集も粗悪だったので、細かい部分を私は観察できませんでした。それでも私はある程度、この絵画の「仕掛け」・「工夫」を発見した記憶があります。

When I was young, I couldn't understand Leonardo da Vinci's paintings, but I enthusiastically looked at the art books and studied them. At that time, the art book was also poor, so I couldn't observe the details. Nevertheless, to some extent, I discovered the "device" and "ingenuity" of this painting.

上図加筆
オリジナル

 皆さんこの絵いかがですか? 一か所だけ私が加筆してあります。私はクイズみたいなことは嫌いなので説明します。それは渓谷からの「逆のS字の道」です。実はそこの道の幅を若干狭めてあるのです。右の背景の「橋」の幅に合わせてあります。人間というものは不思議です。真ん中に人物がいると背景の左右の道は続いていると勝手に解釈します。我々は無意識に修正するのです。無意識に空間を歪ませて認識しているのです。ある意味、無意識に修正する人間の脳は凄いですね。では、なぜレオナルド・ダ・ヴィンチは道幅を変えたのでしょうか?私の推論ではモナ・リザの身体の歪みを補正するための「仕掛け」だと思うのです。人間の錯覚を利用した「仕掛け」です。私は20歳ころ画集を観てそれに気が付きました。

How about this picture, everyone? I have added only one place. I hate things like quizzes, so I'll explain. It's an "reverse S-shaped road" from the valley. In fact, the width of the road there is narrowed. It is adjusted to the width of the "bridge" in the background on the right. Human beings are strange. If there is a person in the middle, it is interpreted arbitrarily that the roads on the left and right of the background continue. We unknowingly fix it. It unknowingly distorts the space and recognizes it. In a sense, the human brain that unconsciously corrects is amazing. So why did Leonardo da Vinci change the width of the road? My reasoning is that it is a "device" to correct the distortion of Mona Lisa's body. It is a "device" that uses the illusion of human beings. When I was 20 years old, I saw an art book and noticed it.



この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?