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令和の仏教ゼミ#2『慢心・娑婆』

不定期で開催しているセミナー(2023年7月11日 ON & OFF-LINE)のまとめです。

全編視聴(音声のみ 8分)

https://youtu.be/n-Zem8DiaPE

まとめ音声(AI読み上げ 2分)

https://stand.fm/episodes/64b755ba8f4c843d1bcfd0f1

比較心から起こる「慢心」

本日のテーマは「慢心と娑婆」、すなわち「比較の世界から繋がりの世界への移行」についてです。

お釈迦様は比較による悪影響を指摘し、我々にその世界から脱却するよう勧めています。この比較心から起こる煩悩が「慢心」です。自己を過大評価する「慢心」は、虚偽の自己像を生み出し、自分を他者と比較することで喜びや悲しみを感じます。しかし、お釈迦様は、自分自身を上げたり、下げたりするこの3つの視点(優れている、同じ、劣っている)は全て「慢心」であり、比較の結果であると説いています。

現実を耐え忍ぶ「娑婆」

次に、我々が生きている世界「娑婆」は、比較せざるを得ない状況であり、現実を耐え忍ぶ場所です。人間は自然界を見る際、自己の利益に結びつけるような幻想を持つ傾向があり、その結果、思い通りにならず苦悩します。これが「娑婆」の特性であり、特に親が子供に期待を持つ様子などがその典型です。

しかし、「娑婆」の世界には救いがあります。それは、苦悩の中でのみ仏様に出会えるという事実です。また、思い通りにならない者同士が助け合って生きていくことこそが、人間世界の真の価値であり、それこそがお釈迦様が説いた教えであると言えるでしょう。■

以下、英語訳です。

"Pride" and "Samsara"

The "pride" that arises from a comparative mind.

The theme of today's discussion is "Pride and Samsara", or the transition from a world of comparison to a world of connection.

Buddha pointed out the negative effects of comparison and encouraged us to escape from that world. This affliction that comes from a comparative mind is known as "pride". Pride, or overestimating oneself, creates a false self-image and makes us feel joy or sadness through comparing ourselves with others. However, Buddha explained that these three perspectives (superiority, equality, and inferiority) that arise from raising or lowering oneself are all forms of "pride" and are results of comparison.

"Samsara", enduring and accepting reality

Next, the world in which we live, "Samsara", is a situation where we have no choice but to compare, a place where we have to face reality and endure. Humans tend to have illusions that connect the natural world with their own benefits, resulting in suffering when things do not go as expected. This is the characteristic of "Samsara", especially evident when parents hold expectations for their children.

However, there is salvation in the world of "Samsara". That is the fact that one can only encounter Buddha in the midst of suffering. Furthermore, the true value of the human world is that those who are not able to control their circumstances help each other to live, and this can be said to be the teaching that Buddha preached.

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