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#D-DX03 DXとは「デジタルで変わっていくビジネス環境に対応していくこと」なのかもしれない(DX is "to catch up with the world changed by digital techs"?)

(English follows)
今日は、DXというのはひょっとすると「顧客も、市場も、情報もデジタル化しているからビジネス環境の理解をするときにはデジタルが及ぼす影響に注意してね、そして戦略は必ずしもデジタルである必要はないけど、でもデジタルでできることも多いかもね」くらいからスタートしても良いのかもしれないという話をしてみようと思っています。あまり構造化されておらず、つぶやきっぽい記事になってしまい大変恐縮ですが笑覧ください。

現在DXというものを発信するにあたって、自分がビジネスの中で肌身で感じてきたことと、知識を一致させる作業をしています。初心者感非常に強し。前回の記事(こちら)で紹介した調査のように、「何をすれば分からない」と言われることが多い部分を少しずつ説明して、よしまずこれをやっていこう!と言えるようになるのが当面の目標です。

長年マーケティングリサーチに携わっているなかでは「ISSUE(課題)」が解決できることが大事、必ずしもデジタルでなくてもよし、と心のなかでこっそり呟いてきました。でも、たしかにデジタルで解決できる課題が多くはある。くらいの感覚でしょうか。例えば「意思決定が遅い」が課題だったら、何かしらの承認のためのシステムを導入するよりも、組織改革をして稟議の承認経路(説得しなければいけない相手と印鑑をもらう数)を減らして、今まで5回5人別々に説得してそのたびに変更を加えたり説明をしなければならなかったことを2回に減らせば意思決定のスピードは2倍以上になる。多分別に紙の稟議に印鑑の仕組みのままでも。と思ったりしてました。

じゃあDXいらないのっていうと、そもそも社会・ビジネス環境の変化、変革の大きな部分をデジタルがしめているのだからデジタル社会に対応できてないと駄目だよね、という多くの意見に関してはそりゃそうだって思ったりします。では会社の経営者としての自分はまず何するのか。自分のビジネスの周り(市場、競合関係などなど)で何が起こっているのか、変わっているのかを把握して、それに対応できる会社に作り変えていくことという従来の環境分析に、特にデジタル関連で起きている変化は注意して列挙してみよう、というのはどうだろうかと。それに対応するための戦略がデジタルツールかどうかは一旦おいておいて。僕のような古い脳みその人間のDXの第一歩は「環境分析をするとき特にデジタルの影響には注意してね」くらいでいいのかもしれない(極端?)。そしてその中でどのように生き延びるかを考える!

自分が飲食店を経営しているとして(飲食店ビジネスモデルに詳しいわけではないのであくまで例として)、ここ10年でデジタルによって変わったこと、、、無いわけないですよね。お客さんの情報収集はスマホになったし、評価がみられるようになったし、競合の情報はたくさん見られるようになったし、仕入先の選択肢も大幅に増えたし、Uberのような宅配も増えたし、一方関係性を求めて過ごしやすいお店にはより常連さんが溜まるようになったり。そうすると、常連として顔を覚えやすい話し方をしたり、お店のレイアウトを話しやすいように調整したり、繋がった常連さんたち同士が話しやすいようなデジタルコミュニティーを作ったり。このへんはすべてDXと言って良いのではないだろうか?手法は必ずしもすべてがデジタルではないかもですが。。。

でも「DXとはデジタルでビジネスを変革すること」です、と言われるよりは「DXとはデジタルで変わっていくビジネス環境に対応していくことです」の方が”ちょっと"何をまず考えなければいけないのかがはっきりして好きかもしれないと思いました。自分も偉そうにDXってなんだろうとか話そうとしてますが、テクノロジーの影響を受けやすい業界で生き延びるためにやった施策が自分のDXのモチベーションだったような気もしています。まだ大きな声で人様に説明するほど自信はないので、もう少し勉強します。。。

In this article I'm trying to understand what is the first step for non-digital companies to consider about DX. It might be easier to think that DX is "to catch up with the world changed by digital techs". Well I'm not yet a specialist of DX but writing this article without particular reference. So please enjoy this as one of my personal opinion rather than an evidenced business article.

As introduced in the last post (here) it seems many companies in Japan is confused that they feel that they have to apply DX but don't know how to start it. So my first target is to get an idea on where to start DX with.

Honestly speaking, in my long marketing research career I always think that the most important thing is to solve the issues and it is not necessary "digital". For example, if the issue is "slow decision making", DX is not the most important solution (I assume). There is the wrong company decision making structure like some many people/layers are involved in one small decision and people always have to explain to them one by one. Well this is well know company traditional company structure in Japan. So the solution is not to install any approval tool but to change the company approval structure and reduce the layer of decision making first. Of course, digital tool would be of some help for it but not the main solution.

Am I then saying that DX is not important. Of course Yes it is important. I totally agree with many opinions that most of the recent business environment changes come from digital technologies, and the major strategies for those should be mostly digital.
Then what we should do first as a business owner? Traditional we learn that what we have to do is the business environmental analysis like 3C/5 force/SWAT (whatever it is). How about we pay special attention to change brought by digital techs. For people who are educated before this digital era, maybe it is easier to think that "be careful about the impact of digital techs when you do business environmental analysis". Then think how you are going to survive in that environment!

Consider that if you run a restaurant for a long time, what are the changes brought by digital? Customers search for the information/reputation on their smartphone, they have a lot more choice by Uber etc, you got much wider buying options, people visit restaurant not only for food but to connect with people. They how you get your customers satisfied would not only be serving good food only like before. Change the seating layout easier for people to talk each other? Create digital community for regular customers to talk even outside of the restaurant? You behave to connect people each other? Not all of them are digital strategies but I assume these are all considered to be DX… Not? (not very confident…)

At least, I found that it is easier to be said that DX is to adjust yourself to the world changed by digital techs rather than being said that you have to change your business structure using digital technologies. Partially because it makes us understanding the next steps easily. Considering of my DX effort in my business, I didn't think that I wanted to achieve DX but applied those to survive in this industry where is influenced heavily by digital techs. Let me study a bit more to clearly explain the next steps but my very first slide of DX is fixed finally.


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