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#132 リベンジ消費する? (Revenge spending may not happen in Japan)

(English follows)
シンガポールではなんというかコロナ後第一次旅行ブームが一段落ついたようにも見えます。感覚的には、コロナ規制が世界中で弱くなった後まず出張者がどかっと動くようになって、家族に2年間会えていない的な方が里帰りとかして、次に海外旅行に行きたくて行きたくてしょうがなかった族の方は、行けるところに豪華な旅行してSNSが賑わいまくってそしてちょっと落ち着いている感じがしなくもないです。

みんなが2年分の貯金を使い切ったのかがちょっと気になるところ。周りの友達の話を聞いていると(主に独身者)は、概ねいつもよりもちょっと贅沢な旅行、例えば値段の高い場所とか、良いご飯とかを満喫してきたように聞こえます。シンガポールはやはり国から出れないと出かける場所の少ない小さい国なので、日本のように国内旅行が充実している国の状況とは違うかもですね。そしてとある記事でリベンジ消費は期待しては行けないという記事を見かけたので元調査をたどってみました。

野村総合研究所のレポート(2021年12月時点)によると、企業は安易に「リベンジ消費」に期待せず、新しい生活様式にあったサービス提供をする必要があるとコメントしてます。上記グラフは単純化すると「コロナが終わったらもっとお金を使いたいと思ってますか?」という調査の結果です。どの項目でも「はい」と答えた人はだいたい10%以下ですね。一方いまと変わらないと答えた人は国内旅行以外は40%くらい。

まあまあ、分かる気がする。この2年間で家での時間が快適になるように「整えて」しまったし、外食の減った生活にも慣れてしまったし、なんなら前よりもだいぶ早く寝るようになったような気もします。みなさんはどうなんだろう?別に生活様式自体は戻したり、貯めた分一気に使いたい!!みたいな衝動を自分で感じることもない。でも大人数でワイワイしたい感はもちろんあるのでその辺を考えると、一部は「コロナ前まではもどるかも」というのが自分の状況かもです。どうだろう?

*上記文章は実データを使ってはいますが、ほぼ想像のフィクションです

I feel that the first big "WANT TO GO TRAVELING OVERSEAS" movement after COVID in Singapore has settled a bit. After relaxation of COVID regulation in the world, those who need to go for their business went first, then those who wanted to see their family/relatives went second, lastly those who were so keen to enjoy overseas travel went in the end. My SNS timeline was so busy with many photos of traveling and now its settle down (at least within my friends).

I'm so interested in if they spent up money they saved for 2 years… Listening from my friends, they spent more for choosing expensive destinations, luxurious hotels,  good food. Not being able to go out from Singapore for 2 years was tough… Singapore is too small for it. So the situation would be different in Japan. I read an article few days before which tells us "do not expect too much on revenge spending". Revenge spending means an assumption that people would spend more after COVID to offset the lower spending in 2years.

NRI (2021 Dec) mentions that companies should not expect for revenge spending and must think about adjusting their product/service to new life style. The chart above from the report shows that people who are willing to spending more than before COVID (Green) are less than 10% for most of the options. On the other hand, around 40% of people claims that they will keep the current life style except for domestic travel.

Its understandable from my personal experience. For 2 years, we set our home environment comfortable to stay longer, got used to eat at home, even I think I sleep earlier than before… How's yours? I personally don't feel that I don't want to get my life style back to original (I forgot how it was…), I don't feel to have big consumption just due to I didn't spend enough for 2 years. Of course, I want my social life to be richer a bit. So most likely I fall into "More than now but not as much as before COVID" category. Maybe…

*This story uses real data but whole story is fiction.

Reference (参考)
1) NRI (2021), https://www.nri.com/jp/knowledge/report/lst/2022/cc/0111_1

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