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#D-DX02 みんなDXしたいのか?(Are you keen for DX?)

(English follows)
前回の記事ではDXっていうのが何か懐かしい響きを持っている。。。ということについて書きました(こちら)。なんか我々は長いこと特に進歩していないような気もしてちょっと考え込みました。。。同じ課題が出ては消え出ては消え、前に進まないまま来てしまったような気もします。

さて今回はそもそもみなさんDXしたいのか?っていうことについて考えて見ようと思いました。

 INDUSTRIAL-X(2022)による、「DX実現に向けた課題とコロナ禍における意向調査」によると、えーっと上記のような回答になったようです。ちょっとどんな選択肢だったのかが気になる表ではありますが、、、この連載はここまでで終了しようかと。まあ、特に皆さん興味は無いようです。すでに完全に終わっているから、これ以上やることない!っていう訳でもおそらくないですよね?

とここまでで終わるのも悲しいので、もう少しだけ。。。すごくざっくりデータを要約すると「DXっていうのが何をしてくれるのかがわからないし、やり方もわからないし、それより大事なことがあるから今はいいか。」ってデータが叫んでいるような。。。気がします。(下記のグラフも参照)

ちなみにこの調査は「大手・中堅・中小企業ごとに166~167人ずつ抽出した主任・係長以上の役職に就く社会人500人」を対象としているとのこと。いろいろな規模の会社の要職の方がそろって、「まあ積極的ではない」と答えているようです。

さて、これは困った。DXによって実際にビジネスが変化している、新しい産業が興っている様子をシンガポールで見ており、何か日本でもできることがないかと考えている身としては、さてこの状況で自分のできることはなんだろうと考えてしまいました。

確かにDXって難しいですよね。会社の産業の構造、仕事のフロー、誰が何をしているのかなどを完全に把握している人が、デジタルに対する知見も完備していないと「変革」できない。デジタル化した後にもそれを導入し、反対を押し切り教育し、軌道に乗るまで面倒をみる情熱も必要です。社内で誰かに任せればなんとかなっている、っていうものでもないですしね。私も自分の会社と業界のなかではDXを推進してきましたが、じゃあ他の会社にいってすぐにこうすればいい!ってなるかと言うと知見不足が丸出しです。

自分の活動をこれからどうしていけばよいのか悩みますね。このような事例にたくさん取り組んでいる方であればある程度一般化された知見をお持ちなのか。そのうち「DXが頭によぎったらまずはこれを考えよう!」みたいなアイディアが出てくるかもしれないので、それまでは頂いている相談を丁寧に考えながら事例を積み重ねていこうかと思います。

I mentioned a bit about new and old issue which "Digitalization" has(here). We have had the same issue for a long time and we haven't solved those yet… There are many company in Japan which has very long history and they always struggle with changing themselves.

Anyway, the topic today is "Are people really keen for DX?". I see many new companies based on digital technology while I also see many companies which don't show any interests in that (from my personal view).


 INDUSTRIAL-X(2022) mentions that … well… 85% of companies are not very keen for DX. I have a bit of concern on the structure of the survey but it roughly said that majority of people are not very aggressive for that. So… I will finish this DX series… It seems people are not really interested in. Is that because they have done it and nothing left to do?? (Maybe).

It is too sad to finish this soon so let me write a bit more. From my personal guess, data claims that "We don't know what DX can do for us, we don't know how to do and we have many things more important than that. So we don't do it now." (Please also see the chart below).

By the way, this survey is collected from "managers or above from Major, middle size, small size companies evenly around 166-167 people" so its not skewed to the particular segment of companies, I think. It means that managers from many type of the companies equally said that they are not keen.

Ummm, this is the trouble to me. I'm watching many business are changing, developed newly in Singapore and have intention to support companies in Japan. But it seems I have very less things to do for them now. How should I do.

I'm sure, DX for existing companies are difficult. Changing business is very difficult. Persons who know about industry, operational flow, who do what, also have to have digital knowledge to see how DX can help. Then the persons must have passion to lead people to get used to the new business, persuade people to adjust to the new way (It is very difficult in Japan to lay off people).  It is not that you can leave the project to somebody and the person will perfectly do things alone. While I have lead many DX project in my industry and my company, I don't think my skill & knowledge is enough to suddenly go and lead the change in other companies. 

I'm wondering what I can do in Japan, how I can contribute to the society. Well maybe there are people who have the generalized knowledge on DX and have the answer on those (yes, maybe). What I can do is to do my best to reply to the issues people bring to me to solve and wait till I have an idea that "Yes, you have to do XXXXX first when you think of DX. Hopefully that XXXXX or something else comes to me in near future…

Reference (参考)
1) INDUSTRIAL-X (2021), https://www.sbbit.jp/article/cont1/66537

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