ガソリン小売価格は規制料金なのか(1):2024年12月21日(土)
2024年12月19日(木)から,燃料油価格激変緩和補助金(ガソリン等補助金)の支給額が12.7円/㍑(5.1円(17円以下の部分である支給額17.0円(=185.0-168.0)×補助率0.3))と(7.6円(17円超の部分である全額(=192.6-185.0))の合計)に変更された。ここで,最大の問題点が,経済産業省資源エネルギー庁が設定するガソリン(レギュラー)小売価格の予測価格(想定価格)の192.6円/㍑にある。この設定の考え方は,規制料金ではないのか。
身近な例では,京都市堀川高辻の交差点にあるガソリンスタンドでも,ガソリン(レギュラー)の小売価格がそれまで168円/㍑前後だったものが,12月19日から一気に176円/㍑前後に跳ね上がった。
なぜ,ガソリン等補助金の支給額が縮小されると,ガソリン小売価格が即日に上がるのだろうか?奇しくも,ガソリン等補助金の出口戦略(補助金政策を止める戦略)に切り替えた途端に「ガソリン等補助金の根本的欠陥」が暴露された形になったわけだ。
ガソリン(レギュラー)小売価格は,料金制度に基づく規制料金ではない。ガソリン(レギュラー)小売価格は,日本の高度経済成長時代に実施されていた「電力料金」のような「総括原価方式」で決定される規制料金ではないのだ。
私は,この点について,何度も繰り返して,1年超にわたって同じことを指摘してきた。2022年1月から開始された国の燃料油価格激変緩和対策事業による燃料油価格激変緩和補助金(ガソリン等補助金)におけるメカニズムは,実に難解である。はたして,一般の国民は理解できているのだろうか?
2024年12月19日(木)から,ガソリン等補助金の支給基準について「全国平均ガソリン価格が1リットル168円以上になった場合,1リットルあたり168円から17円を超える分については全額支援し,17円以下の部分は1月15日までは補助率30%,1月16日からは補助率0%とする。その後,状況を丁寧に見定めながら,168円から17円を超える分に対する補助率を段階的に見直す。」と経済産業省資源エネルギー庁は公表している。ちなみに,ここで「全額支援」とは国が燃料油元売り企業(石油精製業者と石油輸入業者)に補助金を支給することである。
この燃料油価格激変緩和補助金(ガソリン等補助金)の支給単価計算は実に難解である。ただし,はっきりと言えることは,これは擬似的な「総括原価方式」であるということだ。企業の市場競争を前提とせず,政府が燃料油元売り企業等に独占利潤を容認していることにほかならない。
以下は,資源エネルギー庁による説明の抜粋である。数値の単位は,断りがない限り,補助率の%以外は,円/㍑である。
直近の原油価格の上昇分から,(2024年)12月16日のガソリン全国平均価格は189.7円となると予測されていたが,激変緩和事業の発動により「マイナス13.9円」と抑制され,175.8円(前週比+0. 1円)となった。
次回(2024年)12月23日(月)のガソリン全国平均価格は,
「直近の価格調査結果(175.8円)
+前週の支給額 (14.9円)
+直近の原油価格の変動分(+1.9円)」から,192.6円と予測される。
そのため,「補助率を乗じる前の支給額」は,予測価格と基準価格(168円)の差の24.6円となる。エネ庁の資料によれば,レギュラーガソリンの予測価格は想定価格だそうだ。そのように,その資料においてもわざわざ書いてある。
12月19日(木)以降の支給額は「支給額17.0円(=185.0-168.0)×補助率0.3=5.1円」と「17円超の部分である支給額7.6円(=192.6-185.0)」を合計した12.7円とする。
※補助率変更前(12月18日まで)の算出方法を用いた場合の支給額は17.8円 (「支給額17.0円(=185.0-168.0)×補助率0.6=10.2円」と「17円超の部分である支給額7.6円(=192.6-185.0)」を合計して17.8円となる。)
ガソリン等補助金が5円/㍑縮小されると巷で言われているのは,上記の説明では,12月18日までの支給額の17.8円/㍑から,12月19日以降の支給額が12.7円/㍑になるので,この差分に相当する5.1円/㍑のガソリン等補助金支給額が縮小することを指している。
上記の,翌週のガソリン全国平均価格の予測価格の設定の考え方そのものが,総括原価方式の基本計算式である。私が言いたいことは,実際のガソリン等の取引が,この計算式と異なれば,確実にガソリン等補助金によって利潤を得ることができる可能性を容認している,ということだ。換言すれば,ここには,競争原理が働く余地はなく,過剰な補助金支給を許すメカニズムが仕組まれている。まさに「どんぶり勘定」だ,ということになる。
Is the Retail Price of Gasoline a Regulated Price? (1): Saturday, December 21, 2024
As of December 19, 2024 (Thursday), the subsidy amount for the Fuel Oil Price Stabilization Subsidy (Gasoline Subsidy) has been revised to 12.7 yen per liter. This is a combination of 5.1 yen (calculated as 17.0 yen, the subsidy amount for the portion below 17 yen, i.e., 185.0 - 168.0, multiplied by a subsidy rate of 0.3) and 7.6 yen (the entire amount for the portion exceeding 17 yen, i.e., 192.6 - 185.0).
The most significant issue here lies in the projected retail price of regular gasoline, set at 192.6 yen per liter by the Agency for Natural Resources and Energy of the Ministry of Economy, Trade and Industry (METI). Isn’t this method of setting the price effectively a form of regulated pricing?
For example, at a gas station located at the intersection of Horikawa and Takatsuji in Kyoto City, the retail price of regular gasoline, which had previously been around 168 yen per liter, suddenly surged to approximately 176 yen per liter starting December 19.
Why does the retail price of gasoline increase immediately when the subsidy amount is revised? Ironically, the moment the government shifted to an exit strategy for the gasoline subsidy policy (a strategy to phase out the subsidy), the “fundamental flaw” of the subsidy system was exposed.
Retail prices for regular gasoline are not regulated prices determined by a pricing system. Unlike the electricity tariffs of Japan’s high-growth period, which were determined using the “cost-plus pricing method,” regular gasoline prices are not regulated in this way.
I have repeatedly pointed out this issue for over a year. The mechanism of the Fuel Oil Price Stabilization Subsidy, implemented as part of the national project to mitigate sudden changes in fuel oil prices since January 2022, is incredibly complex. Can the general public truly understand it?
According to an announcement by METI’s Agency for Natural Resources and Energy, as of December 19, 2024, the criteria for the subsidy have been revised as follows:
• When the national average gasoline price exceeds 168 yen per liter, the portion above 168 yen up to 17 yen will be fully subsidized.
• For the portion below 17 yen, the subsidy rate will be 30% until January 15, after which it will be reduced to 0%.
• The subsidy rate for the portion exceeding 168 yen by more than 17 yen will be reviewed in stages while carefully monitoring the situation.
Here, “full subsidy” means that the government provides subsidies directly to fuel oil wholesalers (petroleum refiners and importers).
The calculation of the unit price for this Fuel Oil Price Stabilization Subsidy is extremely complex. However, what can be stated clearly is that this is a quasi-“cost-plus pricing method.” It essentially allows the government to grant monopoly profits to fuel oil wholesalers without assuming market competition among companies.
Below is an excerpt from the Agency for Natural Resources and Energy’s explanation. Unless otherwise specified, figures are expressed in yen/liter, except for the subsidy rate (%).
“Due to the recent rise in crude oil prices, the national average gasoline price for December 16, 2024, was forecasted to reach 189.7 yen. However, through the implementation of the Fuel Price Fluctuation Mitigation program, the price was suppressed by ‘minus 13.9 yen,’ resulting in 175.8 yen (an increase of 0.1 yen from the previous week).
For the following week, December 23, 2024, the national average gasoline price is predicted to be:
Recent price survey results (175.8 yen)
+ Previous week’s subsidy amount (14.9 yen)
+ Recent crude oil price fluctuation (+1.9 yen) = 192.6 yen.
Therefore, the ‘pre-subsidy amount’ will be the difference between the forecasted price and the base price (168 yen), which is 24.6 yen. According to materials from the Agency for Natural Resources and Energy, the predicted price of regular gasoline is considered an assumed price. This is explicitly stated in the documents.
As of December 19, the subsidy amount will be calculated as follows:
‘Subsidy amount of 17.0 yen (185.0 − 168.0) × subsidy rate 0.3 = 5.1 yen’
+ ‘Subsidy amount for the portion exceeding 17 yen, which is 7.6 yen (192.6 − 185.0)’ = 12.7 yen.
If the calculation method before the subsidy rate change (December 18 or earlier) were used, the subsidy amount would be 17.8 yen.
Subsidy amount of 17.0 yen (185.0 − 168.0) × subsidy rate 0.6 = 10.2 yen
+ Subsidy amount for the portion exceeding 17 yen, which is 7.6 yen (192.6 − 185.0) = 17.8 yen.”
The calculation method for predicting the national average gasoline price for the following week is essentially the basic formula of the cost-plus method.
The claim that the gasoline subsidy will be reduced by 5 yen per liter refers to the reduction in the subsidy amount from 17.8 yen per liter as of December 18 to 12.7 yen per liter from December 19 onward, as explained above. This represents a decrease of 5.1 yen per liter in the subsidy amount.
The concept of setting the predicted nationwide average gasoline price for the following week, as described above, is essentially based on the basic calculation formula of the cost-plus pricing method. What I am pointing out is that if the actual transactions of gasoline and other fuels deviate from this formula, the system inherently allows for the possibility of securing profits through gasoline subsidies.
In other words, there is no room for competitive principles to function here, and the system is structured in a way that permits excessive subsidy payments. This can only be described as “sloppy accounting.”