見出し画像

【和訳】"Diamonds" by Sam Smith(サム・スミス)

2020年にリリースされた3rdアルバム「Love Goes」から、2ndシングルカット曲の「Diamonds」
韻を踏みながら螺旋状に回転していくような弾力性ある歌詞とそこに打ち込まれる4ビートのきらびやかなバランス、それをそのまま楽しめばいい、そんな曲だという気もします。

しかし、そんな音感覚とは裏腹に歌詞内容は、一方が一方を直線的に責めあげていきます(笑)。それを小気味よく感じるか、うーんと感じるか?

成功して有名になって富を手に入れても、それで幸せとは限らない。サム・スミス自身の実経験をベースにした曲だとも伝えられます。金銭トラブルとは無縁と思われた野球選手も巻き込まれてしまうDiamondsの魔力。あなたも私も誰も無関係だと言い切れない。"Diamonds"は複数形。そんな人間の心自体が怪しいDiamondsの光を放っているから、どんな直線的な気持も、螺旋を描きながらまた引き込まれまた離れていく。のかな?

Diamonds   by Sam Smith

Diamonds, diamonds, diamonds, diamonds
Diamonds, diamonds, diamonds, diamonds
Diamonds, diamonds, diamonds, diamonds
Diamonds, diamonds, diamonds, diamonds

Have it all, rip our memories off the wall
All the special things I bought
They mean nothin' to me anymore
But to you, they were everything we were
They meant more than every word
Now I know just what you love me for (Mmm)

幸せだったけど、思い出を壁から剥がすよ
買ってあげた物はどれも特別な何かだったけど
僕にとっては、もう何の意味もない
君にとっては、それが僕たちの全てで
どんな言葉よりも価値あるものだった
今ならわかるよ、君が僕の何を愛したのか

Take all the money you want from me
Hope you become what you want to be
Show me how little you care
How little you care, how little you care
You dream of glitter and gold
My hеart's already been sold
Show you how little I care
How littlе I care, how little I care

金が欲しいなら全部持って行けばいい
それで成りたいものにでもなればいい
見せつければいい、どれだけ無関心か
どれだけ無関心か、どれだけ無関心か
キラキラ光るゴールドに君は夢中で
僕のハートなんか売り払ってしまった
見せつけてやるよ、どれだけ無関心か
どれだけ無関心か、どれだけ無関心か

My diamonds leave with you (Mmm)
You're never gonna hear my heart break (Mmm)
Never gonna move in the dark ways (Mmm)
Baby, you're so cruel
My diamonds leave with you (Mmm)
Material love won't fool me (Mmm)
When you're not here, I can breathe (Mmm)
Think I always knew
My diamonds leave with you (Diamonds, diamonds, diamonds, diamonds)

僕のダイヤモンドは君と共に離れていく
僕のハートが壊れる音を聞くこともなく
申し訳ないという素振りもない
君は残酷だね
僕のダイヤモンドは君と共に離れていく
モノとしか見ない愛には心も動かない
君と一緒にいなければ、呼吸もできる
こうなるとずっと分かっていたんだと思う
僕のダイヤモンドは君と共に離れていく

Shake it off, shake the fear of feeling lost
Always me that pays the cost
I should never trust so easily
You lied to me, lie-lied to me
Then left with my heart 'round your chest (Mmm)

振り払うよ、一人取り残される怖さなんか
いつも僕なんだ、代償を払うのは
簡単に人を信じるべきじゃないのに
君の言うことは嘘だった、嘘に嘘を重ねて
そのままで僕の心を君の胸の中に包み込んだ

Take all the money you want from me
Hope you become what you want to be
Show me how little you care
How little you care, how little you care
You dream of glitter and gold
My heart's already been sold
Show you how little I care
How little I care, how little I care

金が欲しいなら全部持って行けばいい
それで成りたいものにでもなればいい
見せつければいい、どれだけ無関心か
どれだけ無関心か、どれだけ無関心か
キラキラ光るゴールドに君は夢中で
僕のハートなんか売り払ってしまった
見せつけてやるよ、どれだけ無関心か
どれだけ無関心か、どれだけ無関心か

My diamonds leave with you (Mmm)
You're never gonna hear my heart break (Mmm)
Never gonna move in dark ways (Mmm)
Baby, you're so cruel
My diamonds leave with you (Mmm)
Material love won't fool me (Mmm)
When you're not here, I can breathe (Mmm)
Think I always knew
My diamonds leave with you (Diamonds, diamonds, diamonds, diamonds)

僕のダイヤモンドは君と共に離れていく
僕のハートが壊れる音を聞くこともなく
申し訳ないという素振りもない
君は残酷だね
僕のダイヤモンドは君と共に離れていく
モノとしか見ない愛には心も動かない
君と一緒にいなければ、呼吸もできる
こうなるとずっと分かっていたんだと思う
僕のダイヤモンドは君と共に離れていく

Woah-oh (Diamonds, diamonds, diamonds, diamonds)
Woah-oh (Diamonds, diamonds, diamonds, diamonds)
Always knew
My diamonds leave with you (Diamonds, diamonds, diamonds, diamonds)
Woah-oh (Diamonds, diamonds, diamonds, diamonds)
Woah-oh (Diamonds, diamonds, diamonds, diamonds)
Always knew (Diamonds, diamonds, diamonds, diamonds)

ずっと前から分かっていたよ
僕のダイヤモンドは君と共に離れていく
ずっと前から分かっていたよ

You're never gonna hear my heart break
Never gonna move in dark ways
Baby, you're so cruel
My diamonds leave with you
Material love won't fool me
When you're not here, I can breathe
Think I always knew
My diamonds leave with you, oh

僕のハートが壊れる音を聞くこともなく
申し訳ないという素振りもない
君は残酷だね
僕のダイヤモンドは君と共に離れていく
モノとしか見ない愛には心も動かない
君と一緒にいなければ、呼吸もできる
こうなるとずっと分かっていたんだと思う
僕のダイヤモンドは君と共に離れていく

You're never gonna hear my heart break (Mmm)
Never gonna move in dark ways (Mmm, oh)
Baby, you're so cruel (So cruel)
My diamonds leave with you (Mmm)
Material love won't fool me (Mmm)
When you're not here, I can breathe (Mmm)
Think I always knew
My diamonds leave with you (Diamonds, diamonds, diamonds, diamonds)

僕のハートが壊れる音を聞くこともなく
申し訳ないという素振りもない
君は残酷だね
僕のダイヤモンドは君と共に離れていく
モノとしか見ない愛には心も動かない
君と一緒にいなければ、呼吸もできる
こうなるとずっと分かっていたんだと思う
僕のダイヤモンドは君と共に離れていく

Woah-oh (Diamonds, diamonds, diamonds, diamonds)
Woah-oh (Diamonds, diamonds, diamonds, diamonds)
Always knew
My diamonds leave with you (Diamonds, diamonds, diamonds, diamonds)
Woah-oh (Diamonds, diamonds, diamonds, diamonds)
Woah-oh (Diamonds, diamonds, diamonds, diamonds)
Always knew
My diamonds leave with you

ずっと前から分かっていたよ
僕のダイヤモンドは君と共に離れていく
ずっと前から分かっていたよ
僕のダイヤモンドは君と共に離れていく

Diamonds, diamonds, diamonds, diamonds
Diamonds, diamonds, diamonds, diamonds


この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?