見出し画像

【和訳】"Oceans" by Luke Silva (ルーク・シルヴァ)[originally sung by "Hillsong United"]

"Oceans" は、オーストラリアを拠点とするキリスト教団「Hillsong教会」で礼拝演奏を担当するワーシップ・グループ "Hillsong United"の曲、いわば、教団のゴスペル曲です。そんな背景もあってか、教団の「公認日本語訳」も存在します。ここでは、Hillsong Unitedのオリジナル曲ではなく、Luke Silvaのカバー曲として掲出します。歌詞も若干違います。

Luke Silvaの曲の根底に信仰心があることはオリジナル曲や色々なコメントから窺うことができます。それは、George MichaelもCalum Scottも同様です。それがキリスト教世界ではごく自然なことであり、日本の音楽世界とは異なる部分かもしれません。(この曲の歌詞内容は、仏教の観音経と近似するのですが、観音経が歌になるとはちょっとイメージできない)

そんな信仰心がとりわけこの"Oceans"の中ではより深い呼吸となって息づき、聴く者に透明で自然な安らぎを与えてくれるように思えます。油断すると涙が零れます。

また、この曲でSpotify 50,000ストリーミング(※8/30時点では300,000回以上)を記録したことについて、ルーク本人がコメントしていますので、下部に転載しています。

☆" Hillsong UNITED "のオリジナル版LVを追加します


Oceans   covered by Luke Silva (originally by Hillsong UNITED)

You call me out upon the waters
The great unknown, where feet may fail
And there I find You in the mystery
In oceans deep, my faith will stand

あなたが私を呼んでいる、水面へと
足が届かないような未知なる世界へと
そこで私は、神秘の中にあなたを見出す
深海の中で私の信仰は揺るぎないものになる

And I will call upon Your name
And keep my eyes above the waves
When oceans rise, my soul will rest in Your embrace
For I am Yours and You are mine

私はあなたの名前を呼ぶ
押し寄せる波を見つめる
海が荒れても私の心はあなたに抱かれて安らう
私はあなたと共にあり、あなたは私と共にあるから

Your grace abounds in deepest waters
Your sovereign hand will be my guide
Where feet may fail and fear surrounds me
You never failed and You won't start now

あなたの恩寵は海の一番深いところにまで満ち
あなたの御手はわたしを導く
足が届かず、恐怖に包まれるようなところでも
必ずお導き下さる、これまでもこれからも

So I will call upon Your name
And keep my eyes above the waves
When oceans rise, my soul will rest in Your embrace
For I am Yours and You are mine, oh

私はあなたの名前を呼ぶ
押し寄せる波を見つめる
海が荒れても私の心はあなたに抱かれて安らう
私はあなたと共にあり、あなたは私と共にあるから

Spirit lead me where my trust is without borders
Let me walk upon the waters wherever You may call me
Take me deeper than my feet could ever wander
And my faith will be made stronger in the presence of my Saviour

聖霊よ、遮るもののない信頼の場所へと私をお導きください
あらゆる場所で私の名前を呼び、水の上をも私を歩ませてください
足が届かないような深いところまでも私をお連れください
私の信仰に揺るぎなき力をお与えください、救い主よ

Spirit lead me where my trust is without borders
Let me walk upon the waters wherever You may call me
Take me deeper than my feet could ever wander
And my faith will be made stronger in the presence of my Saviour

聖霊よ、遮るもののない信頼の場所へと私をお導きください
あらゆる場所で私の名前を呼び、水の上をも私を歩ませてください
足が届かないような深いところまでも私をお連れください
私の信仰に揺るぎなき力をお与えください、救い主よ

And I will call upon Your name
Keep my eyes above the waves
When oceans rise
My soul will rest in Your embrace
For I am Yours and You are mine

私はあなたの名前を呼ぶ
押し寄せる波を見つめる
海が荒れても私の心はあなたに抱かれて安らう
私はあなたと共にあり、あなたは私と共にあるから



以下は、ルーク・シルヴァからのメッセージです

26 May 2023 
My cover of Oceans just surpassed 50.000 streams on Spotify. It’s a dream come true for me and I’m so happy this song has resonated with so many. Over the past weeks I have received thousands of messages from people that told me how much this song has helped them with their mood, their mental health, their faith and even getting over the loss of loved ones. I could have never imagined my voice could do all that. I’m just a guy from Italy who loves to sing but somehow what I’m doing is resonating with other souls and helping them out. I’m very passionate on finding your purpose in life and sticking to it. I believe that the best use of our time here on heart is to use your gift, natural advantage or passion to help others. I thank God everyday that I was lucky enough to find my purpose early. Recently I spoke with a few people about this and I discovered that so many don’t know what their purpose or vocation is and that’s causing them anxiety and unhappiness. An advise I would give to someone who feels like that would be: what’s something that you would do everyday even if you’re not getting paid for? Answer that question and then go ALL IN on that thing. It won’t be easy. It took me 10+ years for me to sing the way I sing today and I still have a long way to go. Following your purpose will cost you sleepless nights, relationships, free time, time with your family and friends, money, energy, tears and blood. I know it cause it cost me all that and more. But I sincerely believe that the only way to make life worthwhile is chasing what your heart truly desires and seeing it through till the lights are off. It’s a rocky journey but the reward is immense. And you’ll get to help and inspire other people as you go.
Hope this helps.
Love you all.

2023年5月26日
「Oceans」のカヴァーがSpotifyで50,000ストリーミングを突破しました(※注記:8/30現在では300,000を超えています)。これは僕にとって夢のような出来事で、この曲が多くの人の心に響いたことをとても嬉しく思っています。この数週間で、この曲が気分や精神状態、信仰心、さらには愛する人を失った喪失感を乗り越えるのにどれほど役立ったかというメッセージを、何千人もの人々から受け取りました。自分の歌声を通じてそのようなことができるなんて、想像もしていなかったことです。僕はイタリアからやって来た歌うことが大好きなただの男だけど、どういうわけか、僕がやっていることが他の人の魂と共鳴し、役に立っているようなんです。僕は人生の目的を見つけそれを貫くことに、大きな情熱を注いでいます。今ここで生きている時間を最も大切に使うということは、神様から与えられてもって生まれた力や情熱を他の人を助けるために役立てることだと信じています。幸運にも自分の目的を早く見つけることができたことを、神様に毎日感謝しています。最近、このことについて何人かの人と話したところ、多くの人が自分の目的ややりたい仕事が何なのかわからず、それが不安や不幸の原因になっていることがわかりました。そのように感じている人に何か伝えるとすれば、「たとえお金をもらえなくても毎日やりたいことは何ですか?」と自分に問い、その問いに答えて、そのことに全力で取り組んでください。簡単なことではありません。私は今のように歌えるようになるまで10年以上かかりましたし、まだまだ先は長い。自分の目的に従うことは、眠れない夜、人間関係、自由な時間、家族や友人との時間、お金、エネルギー、涙、そして血を犠牲にすることになります。私は得るものよりもより多くの犠牲を払ってきました。しかし、人生を価値あるものにする唯一の方法は、自分の心が本当に望むものを追い求め、命の明かりが消えるまでそれをやり遂げることだと私は心から信じています。道のりは険しいけれど、その恩寵は計り知れません。そして、その過程で他の人々を助け、励ますこともできるのだと思います。
皆さんのお役に立てますよう。皆さんを愛しています。




この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?